Regulamin wydawania zezwoleń 2024
Rozdział I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Niniejszy regulamin określa:
- Warunki podziału zezwoleń zagranicznych na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego rzeczy w 2024 roku,
- Przenoszenie limitu podstawowego zezwoleń zagranicznych na przewóz rzeczy,
- Zawieszanie limitu podstawowego zezwoleń zagranicznych na przewóz rzeczy,
- Warunki przyznawania zezwoleń EKMT.
§2
Użyte poniżej określenia oznaczają:
- Komisja Społeczna - komisja społeczna do spraw podziału zezwoleń zagranicznych pomiędzy przewoźnikami drogowymi powołana przez ministra właściwego do spraw transportu na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2019 r. w sprawie komisji społecznej do spraw podziału zezwoleń zagranicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1477)
- Przedsiębiorca – przewoźnik, który posiada:
a. ważną licencję lub zaświadczenie na przewozy drogowe na potrzeby własne,
b. ważne wypisy z licencji lub zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne, w liczbie nie większej niż liczba pojazdów zgłoszonych do GITD - Biura do Spraw Transportu Międzynarodowego, do których przedsiębiorcy mają tytuł prawny do dysponowania pojazdami na dzień poboru zezwoleń, - zezwolenie zagraniczne - dokument otrzymany na podstawie umowy międzynarodowej od właściwego organu innego państwa lub organizacji międzynarodowej, przez właściwy organ Rzeczypospolitej Polskiej przekazywany przewoźnikowi drogowemu i upoważniający do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego, jednokrotnie lub wielokrotnie, do lub z terytorium państwa określonego w zezwoleniu lub tranzytem przez jego terytorium,
- zezwolenie EKMT - dokument dopuszczający do wykonywania w 2024 roku nieograniczonej liczby kursów pomiędzy krajami członkowskimi, których przebieg został udokumentowany w odpowiednio wypełnionym karnecie,
- karnet EKMT - dokument służący do rejestracji, w porządku chronologicznym, informacji o operacjach transportowych przeprowadzonych podczas każdego etapu podróży, pojazdami z ładunkiem, a także pojazdem bez ładunku (zarejestrowane informacje mogą być użyte wyłącznie do kontroli wykorzystania zezwoleń),
- limit podstawowy - liczba przyznawanych przedsiębiorcy na dany rok kalendarzowy - w zależności od liczby pobranych i prawidłowo zwróconych do Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego – zezwoleń zagranicznych,
- limit dodatkowy - wydzielona z kontyngentu liczba zezwoleń zagranicznych na przewóz rzeczy, przyznawana przedsiębiorcom w cyklu miesięcznym lub/i w sposób ciągły na podstawie stopnia wykorzystania limitu,
- wolna sprzedaż - zezwolenia wydawane przedsiębiorcy w zależności od liczby pojazdów, które nie stanowią limitu podstawowego oraz dodatkowego,
- pojazdy uprawnione - pojazdy zgłoszone przez przedsiębiorcę i zarejestrowane w bazie GITD z ważnymi wypisami z licencji lub zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne - Biura do Spraw Transportu Międzynarodowego, którymi przedsiębiorca może dysponować na podstawie przysługującego mu tytułu prawnego.
- kontyngent dodatkowy - dodatkowo otrzymane zezwolenia zagraniczne
- kontyngent podstawowy – pula zezwoleń zagranicznych otrzymywana na dany rok kalendarzowy.
Rozdział II ZASADY PODZIAŁU ZEZWOLEŃ ZAGRANICZNYCH
§ 3
- Komisja Społeczna dokonuje podziału zezwoleń zagranicznych.
- Komisja Społeczna ustala zasady obliczania limitów podstawowych oraz dokonuje podziału zezwoleń EKMT.
- Komisja Społeczna rozpatruje wnioski o limity dodatkowe oraz ustala zasady podziału limitów dodatkowych co najmniej raz w miesiącu. Komisja Społeczna określając kryteria przyznawania zezwoleń w limicie dodatkowym, uwzględnia w szczególności:
a. posiadanie ważnej licencji lub zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne,
b. liczbę wypisów z licencji lub wypisów z zaświadczeń na przewozy drogowe na potrzeby własne oraz liczbę pojazdów zgłoszonych do GITD - Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego, którymi przedsiębiorcy mogą dysponować na podstawie przysługującego im na dzień poboru zezwoleń tytułu prawnego do dysponowania pojazdami. W przypadku, gdy liczba pojazdów nie jest równa liczbie wypisów bierze się pod uwagę odpowiednio niższą liczbę wypisów lub pojazdów.
c. liczbę zezwoleń zagranicznych w kontyngencie,
d. wydane przedsiębiorcom zezwolenia EKMT,
e. zezwolenia przyznane w kontyngencie dodatkowym,
f. zezwolenia zwrócone i niezwrócone przez przedsiębiorcę,
g. limity podstawowe przedsiębiorcy. - Wnioski o przyznanie dodatkowych limitów zezwoleń przyjmowane są w GITD - Biurze do Spraw Transportu Międzynarodowego do 20-tego każdego miesiąca lub ostatniego dnia roboczego przed 20-tym każdego miesiąca (decyduje data wpływu). Komisja Społeczna może wskazać również inny termin przyjmowania wniosków. Wzór wniosku określa załącznik nr 1
- Lista złożonych wniosków aktualizowana będzie na bieżąco, na stronie: www.gov.pl/gitd w zakładce Komunikaty. Wnioski złożone w terminie późniejszym rozpatrywane będą w następnym miesiącu.
- Lista przyznanych limitów dodatkowych, publikowana będzie na stronie: www.gov.pl/gitd w zakładce Komunikaty.
- Ustalone przez Komisję Społeczną kryteria przyznania zezwoleń zawarte będą w protokole z posiedzenia Komisji i publikowane na stronie KOMISJA SPOŁECZNA
- Zezwolenia zagraniczne wydawane przez organizacje zrzeszające przewoźników drogowych uprawnione do wydawania zezwoleń wydawane są wyłącznie według kryteriów ustalonych przez Komisję Społeczną.
- W przypadkach niecierpiących zwłoki (nagłych), Dyrektor Biura do Spraw Transportu Międzynarodowego może przydzielić zezwolenie zagraniczne - z wyjątkiem zezwoleń EKMT - pomiędzy posiedzeniami Komisji. Wykaz przedsiębiorców, którym przydzielone zostały zezwolenia, Dyrektor Biura do Spraw Transportu Międzynarodowego przedkłada na najbliższym posiedzeniu Komisji Społecznej.
§ 4
- Przedsiębiorca może otrzymać zezwolenie zagraniczne na przewóz rzeczy na podstawie złożonego wniosku.
- Przyznane przedsiębiorcy zezwolenia w limicie podstawowym powinny być odebrane do 15 października 2024 roku, pod rygorem utraty nieodebranych zezwoleń.
- Limit podstawowy ustalony dla jednego przedsiębiorcy nie może przekroczyć 25% całego rocznego kontyngentu danego rodzaju zezwoleń zagranicznych i dla danego kraju otrzymanych na 2024 rok.
- Licencje udzielone wspólnikom spółki cywilnej uprawniają do poboru zezwoleń reglamentowanych przez jednego ze wspólników w okresie rozliczeniowym (1 miesiąc).
- Pojazd zgłoszony do licencji u kilku przedsiębiorców uprawnia do poboru zezwoleń reglamentowanych wyłącznie w jednej z tych firm w okresie rozliczeniowym (1 miesiąc).
- Przedsiębiorcy wykonującemu w 2024 roku przewozy licencjonowane i przewozy na potrzeby własne naliczony zostanie tylko jeden limit podstawowy w danej kategorii zezwoleń (dotyczy tylko tych przedsiębiorców, którzy używają tych samych pojazdów zgłoszonych zarówno do licencji jak i zaświadczenia na wykonywanie przewozów na potrzeby własne).
- Zezwolenia z puli limitów dodatkowych wydawane będą przedsiębiorcom, o których mowa w ustępie poprzedzającym, według wskazania przedsiębiorcy w oparciu o pojazdy zgłoszone do licencji lub zgłoszone do zaświadczenia na przewozy na potrzeby własne.
- Przedsiębiorca, który zaprzestaje odbioru zezwoleń w GITD - Biurze do Spraw Transportu Międzynarodowego lub w organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszającej międzynarodowych przewoźników drogowych, składa informację odpowiednio w GITD - Biurze do Spraw Transportu Międzynarodowego lub w organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszającej międzynarodowych przewoźników drogowych gdzie rozpoczyna odbiór zezwoleń. Przedsiębiorca ma możliwość poboru zezwoleń do wysokości określonej w Regulaminie dla danego rodzaju zezwoleń przy uwzględnieniu zezwoleń będących w jego posiadaniu. Organizacja ma obowiązek zweryfikowania w BTM jaką liczbą zezwoleń danego rodzaju dysponuje przedsiębiorca zapisujący się do Organizacji.
§ 5
Limit podstawowy dla niżej wymienionych zezwoleń ustala się następująco:
1. Rosja kr-3 - zasady wydawania zezwoleń
2. Kazachstan kraje trzecie
- kontyngent 6 000 szt.
60% zezwoleń prawidłowo wykorzystanych i zwróconych na dzień 15 lutego 2024 r., pobranych w ramach limitu podstawowego i dodatkowego z kontyngentu 2023 r. z wyłączeniem zezwoleń, które według odrębnych komunikatów nie stanowiły podstawy do naliczenia limitów, tj. limit podstawowy nie będzie naliczony od zezwoleń Kazachstan kr-3 Z na podania.
Pozostała liczba zezwoleń zostanie przeznaczona na limity dodatkowe.
Każde zezwolenie Kazachstan kr-3 niezwrócone lub rozliczone jako:
- zagubione,
- nieprawidłowo wykorzystane,
- niewykorzystane,
- zwrócone po 15 lutego 2024
pomniejsza naliczony limit podstawowy o 2 szt.
Przedsiębiorcy będą mieli możliwość ubiegania się o zezwolenia w ramach limitów dodatkowych po wykorzystaniu posiadanego limitu podstawowego proporcjonalnie do upływu roku, tj. co najmniej 1/12 wykorzystania limitu w przypadku ubiegania się o zezwolenia na miesiąc luty, itd.
3. Turcja wjazd na pusto lub kr-3
- kontyngent 4 000 szt.
60 % zezwoleń prawidłowo wykorzystanych i zwróconych na dzień 15 lutego 2024 r., pobranych w ramach limitu podstawowego i dodatkowego z kontyngentu w 2023 r. z wyłączeniem zezwoleń, które według odrębnych komunikatów nie stanowiły podstawy do naliczenia limitów, tj.: tj. limit podstawowy nie będzie naliczony od zezwoleń Turcja wjazd na pusto lub kr-3 Z na podania.
Pozostała liczba zezwoleń zostanie przeznaczona na limity dodatkowe.
Każde zezwolenie Turcja wjazd na pusto lub kr-3 niezwrócone lub rozliczone jako:
- zagubione,
- nieprawidłowo wykorzystane,
- niewykorzystane,
- zwrócone po 15 lutego 2024
pomniejsza naliczony limit podstawowy o 2 szt.
Przedsiębiorcy będą mieli możliwość ubiegania się o zezwolenia w ramach limitów dodatkowych po wykorzystaniu posiadanego limitu podstawowego proporcjonalnie do upływu roku, tj. co najmniej 1/12 wykorzystania limitu w przypadku ubiegania się o zezwolenia na miesiąc luty, itd.
4. Wszelkie zastrzeżenia dotyczące wysokości naliczonych limitów zezwoleń na rok 2024 można zgłaszać do dnia 31 marca 2024 roku.
§ 6
1. Przedsiębiorca może otrzymać jednorazowo zezwolenia Albania ogólne, Czarnogóra ogólne, Czechy kraje trzecie, Kazachstan ogólne, Kirgistan ogólne, Maroko ogólne, Mołdawia ogólne, Słowacja kraje trzecie, Szwecja kraje trzecie EURO1, Turcja tranzyt w liczbie:
- dwie sztuki na każdy z pierwszych pięciu pojazdów uprawnionych,
- jedna sztuka na każdy kolejny piąty pojazd uprawniony.
2. Przedsiębiorca może otrzymać jednorazowo zezwolenia Bośnia i Hercegowina ogólne, Estonia kraje trzecie, Macedonia kraje trzecie, Mołdawia kraje trzecie, Serbia ogólne w liczbie:
- jedna sztuka na każdy z pierwszych pięciu pojazdów uprawnionych
- jedna sztuka na każdy kolejny piąty pojazd uprawniony
3. Przedsiębiorca może otrzymać jednorazowo zezwolenia Rosja ogólne zgodnie z treścią komunikatu 27/2024
4. Komisja wprowadza obowiązek zwrotu wykorzystanych zezwoleń:
- Albania ogólne, Bośnia i Hercegowina ogólne, Czarnogóra ogólne, Czechy kraje trzecie, Estonia kraje trzecie, Mołdawia ogólne, Serbia ogólne, Słowacja kraje trzecie, Szwecja kraje trzecie EURO1, Turcja tranzyt w terminie dwóch miesięcy licząc od daty poboru;
- Kazachstan ogólne, Kirgistan ogólne, Maroko ogólne, Tadżykistan ogólne w terminie trzech miesięcy licząc od daty poboru.
Nie zwrócenie zezwoleń z kontyngentu 2024 w ww. terminach spowoduje zmniejszenie możliwej liczby zezwoleń do pobrania o dwie sztuki za każde niezwrócone zezwolenie.
Ponadto rozliczenie zezwolenia jako:
- zagubione,
- nieprawidłowo wykorzystane,
- niewykorzystane,
spowoduje zmniejszenie możliwej liczby zezwoleń do pobrania o dwie sztuki za każde zezwolenie rozliczone ww. sposób.
Otrzymanie kolejnych zezwoleń wymienionych w pkt. 1, 2 i 3 będzie możliwe w momencie wykorzystania i zdania do GITD - Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego zezwoleń uprzednio pobranych. Przedsiębiorca otrzyma zezwolenia w liczbie nie większej niż liczba zezwoleń zdanych.
5. Sposób podziału zezwoleń Białoruś tranzyt, Białoruś kr – 3, Białoruś ogólne zostanie określony po ustaleniu ich kontyngentu.
6. Sposób podziału zezwoleń Rosja kr-3 i Rosja ogólne zostanie określony po ustaleniu ich kontyngentu.
7. Sposób podziału zezwoleń Ukraina ogólne i Ukraina tranzyt zostanie określony po przekazaniu kontyngentu.
§ 7
Poniższe zezwolenia zagraniczne:
- Armenia ogólne,
- Azerbejdżan kraje trzecie,
- Azerbejdżan ogólne,
- Bośnia i Hercegowina kraje trzecie
- Bułgaria kraje trzecie,
- Chorwacja kraje trzecie,
- Czarnogóra kraje trzecie,
- Finlandia kraje trzecie,
- Gruzja kraje trzecie,
- Gruzja ogólne,
- Kazachstan kraje trzecie,
- Kirgistan kraje trzecie,
- Litwa kraje trzecie - (zmiana od 01.03.2024);
- Łotwa kraje trzecie,
- Mongolia kraje trzecie,
- Mongolia ogólne,
- Norwegia kraje trzecie,
- Rumunia kraje trzecie,
- Serbia kraje trzecie,
- Szwecja kraje trzecie Euro 0,
- Tadżykistan kraje trzecie,
- Tadżykistan ogólne,
- Turcja wjazd na pusto lub kraje trzecie,
- Uzbekistan dwustronne/tranzytowe,
- Uzbekistan ogólne,
- Węgry kraje trzecie EURO 3,
przydziela się na indywidualny wniosek przedsiębiorcy (wnioski o przyznanie dodatkowych limitów zezwoleń przyjmowane są w GITD - Biurze do Spraw Transportu Międzynarodowego do 20 dnia każdego miesiąca lub ostatniego dnia roboczego przed 20-tym każdego miesiąca (decyduje data wpływu do GITD - Biura do Spraw Transportu Międzynarodowego). Komisja Społeczna może wskazać również inny termin przyjmowania wniosków. Wzór wniosku określa załącznik nr 1.
Terminy zwrotu ww. zezwoleń będą określane w protokołach z posiedzeń Komisji Społecznej.
Rozdział III ZASADY PODZIAŁU I UNIEWAŻNIANIA ZEZWOLEŃ EKMT
§ 8
- Przedsiębiorca może złożyć wniosek o przyznanie zezwolenia EKMT, jeżeli posiada ważną licencję oraz ważne wypisy z licencji odpowiadające liczbie 3 pojazdów uprawnionych, które spełniają odpowiednie wymogi EURO potwierdzone odpowiednimi certyfikatami.
- W przypadku zezwoleń EKMT z obszarem ważności Włochy, Grecja, Austria, Węgry i Rosja, przedsiębiorca może złożyć wniosek o przyznanie zezwolenia EKMT, jeżeli posiada ważną licencję oraz ważne wypisy z licencji odpowiadające liczbie co najmniej 3 pojazdów uprawnionych, które spełniają odpowiednio wymogi EURO 6 potwierdzone odpowiednimi certyfikatami.
- Komisja Społeczna rozpatrując wnioski uwzględnia m. in.:
a. liczbę przewozów wykonanych z użyciem zezwolenia EKMT, w tym w szczególności liczbę przewozów wykonywanych w relacjach:
- z/do Włoch, Grecji, Austrii, Węgier do państw poza Unię Europejską,
- z/do Rosji
- z/do pozostałych państw Unii Europejskiej do państw spoza Unii Europejskiej,
b. dotychczasowy sposób wykorzystywania zezwolenia EKMT
c. liczbę pojazdów uprawnionych, spełniających odpowiednie wymogi EURO,
d. liczbę zezwoleń Rosja kraje trzecie wykorzystanych i zwróconych do GITD - Biura do Spraw Transportu Międzynarodowego.
e. okres posiadania licencji wspólnotowej
§ 9
- Zezwolenie EKMT może być używane tylko przez jeden pojazd w tym samym czasie. Egzemplarz zezwolenia powinien się znajdować w pojeździe będącym w drodze pomiędzy punktami za- i wyładunku.
- Zezwolenie nie może być przekazywane przez przedsiębiorcę osobom trzecim.
- Zezwolenia muszą być stosowane zgodnie z ich terytorialnym zakresem ważności.
- Zezwolenie EKMT ważne jest łącznie z karnetem oraz odpowiednim certyfikatem. Karnet powinien być wystawiony imiennie na przewoźnika, bez możliwości jego użyczania, zamiany z innymi przewoźnikami. Powinien być przechowywany w pojeździe, łącznie z odpowiadającym mu zezwoleniem EKMT oraz okazywany na żądanie władz kontrolnych, które uprawnione są ponadto do dokonywania wpisów w karnecie. Karnet powinien posiadać taki sam numer ewidencyjny, jak odpowiadające mu zezwolenie, jeśli to konieczne, także numer podrzędny kolejnego karnetu, przy czym nowy karnet może być wydany, gdy pierwotny jest wypełniony.
- Zezwolenia, które zostały unieważnione lub zwrócone przez przewoźnika, mogą być wydane powtórnie nowym przedsiębiorcom, na pozostały okres ważności. W tym wypadku oryginalne dokumenty powinny zostać unieważnione, a następnie wymienione na zezwolenia z odrębną numeracją zastępczą.
- Sposób wykorzystania zezwoleń EKMT podlega weryfikacji, przy czym pierwsza weryfikacja odbywa się po upływie pierwszego kwartału. W przypadku otrzymania informacji o niewłaściwym wykorzystaniu zezwolenia zostaną podjęte odpowiednie działania przez Komisję Społeczną, w tym m. in. ograniczenie wydawania zezwoleń zagranicznych w limicie podstawowym, limicie dodatkowym lub w wolnej sprzedaży.
Rozdział IV ZASADY PRZENOSZENIA ZEZWOLEŃ EKMT ORAZ LIMITÓW PODSTAWOWYCH ZEZWOLEŃ JEDNORAZOWYCH
§ 10
I. Przedsiębiorca (przenoszący) może przenieść limit podstawowy zezwoleń na rzecz innego przedsiębiorcy (przejmującego) składając wniosek wraz z jego uzasadnieniem według poniższych zasad.
1. Przyznane przedsiębiorcy:
1) zezwolenia w limicie podstawowym,
2) zezwolenia EKMT/CEMT
- można przenieść jedynie na przedsiębiorcę na którego przeniesiono uprawnienia tego przedsiębiorcy z licencji w drodze decyzji administracyjnej albo zezwolono lub potwierdzono w drodze decyzji administracyjnej, możliwość wykonywania uprawnień wynikających z licencji, w przypadkach określonych w:
a) art. 13 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 2201);
b) art. 16 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
2. W przypadku zawieszenia lub zaprzestania działalności gospodarczej w zakresie transportu przedsiębiorca zobowiązany jest do niezwłocznego zwrotu wszystkich pobranych:
a) zezwoleń EKMT/CEMT
b) zezwoleń jednorazowych.
3. Wniosek o przeniesienie limitu podstawowego przedsiębiorca może złożyć osobiście lub za pośrednictwem osób przez niego upoważnionych.
4. Podpisy osób upoważnionych przez przenoszącego oraz przejmującego zezwolenia, muszą być złożone w obecności pracownika GITD lub potwierdzone przez notariusza.
5. Przeniesienie limitu podstawowego wymaga akceptacji Komisji Społecznej.
6. Przedsiębiorca, który przeniósł limit podstawowy nie otrzymuje tego rodzaju zezwoleń
w limicie dodatkowym w bieżącym oraz w następnym roku kalendarzowym.
7. Nie można przenosić limitu zezwoleń jednorazowych z przedsiębiorców wykonujących przewozy na potrzeby własne na przedsiębiorców posiadających licencje, lub odwrotnie.
8. Wzór wniosku o przeniesienie limitu podstawowego zezwoleń określa załącznik nr 2.
Rozdział V ZAWIESZANIE LIMITU PODSTAWOWEGO
§ 11
- Przedsiębiorca może złożyć wniosek o zawieszenie nieodebranego limitu podstawowego w wysokości nie większej niż 50% zezwoleń przydzielonych w ramach limitu podstawowego.
W przypadku gdy wysokość limitu stanowi liczbę nieparzystą, to zaokrąglenie następuje w dół. - Wniosek o zawieszenie limitu podstawowego lub jego części, przedsiębiorca powinien złożyć w terminie do dnia 30 września 2024 r.
- Zawieszony limit podstawowy będzie uznany jako wykorzystany prawidłowo i będzie podstawą do naliczania limitu podstawowego w roku następnym.
- Zezwolenia z limitu podstawowego, które zostały zawieszone, mogą być przyznawane w limicie dodatkowym innym przedsiębiorcom, lecz nie będą podstawą do naliczania dla tych przedsiębiorców limitu podstawowego w roku następnym.
- Przedsiębiorca, który zawiesił limit podstawowy lub jego część nie otrzymuje tego rodzaju zezwoleń w limicie dodatkowym.
- Wzór wniosku o zawieszenie limitu podstawowego zezwoleń określa załącznik nr 3.
Rozdział VI ZWROT ZEZWOLEŃ ZAGRANICZNYCH
§ 12
- Wszystkie zezwolenia zagraniczne wydane przez GITD - Biuro do Spraw Transportu Międzynarodowego podlegają obowiązkowemu zwrotowi.
- Dzień 15 lutego 2024 ustala się na końcową datę zwrotu wszystkich zezwoleń z kontyngentu 2023.
- Zezwolenia niezwrócone lub zwrócone jako:
- niewykorzystane
- nieprawidłowo wykorzystane
- zagubione
- zwrócone po wyznaczonych terminach
skutkują konsekwencjami określonymi w § 5 i § 6 - W przypadku nieprawidłowego wykorzystania zezwolenia polegającego na odstąpieniu bez zgody BTM zezwolenia innemu przewoźnikowi, zmniejsza się limit podstawowy zezwoleń na dany kraj obydwu przewoźnikom na 2023 rok po dwa zezwolenia (odstępującemu i biorącemu zezwolenie).
- Zmniejszenie limitu podstawowego następuje z dniem ujawnienia nieprawidłowości.
- W przypadku, gdy przedsiębiorca nie posiada limitu podstawowego, który można zmniejszyć, nie przyznaje się limitu dodatkowego przez:
• kolejny 1 miesiąc od daty ujawnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 3.
• kolejnych 6 miesięcy od daty ujawnienia zdarzenia, o którym mowa ust. 4. - Zezwolenia zagraniczne przyznawane w limitach dodatkowych powinny być wykorzystane w okresie dwóch miesięcy od daty ich pobrania, chyba, że Komisja Społeczna wskazała inny termin dla danego rodzaju zezwolenia. Nie zwrócenie do GITD - Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego zezwoleń w ww. terminie, stanowi podstawę do negatywnego rozpatrzenia kolejnego wniosku. Zezwolenia zagraniczne zwrócone do GITD - Biura do Spraw Transportu Międzynarodowego po dniu 15 lutego 2024 r. nie stanowią podstawy do zmiany wysokości limitu podstawowego.
- Reklamacje dotyczące rozliczenia zezwoleń zagranicznych, należy zgłaszać w terminie jednego miesiąca od daty zwrotu zezwolenia. Reklamacje zgłoszone po wskazanym terminie nie będą rozpatrywane.
Rozdział VII POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 13
- W przypadku zmiany uwarunkowań zewnętrznych, obecnie niemożliwych do przewidzenia, a w szczególności:
• sytuacja kryzysowa na rynku transportowym,
• niespodziewany wzrost lub spadek liczby przewozów wykonywanych do poszczególnych krajów,
• zmiana kontyngentów zezwoleń zagranicznych,
powyższe zasady wydawania oraz rozliczania zezwoleń mogą ulec zmianie w trakcie 2024 r. - Decyzje o zakresie powyższych zmian będą podejmowane przez Komisję Społeczną ds. podziału zezwoleń.
- Z posiedzenia Komisji Społecznej sporządzany jest protokół, który umieszczany jest na stronie www.gov.pl/gitd, zakładka – Komisja Społeczna.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.01.2024 r.
Informacje dodatkowe
Na mocy umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym sporządzonej dnia 17 marca 1993 r. w Brukseli, zasady wykonywania międzynarodowego transportu drogowego odnoszące się do krajów Unii Europejskiej mają również zastosowanie do Norwegii, Islandii i Lichtensteinu.
Zgodnie z postanowieniami umowy zawartej między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską oraz od dnia 1 stycznia 2005 r. nie są wymagane zezwolenia na przewozy dwustronne i tranzytowe wykonywane do/z/przez Szwajcarię pojazdami o dmc nie przekraczających 40 ton. Zgodnie z postanowieniami umowy między Rzeczpospolitą Polską, a Federacją Szwajcarską nie wymagają zezwoleń także przewozy do/z krajów trzecich wykonywane przez przewoźników polskich pojazdami o dmc nie przekraczających 40 ton.