W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Za krótkie odpoczynki i za duże zbiorniki paliwa

24.08.2023

Kierowca litewskiej ciężarówki dwukrotnie skrócił tygodniowy czas odpoczynku, z czego raz prawie o 21 godzin. Oprócz tego jechał zestawem o zbyt dużej pojemności zbiorników paliwa. Naruszenia obowiązujących przepisów konwencji AETR oraz umowy ADR, stwierdzili inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego.

Na pierwszym planie (od lewej): przód i lewy bok ciągnika siodłowego z podpiętą naczepą - chłodnią. Zatrzymany do kontroli zestaw ciężarowy stoi na poboczu przy drodze krajowej. W tle: prawy bok i przód oznakowanego furgonu Inspekcji Transportu Drogowego i stojący obok niego umundurowany funkcjonariusz ITD.

We wtorek (22 sierpnia), na krajowej „dwójce” pod Siedlcami, patrol Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał do rutynowej kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą - chłodnią. Ciężarówkę należącą do litewskiej firmy prowadził kierowca mający obywatelstwo rosyjskie. Jechał z Białorusi na pusto po ładunek do Polski.

Inspektorzy sprawdzili czas pracy kierującego. Podczas analizy danych z pamięci tachografu i karty kierowcy, stwierdzili dwa znaczne skrócenia tygodniowego czasu odpoczynku: o 20 godz. i 57 min oraz o 18 godz. i 39 min. Za pierwszym razem kierowca odebrał 24 godz. i 3 min. nieprzerwanego odpoczynku, choć powinien odebrać minimum 45 godz. Za drugim razem odebrał 26 godz. i 21 min. nieprzerwanego odpoczynku, choć powinien odebrać minimum 45 godz. Nie zarejestrował również w tachografie symbolu państwa zakończenia dziennego okresu pracy. Kierowca nie okazał inspektorom do kontroli dokumentu uzasadniającego odstąpienie od przestrzegania obowiązujących norm czasu prowadzenia pojazdu, wymaganych przerw lub odpoczynków.

Inspektorzy zwrócili uwagę także na duże wymiary zbiorników paliwa, służących do przewozu paliwa na potrzeby napędu ciężarówki i zasilającego agregat chłodniczy w naczepie. Przy ciągniku siodłowym były zamontowane dwa zbiorniki paliwa o pojemności: 900 litrów i 570 litrów. Z kolei pod naczepą był zbiornik paliwa o pojemność 245 litrów. Łączna pojemność trzech zbiorników paliwa wynosiła 1715 litrów. W tym przypadku przekraczała o 215 litrów maksymalną pojemność dla tzw. jednostki transportowej, określoną w przepisach umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR).

Kierowcy zakazano dalszej jazdy do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Za popełnione wykroczenia został ukarany czterema mandatami karnymi w wysokości 4 450 zł. Wobec przewoźnika będą wszczęte postępowania administracyjne z ustawy o transporcie drogowym oraz umowy ADR. Wpłacił on 10 850 zł kaucji na poczet przewidywanych kar pieniężnych. W przeciwnym razie zestaw zostałby skierowany na wyznaczony parking strzeżony, co oznaczałoby dla przewoźnika dodatkowe koszty.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}