W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przełączenie numeru alarmowego 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego

28.05.2021

Od 28 maja 2021 roku od godziny 11:00 na terenie miasta Siedlce oraz powiatu siedleckiego przełączony został numer alarmowy 998 do centrów powiadamiania ratunkowego. Numer 998 będzie nadal działał, zmieni się natomiast miejsce odbioru zgłoszenia. Dzięki temu, że informacja od razu trafi do operatów numerów alarmowych w CPR, możliwe będzie jednoczesne powiadomienie o zdarzeniu wszystkich właściwych służb.

Przeniesienie numeru 998 na 112

Od 20 maja do 7 czerwca br. zaplanowane jest w województwie mazowieckim przełączenie strażackiego numeru alarmowego 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) w Warszawie i Radomiu. Początkowo zmiany zostały wprowadzone na terenie Warszawy, stopniowo obejmując całe województwo. Każdego dnia przełączane są poszczególne powiaty. Numer 998 nadal będzie aktywny, zmienia się jedynie miejsce odbioru zgłoszenia. Dzięki tej funkcjonalności będzie możliwe jednoczesne powiadomienie o zdarzeniu wszystkich właściwych służb.

Oznacza to, że od 28 maja 2021 r. wybierając numer 998 na obszarze miasta Siedlce i powiatu siedleckiego dodzwonimy się do Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które przyjmie zgłoszenie i przekaże do właściwej służby. Obsługa połączeń numeru alarmowego 998 przez operatorów numeru 112  wdrażane jest w całym kraju.

Do tej pory dzwoniąc pod numer 998 połączenie odbierał dyżurny Państwowej Straży Pożarnej. Po zmianie połączenie będzie kierowane do operatora numeru alarmowego 112, którego zadaniem będzie przefiltrowanie zgłoszeń pod kątem zasadności i przekazanie tych wymagających interwencji do właściwej terytorialnie straży pożarnej lub innej właściwej służby.

Odbieranie zgłoszeń bezpośrednio przez operatorów CPR pozwala na jednoczesne i automatyczne (za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) powiadomienie wszystkich służb właściwych ze względu na rodzaj zdarzenia. Skróceniu ulega również czas oczekiwania na odebranie połączeń. Średni czas mierzony od momentu wybrania numeru alarmowego 112 do odebrania połączenia przez operatora numerów alarmowych w CPR wynosi około 10 sekund. Po przełączeniu numeru alarmowego 998 do CPR, czas oczekiwania na połączenie będzie podobny.

Ważnym efektem przełączenia numeru alarmowego 998 do Centrów Powiadamiania Ratunkowego będzie ujednolicenie sposobu obsługi zgłoszeń kierowanych na numery alarmowe, w tym zgłoszeń obcojęzycznych.

Numer alarmowy 998 będzie drugim numerem alarmowym, przekierowanym do obsługi przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego. W 2018 r. został przekierowany numer alarmowy 997, a na rok 2024 planowane jest przekierowanie numeru alarmowego 999 i zakończenie koncentracji numerów alarmowych w Polsce.

Numer 112 to numer alarmowy do wykorzystania wtedy, gdy nie umiemy zidentyfikować zagrożenia w wymiarze trzech aktualnych numerów ratunkowych, zaczynających się od "9" lub kiedy wymagana jest interwencja wszystkich służb równocześnie. Korzystanie z numeru 112 jest bezpłatne i umożliwia połączenie z dyspozytorami Centrum Powiadamiania Ratunkowego o każdej porze dnia i nocy podobnie jak z tradycyjnych telefonów alarmowych takich jak 998, 997 oraz 999. Wprowadzenie alarmowego telefonu 112, pod którym można otrzymać pomoc w różnych sytuacjach (pożar, wypadek, kradzież, napad itp.) nie spowoduje natychmiastowej likwidacji dotychczasowych numerów służb alarmowych.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji uruchomiło aplikację mobilną Alarm112 do wysyłania zgłoszeń alarmowych do Centrum Powiadamiana Ratunkowego. Aplikacja mobilna Alarm112 umożliwia w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego przekazanie zgłoszenia alarmowego do Centrum Powiadamiania Ratunkowego, przez osoby, które nie mogą wykonać połączenia głosowego, w szczególności osoby głuche i niedosłyszące. W aplikacji Alarm112 możliwe jest poprzez wybór odpowiednich piktogramów określenie rodzaju i miejsca zdarzenia oraz wskazanie służby, której pomoc jest konieczna.

 

Opracowanie: KW PSP w Warszawie

{"register":{"columns":[]}}