W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Regulamin wydawania zezwoleń 2023

Rozdział I POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1


Niniejszy regulamin określa:
1. Warunki podziału zezwoleń zagranicznych na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego rzeczy w 2023 roku,
2. Przenoszenie limitu podstawowego zezwoleń zagranicznych na przewóz rzeczy,
3. Zawieszanie limitu podstawowego zezwoleń zagranicznych na przewóz rzeczy,
4. Warunki przyznawania zezwoleń EKMT. 

§2

Użyte poniżej określenia oznaczają:
1. Komisja Społeczna - komisja społeczna do spraw podziału zezwoleń zagranicznych pomiędzy przewoźnikami drogowymi powołana przez ministra właściwego do spraw transportu na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2019 r. 
w sprawie komisji społecznej do spraw podziału zezwoleń zagranicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1477)
2. Przedsiębiorca – przewoźnik, który posiada:
a. ważną licencję lub zaświadczenie na przewozy drogowe na potrzeby własne,
b. ważne wypisy z licencji lub zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne, 
w liczbie nie większej niż liczba pojazdów zgłoszonych do GITD - Biura do Spraw Transportu Międzynarodowego, do których przedsiębiorcy mają tytuł prawny 
do dysponowania pojazdami na dzień poboru zezwoleń,
3. zezwolenie zagraniczne - dokument otrzymany na podstawie umowy międzynarodowej 
od właściwego organu innego państwa lub organizacji międzynarodowej, przez właściwy organ Rzeczypospolitej Polskiej przekazywany przewoźnikowi drogowemu i upoważniający do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego, jednokrotnie lub wielokrotnie, do lub z terytorium państwa określonego w zezwoleniu lub tranzytem przez jego terytorium,
4. zezwolenie EKMT - dokument dopuszczający do wykonywania w 2023 roku nieograniczonej liczby kursów pomiędzy krajami członkowskimi, których przebieg został udokumentowany w odpowiednio wypełnionym karnecie,
5. karnet EKMT - dokument służący do rejestracji, w porządku chronologicznym, informacji o operacjach transportowych przeprowadzonych podczas każdego etapu podróży, pojazdami 
z ładunkiem, a także pojazdem bez ładunku (zarejestrowane informacje mogą być użyte wyłącznie do kontroli wykorzystania zezwoleń),
6. limit podstawowy - liczba przyznawanych przedsiębiorcy na dany rok kalendarzowy - 
w zależności od liczby pobranych i prawidłowo zwróconych do Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego – zezwoleń zagranicznych,
7. limit dodatkowy - wydzielona z kontyngentu liczba zezwoleń zagranicznych na przewóz rzeczy, przyznawana przedsiębiorcom w cyklu miesięcznym lub/i w sposób ciągły 
na podstawie stopnia wykorzystania limitu,
8. wolna sprzedaż - zezwolenia wydawane przedsiębiorcy w zależności od liczby pojazdów, które nie stanowią limitu podstawowego oraz dodatkowego,
9. pojazdy uprawnione -pojazdy zgłoszone przez przedsiębiorcę i zarejestrowane w bazie GITD z ważnymi wypisami z licencji lub zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne - Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego, którymi przedsiębiorca może dysponować na podstawie przysługującego mu tytułu prawnego.
10. kontyngent dodatkowy - dodatkowo otrzymane zezwolenia zagraniczne 
11. kontyngent podstawowy – pula zezwoleń zagranicznych otrzymywana na dany rok kalendarzowy.  

Rozdział II ZASADY PODZIAŁU ZEZWOLEŃ ZAGRANICZNYCH

§ 3


1. Komisja Społeczna dokonuje podziału zezwoleń zagranicznych.

2. Komisja Społeczna ustala zasady obliczania limitów podstawowych oraz dokonuje podziału zezwoleń EKMT.

3. Komisja Społeczna rozpatruje wnioski o limity dodatkowe oraz ustala zasady podziału limitów dodatkowych co najmniej raz w miesiącu. Komisja Społeczna określając kryteria przyznawania zezwoleń w limicie dodatkowym, uwzględnia w szczególności:
a. posiadanie ważnej licencji lub zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne,
b. liczbę wypisów z licencji lub wypisów z zaświadczeń na przewozy drogowe na potrzeby własne oraz liczbę pojazdów zgłoszonych do GITD - Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego, którymi przedsiębiorcy mogą dysponować na podstawie przysługującego im na dzień poboru zezwoleń tytułu prawnego do dysponowania pojazdami. W przypadku, gdy liczba pojazdów nie jest równa liczbie wypisów bierze się pod uwagę odpowiednio niższą liczbę wypisów lub pojazdów.
c. liczbę zezwoleń zagranicznych w kontyngencie,
d. wydane przedsiębiorcom zezwolenia EKMT,
e. zezwolenia przyznane w kontyngencie dodatkowym,
f. zezwolenia zwrócone i niezwrócone przez przedsiębiorcę,
g. limity podstawowe przedsiębiorcy.

4. Wnioski o przyznanie dodatkowych limitów zezwoleń przyjmowane są w GITD - Biurze Do Spraw Transportu Międzynarodowego do 20-tego każdego miesiąca lub ostatniego dnia roboczego przed 20-tym każdego miesiąca (decyduje data wpływu). Komisja Społeczna może wskazać również inny termin przyjmowania wniosków. Wzór wniosku określa załącznik nr 1 (aktualizacja 06.11.2023r).

5. Lista złożonych wniosków aktualizowana będzie na bieżąco, na stronie: www.gov.pl/gitd 
w zakładce Komunikaty
. Wnioski złożone w późniejszym terminie rozpatrywane będą 
w miesiącu następnym.

6. Lista przyznanych limitów dodatkowych, publikowana będzie na stronie: www.gov.pl/gitd w zakładce Komunikaty.

7. Ustalone przez Komisję Społeczną kryteria przyznania zezwoleń zawarte będą w protokole z posiedzenia Komisji i publikowane na stronie www.gov.pl/web/gitd/komisja-spoleczna 

8. Zezwolenia zagraniczne wydawane przez organizacje zrzeszające przewoźników drogowych uprawnione do wydawania zezwoleń wydawane są wyłącznie według kryteriów ustalonych przez Komisję Społeczną.

9. W przypadkach niecierpiących zwłoki (nagłych), Dyrektor Biura do Spraw Transportu Międzynarodowego może przydzielić zezwolenie zagraniczne - z wyjątkiem zezwoleń EKMT - pomiędzy posiedzeniami Komisji. Wykaz przedsiębiorców, którym przydzielone zostały zezwolenia, Dyrektor Biura do Spraw Transportu Międzynarodowego przedkłada na najbliższym posiedzeniu Komisji Społecznej. 

§ 4


1. Przedsiębiorca może otrzymać zezwolenie zagraniczne na przewóz rzeczy na podstawie złożonego wniosku.

2. Przyznane przedsiębiorcy zezwolenia w limicie podstawowym powinny być odebrane do 15 października 2023 roku, pod rygorem utraty nieodebranych zezwoleń.

3. Limit podstawowy ustalony dla jednego przedsiębiorcy nie może przekroczyć 25% całego rocznego kontyngentu danego rodzaju zezwoleń zagranicznych i dla danego kraju otrzymanych na 2023 rok.

4. Licencje udzielone wspólnikom spółki cywilnej uprawniają do poboru zezwoleń reglamentowanych przez jednego ze wspólników w okresie rozliczeniowym (1 miesiąc).

5. Pojazd zgłoszony do licencji u kilku przedsiębiorców uprawnia do poboru zezwoleń reglamentowanych wyłącznie w jednej z tych firm w okresie rozliczeniowym (1 miesiąc).

6. Przedsiębiorcy wykonującemu w 2023 roku przewozy licencjonowane i przewozy 
na potrzeby własne naliczony zostanie tylko jeden limit podstawowy w danej kategorii zezwoleń (dotyczy tylko tych przedsiębiorców, którzy używają tych samych pojazdów zgłoszonych zarówno do licencji jak i zaświadczenia na wykonywanie przewozów 
na potrzeby własne).

7. Zezwolenia z puli limitów dodatkowych wydawane będą przedsiębiorcom, o których mowa 
w ustępie poprzedzającym, według wskazania przedsiębiorcy w oparciu o pojazdy zgłoszone do licencji lub zgłoszone do zaświadczenia na przewozy na potrzeby własne.

8. Przedsiębiorca, który zaprzestaje odbioru zezwoleń w GITD - Biurze do Spraw Transportu Międzynarodowego lub w organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszającej międzynarodowych przewoźników drogowych, składa informację odpowiednio w GITD - Biurze do Spraw Transportu Międzynarodowego lub w organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszającej międzynarodowych przewoźników drogowych gdzie rozpoczyna odbiór zezwoleń. Przedsiębiorca ma możliwość poboru zezwoleń do wysokości określonej w Regulaminie dla danego rodzaju zezwoleń przy uwzględnieniu zezwoleń będących w jego posiadaniu. Organizacja ma obowiązek zweryfikowania w BTM jaką liczbą zezwoleń danego rodzaju dysponuje przedsiębiorca zapisujący się do Organizacji.


§ 5


Limit podstawowy dla niżej wymienionych zezwoleń ustala się następująco:
1. Rosja kr-3 - sposób podziału zostanie określony po ustaleniu kontyngentu.


2. Kazachstan kraje trzecie
•    kontyngent 6 000 szt.
60%
zezwoleń prawidłowo wykorzystanych i zwróconych na dzień 15 lutego 2023 r., pobranych w ramach limitu podstawowego i dodatkowego z kontyngentu 2022 r. z wyłączeniem zezwoleń, które według odrębnych komunikatów nie stanowiły podstawy do naliczenia limitów, tj. limit podstawowy nie będzie naliczony od zezwoleń Kazachstan kr-3 S oraz Kazachstan kr-3 Z.
Pozostała liczba zezwoleń zostanie przeznaczona na limity dodatkowe.
Każde zezwolenie Kazachstan kr-3 niezwrócone lub rozliczone jako 
- zagubione,
- nieprawidłowo wykorzystane,
- niewykorzystane,
- zwrócone po 15 lutego 2023
pomniejsza naliczony limit podstawowy o 2 szt.
Przedsiębiorcy będą mieli możliwość ubiegania się o zezwolenia w ramach limitów dodatkowych po wykorzystaniu posiadanego limitu podstawowego proporcjonalnie do upływu roku, tj. co najmniej 1/12 wykorzystania limitu w przypadku ubiegania się o zezwolenia na miesiąc luty, itd.

3. Turcja wjazd na pusto lub kr-3
•    kontyngent 4 000 szt.
60 %
 zezwoleń prawidłowo wykorzystanych i zwróconych na dzień 15 lutego 2023 r., pobranych w ramach limitu podstawowego i dodatkowego z kontyngentu w 2022 r. z wyłączeniem zezwoleń, które według odrębnych komunikatów nie stanowiły podstawy do naliczenia limitów, tj.: tj. limit podstawowy nie będzie naliczony od zezwoleń Turcja wjazd na pusto lub kr-3 S oraz Turcja wjazd na pusto lub kr-3 Z.
Każde zezwolenie Turcja wjazd na pusto lub kr-3 niezwrócone lub rozliczone jako 
- zagubione,
- nieprawidłowo wykorzystane,
- niewykorzystane,
- zwrócone po 15 lutego 2023
pomniejsza naliczony limit podstawowy o 2 szt.
Pozostała liczba zezwoleń zostanie przeznaczona na limity dodatkowe.
Przedsiębiorcy będą mieli możliwość ubiegania się o zezwolenia w ramach limitów dodatkowych po wykorzystaniu posiadanego limitu podstawowego proporcjonalnie do upływu roku, tj. co najmniej 1/12 wykorzystania limitu w przypadku ubiegania się o zezwolenia na miesiąc luty, itd.

4. Wszelkie zastrzeżenia dotyczące wysokości naliczonych limitów zezwoleń na rok 2023 można zgłaszać do dnia 31 marca 2023 roku.


§ 6


1. Przedsiębiorca może otrzymać jednorazowo zezwolenia Albania ogólne, Czarnogóra ogólne, Czechy kraje trzecie,  Kazachstan ogólne, Kirgistan ogólne, Maroko ogólne, Mołdawia ogólne, Serbia ogólne(zmiana zasad wydawania 1.08.2023r.), Słowacja kraje trzecie, Szwecja kraje trzecie EURO1, Turcja tranzyt w liczbie:
•    dwie sztuki na każdy z pierwszych pięciu pojazdów uprawnionych,
•    jedna sztuka na każdy kolejny piąty pojazd uprawniony.

2. Przedsiębiorca może otrzymać jednorazowo zezwolenia Bośnia i Hercegowina ogólne, Estonia kraje trzecie, Macedonia kraje trzecie, Mołdawia kraje trzecie,Serbia ogólne(zmiana zasad wydawania 1.08.2023r.) w liczbie:
•    jedna sztuka na każdy z pierwszych pięciu pojazdów uprawnionych
•    jedna sztuka na każdy kolejny piąty pojazd uprawniony


3 . Komisja wprowadza obowiązek zwrotu wykorzystanych zezwoleń:
•    Albania ogólne, Bośnia i Hercegowina ogólne, Bośnia i Hercegowina kraje trzecie - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.) ,Chorwacja kraje trzecie - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.), Czarnogóra ogólne, Czechy kraje trzecie, Estonia kraje trzecie, Finlandia kraje trzecie - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.), Litwa kraje trzecie - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.)Łotwa kraje trzecie - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.),Macedonia kraje trzecie, Mołdawia kraje trzecie, Mołdawia ogólne, Norwegia kraje trzecie - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.), Serbia ogólne - (zakończenie wydawania 18.10.2023r.), Słowacja kraje trzecie, Szwecja kraje trzecie Euro 0 - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.), Szwecja kraje trzecie EURO1, Turcja tranzyt w terminie dwóch miesięcy licząc od daty poboru.
•    Kazachstan ogólne, Kirgistan ogólne, Maroko ogólne, Mongolia kraje trzecie - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.), Mongolia ogólne - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.), Tadżykistan Ogólne - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.), Uzbekistan dwustronne/tranzytowe - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.), Uzbekistan ogólne - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.), w terminie trzech miesięcy licząc od daty poboru.

Nie zwrócenie zezwoleń z kontyngentu 2023 w ww. terminach spowoduje zmniejszenie możliwej liczby zezwoleń do pobrania o dwie sztuki za każde niezwrócone zezwolenie. 
Ponadto rozliczenie zezwolenia jako:
- zagubione,
- nieprawidłowo wykorzystane,
- niewykorzystane, 
spowoduje zmniejszenie możliwej liczby zezwoleń do pobrania o dwie sztuki za każde zezwolenie rozliczone ww. sposób.

Otrzymanie kolejnych zezwoleń wymienionych w pkt. 1, 2 i 3  będzie możliwe w momencie wykorzystania i zdania do GITD - Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego zezwoleń uprzednio pobranych. Przedsiębiorca otrzyma zezwolenia w liczbie nie większej niż liczba zezwoleń zdanych.

4. Sposób podziału zezwoleń Białoruś tranzyt, Białoruś kr – 3, Białoruś ogólne zostanie określony po ustaleniu ich kontyngentu.

5. Sposób podziału zezwoleń Rosja kr-3 i Rosja ogólne zostanie określony po ustaleniu ich kontyngentu. 

6. Sposób podziału zezwoleń Ukraina ogólne i Ukraina tranzyt zostanie określony po przekazaniu kontyngentu.

7.  Przedsiębiorca może otrzymać jednorazowo  jedno zezwolenie Węgry kraje trzecie minimum EURO 5 lub Węgry kraje trzecie EURO 6 spełniając poniższe reguły (Informacja 43/2023):

  • Przedsiębiorca prawidłowo wykorzystał i zwrócił wszystkie dotychczas pobrane zezwolenia Węgry kraje trzecie lub dotychczas nie pobierał ww. zezwoleń; 
  • Przedsiębiorca posiada zarejestrowane w systemie BTM co najmniej 1 pojazd minimum Euro 5 lub Euro 6 z ważnym prawem dysponowania;
  • Zezwolenia wydawane będą na indywidualny wniosek.


§ 7
 

Poniższe zezwolenia zagraniczne:
Armenia ogólne - zakończenie wydawania zezwoleń (03.04.2023r.),
Azerbejdżan kraje trzecie,
Azerbejdżan ogólne,
Bośnia i Hercegowina kraje trzecie - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.),
Bułgaria kraje trzecie,
Chorwacja kraje trzecie - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.),
Czarnogóra kraje trzecie,
Finlandia kraje trzecie - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.),
Gruzja kraje trzecie,
Gruzja ogólne,
Kazachstan kraje trzecie,
Kirgistan kraje trzecie,
Litwa kraje trzecie - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.),
Łotwa kraje trzecie - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.),
Mongolia kraje trzecie - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.),
Mongolia ogólne - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.),
Norwegia kraje trzecie - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.),
Rumunia kraje trzecie,
Serbia kraje trzecie - zakończenie wydawania zezwoleń (02.05.2023 r.),
Szwecja kraje trzecie Euro 0 - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.),
Tadżykistan kraje trzecie,
Tadżykistan ogólne - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.),
Turcja wjazd na pusto lub kraje trzecie, 
Uzbekistan dwustronne/tranzytowe - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.),
Uzbekistan ogólne - (zmiana zasad wydawania 03.11.2023r.),
Węgry kraje trzecie EURO 3 - zakończenie wydawania zezwoleń (01.03.2023 r.)

- przydziela się na indywidualny wniosek przedsiębiorcy (wnioski o przyznanie dodatkowych limitów zezwoleń przyjmowane są w GITD - Biurze do Spraw Transportu Międzynarodowego do 20 dnia każdego miesiąca  lub ostatniego dnia roboczego przed 20-tym każdego miesiąca (decyduje data wpływu do GITD - Biura do Spraw Transportu Międzynarodowego). Wzór wniosku określa załącznik nr 1 (aktualizacja 06.11.2023r).

Rozdział III ZASADY PODZIAŁU I UNIEWAŻNIANIA ZEZWOLEŃ EKMT

§ 8
 

1. Przedsiębiorca może złożyć wniosek o przyznanie zezwolenia EKMT, jeżeli posiada ważną licencję oraz ważne wypisy z licencji odpowiadające liczbie 3 pojazdów uprawnionych, które spełniają odpowiednie wymogi EURO potwierdzone odpowiednimi certyfikatami.

2. W przypadku zezwoleń EKMT z obszarem ważności Włochy, Grecja, Austria, Węgry 
i Rosja, przedsiębiorca może złożyć wniosek o przyznanie zezwolenia EKMT, jeżeli posiada ważną licencję oraz ważne wypisy z licencji odpowiadające liczbie co najmniej 3 pojazdów uprawnionych, które spełniają odpowiednio wymogi EURO 6 potwierdzone odpowiednimi certyfikatami.

3. Komisja Społeczna rozpatrując wnioski uwzględnia m. in.:
a. liczbę przewozów wykonanych z użyciem zezwolenia EKMT, w tym w szczególności liczbę przewozów wykonywanych w relacjach:
- z/do Włoch, Grecji, Austrii, Węgier do państw poza Unię Europejską,
- z/do Rosji
- z/do pozostałych państw Unii Europejskiej do państw spoza Unii Europejskiej,
b. dotychczasowy sposób wykorzystywania zezwolenia EKMT
c. liczbę pojazdów uprawnionych, spełniających odpowiednie wymogi EURO,
d. liczbę zezwoleń Rosja kraje trzecie wykorzystanych i zwróconych do GITD - Biura do Spraw Transportu Międzynarodowego.
e. okres posiadania licencji wspólnotowej


§ 9
 

1. Zezwolenie EKMT może być używane tylko przez jeden pojazd w tym samym czasie. Egzemplarz zezwolenia powinien się znajdować w pojeździe będącym w drodze pomiędzy punktami za- i wyładunku.

2. Zezwolenie nie może być przekazywane przez przedsiębiorcę osobom trzecim.

3. Zezwolenia muszą być stosowane zgodnie z ich terytorialnym zakresem ważności.

4. Zezwolenie EKMT ważne jest łącznie z karnetem oraz odpowiednim certyfikatem. Karnet powinien być wystawiony imiennie na przewoźnika, bez możliwości jego użyczania, zamiany z innymi przewoźnikami. Powinien być przechowywany w pojeździe, łącznie z odpowiadającym mu zezwoleniem EKMT, oraz okazywany na żądanie władz kontrolnych, które uprawnione są ponadto do dokonywania wpisów w karnecie. Karnet powinien posiadać taki sam numer ewidencyjny, jak odpowiadające mu zezwolenie, jeśli to konieczne, także numer podrzędny kolejnego karnetu, przy czym nowy karnet może być wydany, gdy pierwotny jest wypełniony.

5. Zezwolenia, które zostały unieważnione lub zwrócone przez przewoźnika, mogą być wydane powtórnie nowym przedsiębiorcom, na pozostały okres ważności. W tym wypadku oryginalne dokumenty powinny zostać unieważnione, a następnie wymienione na zezwolenia z odrębną numeracją zastępczą.

6. Sposób wykorzystania zezwoleń EKMT podlega weryfikacji, przy czym pierwsza weryfikacja odbywa się po upływie pierwszego kwartału. W przypadku otrzymania informacji o niewłaściwym wykorzystaniu zezwolenia zostaną podjęte odpowiednie działania przez Komisję Społeczną, w tym m. in. ograniczenie wydawania zezwoleń zagranicznych w limicie podstawowym, limicie dodatkowym lub w wolnej sprzedaży.

Rozdział IV ZASADY PRZENOSZENIA ZEZWOLEŃ EKMT ORAZ LIMITÓW PODSTAWOWYCH ZEZWOLEŃ JEDNORAZOWYCH

§ 10
 

I. Przedsiębiorca (przenoszący) może przenieść limit podstawowy zezwoleń na rzecz innego przedsiębiorcy (przejmującego) składając wniosek wraz z jego uzasadnieniem według poniższych zasad.
1. Przyznane przedsiębiorcy:
1) zezwolenia w limicie podstawowym,
2) zezwolenia EKMT/CEMT
- można przenieść  jedynie na przedsiębiorcę na którego przeniesiono uprawnienia tego przedsiębiorcy z licencji w drodze decyzji administracyjnej albo zezwolono lub  potwierdzono w drodze decyzji administracyjnej, możliwość wykonywania  uprawnień wynikających z licencji, w przypadkach określonych w:
a) art. 13 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 września  2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 2201);
b) art. 16 ust. 5 i 6  ustawy z dnia 6 września  2001 r. o transporcie drogowym.

2. W przypadku zawieszenia lub zaprzestania działalności gospodarczej w zakresie transportu przedsiębiorca zobowiązany jest do niezwłocznego zwrotu wszystkich pobranych:
a) zezwoleń EKMT/CEMT
b) zezwoleń jednorazowych.

3. Wniosek o przeniesienie limitu podstawowego przedsiębiorca może złożyć osobiście lub za pośrednictwem osób przez niego upoważnionych.

4. Podpisy osób upoważnionych przez przenoszącego oraz przejmującego zezwolenia, muszą być złożone w obecności pracownika GITD lub potwierdzone przez notariusza.

5. Przeniesienie limitu podstawowego wymaga akceptacji Komisji Społecznej.

6. Przedsiębiorca, który przeniósł limit podstawowy nie otrzymuje tego rodzaju zezwoleń 
w limicie dodatkowym w bieżącym oraz w następnym roku kalendarzowym.

7. Nie można przenosić limitu zezwoleń jednorazowych z przedsiębiorców wykonujących przewozy na potrzeby własne na przedsiębiorców posiadających licencje, lub odwrotnie.

8. Wzór wniosku o przeniesienie limitu podstawowego zezwoleń określa załącznik nr 2.

Rozdział V ZAWIESZANIE LIMITU PODSTAWOWEGO

§ 11


1. Przedsiębiorca może złożyć wniosek o zawieszenie nieodebranego limitu podstawowego w wysokości nie większej niż 50% zezwoleń przydzielonych w ramach limitu podstawowego. W przypadku gdy wysokość limitu stanowi liczbę nieparzystą, to zaokrąglenie następuje w dół.
 

2. Wniosek o zawieszenie limitu podstawowego lub jego części, przedsiębiorca powinien złożyć w terminie do dnia 30 września 2023 r.

3. Zawieszony limit podstawowy będzie uznany jako wykorzystany prawidłowo i będzie podstawą do naliczania limitu podstawowego w roku następnym.

4. Zezwolenia z limitu podstawowego, które zostały zawieszone, mogą być przyznawane w limicie dodatkowym innym przedsiębiorcom, lecz nie będą podstawą do naliczania dla tych przedsiębiorców limitu podstawowego w roku następnym.

5. Przedsiębiorca, który zawiesił limit podstawowy lub jego część nie otrzymuje tego rodzaju zezwoleń w limicie dodatkowym.

6. Wzór wniosku o zawieszenie limitu podstawowego zezwoleń określa załącznik nr 3.

Rozdział VI ZWROT ZEZWOLEŃ ZAGRANICZNYCH

§ 12


1. Wszystkie zezwolenia zagraniczne wydane przez GITD - Biuro do Spraw Transportu Międzynarodowego podlegają obowiązkowemu zwrotowi. 

2. Dzień 15 lutego 2023 ustala się na końcową datę zwrotu wszystkich zezwoleń z kontyngentu 2022. 

3. Zezwolenia niezwrócone lub zwrócone jako:
- niewykorzystane
- nieprawidłowo wykorzystane
- zagubione
- zwrócone po wyznaczonych terminach
skutkują konsekwencjami określonymi w § 5 i § 6

4. W przypadku nieprawidłowego wykorzystania zezwolenia polegającego na odstąpieniu bez zgody BTM zezwolenia innemu przewoźnikowi, zmniejsza się limit podstawowy zezwoleń na dany kraj obydwu przewoźnikom na 2023 rok po dwa zezwolenia (odstępującemu i biorącemu zezwolenie).

5. Zmniejszenie limitu podstawowego następuje z dniem ujawnienia nieprawidłowości.

6. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie posiada limitu podstawowego, który można zmniejszyć, nie przyznaje się limitu dodatkowego przez:
•    kolejny 1 miesiąc od daty ujawnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 3.
•    kolejnych 6 miesięcy od daty ujawnienia zdarzenia, o którym mowa ust. 4.

7. Zezwolenia zagraniczne przyznawane w limitach dodatkowych powinny być wykorzystane w okresie dwóch miesięcy od daty ich pobrania, chyba, że Komisja Społeczna wskazała inny termin dla danego rodzaju zezwolenia. Nie zwrócenie do GITD - Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego zezwoleń w ww. terminie, stanowi podstawę do negatywnego rozpatrzenia kolejnego wniosku. Zezwolenia zagraniczne zwrócone do GITD - Biura do Spraw Transportu Międzynarodowego po dniu 15 lutego 2023 r. nie stanowią podstawy do zmiany wysokości limitu podstawowego.
 
8. Reklamacje dotyczące rozliczenia zezwoleń zagranicznych, należy zgłaszać w terminie 1 miesiąca od daty zwrotu zezwolenia. Reklamacje zgłoszone po wskazanym terminie nie będą rozpatrywane.

Rozdział VII POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 13
 

1.  W przypadku zmiany uwarunkowań zewnętrznych, obecnie niemożliwych do przewidzenia, a w szczególności:
•    sytuacja kryzysowa na rynku transportowym,
•    niespodziewany wzrost lub spadek liczby przewozów wykonywanych do poszczególnych krajów,
•    zmiana kontyngentów zezwoleń zagranicznych, powyższe zasady wydawania oraz rozliczania zezwoleń mogą ulec zmianie w trakcie 2023 r.
2. Decyzje o zakresie powyższych zmian będą podejmowane przez Komisję Społeczną ds. podziału zezwoleń.
3. Z posiedzenia Komisji Społecznej sporządzany jest protokół, który umieszczany jest na stronie www.gov.pl/gitd, zakładka – Komisja Społeczna.
4. Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.01.2023 r.
 
Informacje dodatkowe
Na mocy umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym sporządzonej dnia 17 marca 1993 r. w Brukseli, zasady wykonywania międzynarodowego transportu drogowego odnoszące się do krajów Unii Europejskiej mają również zastosowanie do Norwegii, Islandii i Lichtensteinu.

Zgodnie z postanowieniami umowy zawartej między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską oraz od dnia 1 stycznia 2005 r. nie są wymagane zezwolenia na przewozy dwustronne i tranzytowe wykonywane do/z/przez Szwajcarię pojazdami o dmc nie przekraczających 40 ton. Zgodnie z postanowieniami umowy między Rzeczpospolitą Polską, a Federacją Szwajcarską nie wymagają zezwoleń także przewozy do/z krajów trzecich wykonywane przez przewoźników polskich pojazdami o dmc nie przekraczających 40 ton.
 

{"register":{"columns":[]}}