W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

4 mln zł dla 102 małych księgarni - rozstrzygnięto II edycję programu „Certyfikat dla małych księgarni”!

14.10.2022

„Ten program ma wspierać małe księgarnie - to, co jest cenne i co wymaga wsparcia państwa - tak, żeby tego typu instytucje nie musiały konkurować z silniejszymi na rynku graczami, którzy nie są w stanie przedstawić cennej kulturowo oferty” – powiedział wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński, ogłaszając wyniki II edycji programu „Certyfikat dla małych księgarni”. 102 małe księgarnie otrzymały dofinansowanie na łączną kwotę 4 mln zł. Zainaugurowany w ubiegłym roku program ma przede wszystkim zahamować obserwowany od wielu lat spadek liczby małych księgarni, a dzięki udzielonemu wsparciu zapewnić im możliwość lepszej promocji.

4 mln zł dla 102 małych księgarni - rozstrzygnięto II edycję programu „Certyfikat dla małych księgarni”!, fot. Danuta Matloch

Łącznie w obu edycjach programu dofinansowanie na kwotę 7 mln zł otrzymało 208 małych księgarni. Środki z programu można przeznaczyć m.in. na koszty stałe utrzymania lokalu, zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia, a także na promocję.

Minister kultury i dziedzictwa narodowego podkreślił, że małe księgarnie to wyjątkowe miejsca, w których można pobyć nieco dłużej i porozmawiać z ludźmi, którzy kochają książki, jak również np. obejrzeć wystawę - tak jak w księgarni warszawskiej „Tarabuk” zlokalizowanej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

Wicepremier przekazał, że łącznie w obu odsłonach programu dofinansowanie na kwotę 7 mln zł otrzymało 208 małych księgarni. Przypomniał, że rok temu budżet programu wynosił 3 mln zł, wsparcie trafiło wówczas do 106 księgarni z całej Polski, a księgarze otrzymali dofinansowanie w kwocie do 30 tys. zł na koszty kwalifikowane. Zwrócił uwagę, że w tym roku wsparcie trafiło do 102 księgarni, a w programie wprowadzono zmiany, które obejmowały uproszczenie zasad wypełniania wniosku, poszerzenie kategorii kosztów kwalifikowanych oraz zwiększenie wsparcia finansowego dla jednej księgarni do 40 tys. zł.

W ramach programu pokrywamy koszty, które są podstawą funkcjonowania księgarni, czyli te poniesione na czynsz, promocję czy małe inwestycje. To, co jest niezbędne dla właściciela, aby utrzymać, a jednocześnie obronić się przed presją tych mniej interesujących cech kultury masowej, która wymusza obniżanie jakości. My chcemy żeby jakość kultury była podnoszona i dlatego państwo ma obowiązek interweniować w tych kwestiach – zaznaczył minister kultury.

Zapowiadając kontynuację programu szef resortu kultury podziękował wszystkim pracującym przy jego organizacji.

To program, który odpowiednio trafia do potrzeb - wspiera właściciela księgarni, czyli takiego „małego centrum kultury”. (…) Księgarnia „Tarabuk” to miejsce, które doskonale obrazuje ten program - tutaj się dzieje, tutaj przychodzą miłośnicy książek, żeby porozmawiać o tym, co jest inspirujące i ciekawe, co bardzo różnorodna kultura może wszystkim zaoferować – podsumował prof. Piotr Gliński.


II edycja programu

W tegorocznej edycji programu wprowadzono znaczące zmiany, które obejmowały uproszczenie zasad wypełniania wniosku, poszerzenie kategorii kosztów kwalifikowanych oraz zwiększenie wsparcia finansowego dla jednej księgarni do 40 tys. zł w podziale na dwa lata (w 2022 r. - 60%, a w 2023 r. - 40% wnioskowanej kwoty), przy czym nie jest wymagany wkład własny.

Łącznie w tegorocznej edycji programu dofinansowanie otrzymały 102 księgarnie, zarówno z dużych miast, takich jak: Warszawa, Kraków czy Poznań, ale też z mniejszych ośrodków m.in. Legionowo, Limanowa, Busko-Zdrój czy Proszowice. Większość z nich otrzymała maksymalną kwotę dofinansowania, czyli 40 tys. zł. Łączna kwota dotacji wyniosła 4 mln zł.


I edycja programu

W ubiegłorocznej, pilotażowej, edycji budżet programu wynosił 3 mln zł. Wsparcie trafiło wówczas do 106 księgarni z całej Polski - zarówno z dużych miast wojewódzkich, jak i z mniejszych ośrodków, takich jak: Ustroń, Sokółka czy Zgierz. Księgarze otrzymali wówczas wsparcie w kwocie do 30 tys. zł.

Łącznie w obu edycjach (2021 i 2022 rok) wsparcie otrzymało 208 małych księgarni na kwotę 7 mln zł.

O programie „Certyfikat dla małych księgarni”

Program „Certyfikat dla małych księgarni” jest realizowany od 2021 r. przez Instytut Książki jako bezpośrednia odpowiedź Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na kryzys całego sektora, który dodatkowo ucierpiał w czasie pandemii, jak i uzupełnienie innych działań proczytelniczych. O wsparcie finansowe w ramach programu mogą ubiegać się podmioty prowadzące małe księgarnie, w których co najmniej 50% przychodów pochodzi ze sprzedaży książek.

Celem programu „Certyfikat dla małych księgarni” jest wsparcie małych niezależnych księgarni, które są nie tylko kluczowym elementem rynku książki, lecz także odgrywają rolę kulturotwórczą. Program opiera się na założeniu, że małe, lokalne księgarnie to nie tylko miejsca handlu książkami, lecz przestrzenie kreatywne, niewielkie centra dostępu do kultury, które realnie kształtują literackie gusta lokalnych społeczności. Ma przede wszystkim zahamować obserwowany od wielu lat spadek liczby małych księgarni, a dzięki udzielonemu wsparciu zapewnić im możliwość lepszej promocji. Środki otrzymane przez księgarnie w ramach programu są przeznaczane na pokrycie kosztów czynszu i innych opłat stałych dotyczących utrzymania lokalu czy wsparcie bieżącej działalności (zakup niezbędnych licencji czy wyposażenia księgarni).

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}