W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

System kontroli prędkości przynosi efekty

15.10.2012

Mniej wypadków i 1,5 mld zł oszczędności to także efekt wdrożenia przez Inspekcję Transportu Drogowego systemu CANARD/ automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym.

Działania podejmowane w celu ograniczenia liczby wypadków drogowych przynoszą rezultaty. Blisko 15% spadek liczby zabitych oznacza, iż od stycznia do końca września 2012 zginęło o 439 osób mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Jest to efekt szeregu czynników, spośród których jednym z kluczowych jest element nadzoru i egzekwowania przestrzegania przepisów ruchu drogowego. - "Budowany aktualnie system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym z pewnością przyczynił się do ograniczenia liczby ofiar śmiertelnych i wypadków. Jego rozwój pozwoli utrzymać pozytywną tendencję." - mówi Marcin Flieger- Dyrektor Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. "W okresie od stycznia do września br. w 27.228 wypadkach na polskich drogach zginęły 2.553 osoby a 34.102 zostały ranne. Porównując z 2011 r. to spadek wypadków o 2137 (tj. 7,3%) i mniej o 2600 ( tj.7,1%) osób rannych".

  • Liczba wypadków
  • Liczba rannych
  • Liczba zabitych
  • 9 m-cy 2012
27 228
34 102
2 553
  • 9 m-cy 2011
29 365
36 702
2 992
  • spadek
- 2 137 = - 7,3%
-2 600 = - 7,1%
-439 = - 15%

*informacja miesięczna o stanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym Komendy Głównej Policji - październik 2012

Nie można również pominąć kosztów ekonomicznych i społecznych, jakie generują wypadki drogowe i korzyści, jakie przynosi społeczeństwu ich redukcja. Opierając się na międzynarodowych statystykach JASPERS szacuje się, iż w okresie od stycznia do września 2012 r., w porównaniu do analogicznego okresu 2011 r., oszczędności z tytułu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (w tym oszczędności wynikające ze zmniejszonego PKB i ekonomicznych kosztów ludzkiego cierpienia) wyniosły ponad 1,4 miliarda złotych.(**)

Głównym celem funkcjonowania Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD jest przeciwdziałanie największemu zagrożeniu na drogach, czyli nadmiernej prędkości. Dzięki uruchamianemu scentralizowanemu systemowi kontroli stacjonarne i mobilne fotoradary oraz wideorejestratory wykorzystywane przez ITD a także kontrole drogowe przeprowadzane przez Policję wzajemnie się uzupełniają, stanowiąc bezpośrednią przyczyną tak dużego spadku liczby wypadków i ich ofiar.

Główny Inspektorat Transportu Drogowego z sukcesem zakończył kluczowe postępowania przetargowe na dostawę urządzeń rejestrujących (stacjonarnych i mobilnych) oraz systemu przetwarzania danych. Nowy sprzęt zapewnia możliwość bezprzewodowej komunikacji pomiędzy Centralnym Systemem Przetwarzania a urządzeniem rejestrującym, w tym możliwość zdalnej konfiguracji oraz podglądu bieżącego obrazu. Funkcjonalności urządzeń oraz budowanego systemu analizowania danych pozwalają na maksymalną automatyzację i ograniczenie pracowników obsługi. Przewiduje się, że obsługę techniczną docelowych 470 urządzeń oraz prowadzenie postępowań w CANARD realizować będzie około 150 osób. Gdyby przyjąć stosowane dziś np. w niektórych jednostkach straży gminnych standardy, system wymagałby obsługi ponad 1400 osób.

Dodatkowo, w 2013 roku uruchomiony zostanie system kontroli wjazdu na skrzyżowania na czerwonym świetle oraz nowatorski w Polsce odcinkowy pomiar prędkości, który umożliwi uspokojenie ruchu na dłuższych fragmentach dróg, tak postulowane przez kierowców.

Wdrożenie systemu przyczyni się do utrwalenia pozytywnych tendencji, poprawy bezpieczeństwa na drogach a tym samym do zmniejszenia skutków społecznych wypadków drogowych.

(**)Jednostkowe koszty: ofiary śmiertelnej, rannego oraz strat materialnych z tytułu wypadku przytoczono za Niebieską Księgą JASPERS (Joint Assistance to Support Projects In European Regions) podczas konferencji "Koszty wypadków drogowych" (Warszawa, 9 maja 2012 r.), na podstawie raportów HEATCO -2008 r., powołując się na wyliczenia dla 2012 r.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
11.10.2021 16:09 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
11.10.2021 16:09 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}