W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jubileusz Jana A.P. Kaczmarka

29.04.2023

„Z okazji siedemdziesiątej rocznicy urodzin proszę przyjąć najserdeczniejsze życzenia wszelkiej pomyślności. Dołączam do nich wyrazy uznania dla Pańskiego imponującego dorobku, znakomitych osiągnięć artystycznych oraz zasług na rzecz promocji polskiej kultury. (…) Pańska wielowymiarowa osobowość artystyczna od dziesięcioleci przybiera różnorodne formy ekspresji. O nadzwyczajnym kunszcie świadczy swoboda, z jaką porusza się Pan w diametralnie różnych obszarach tematycznych oraz estetycznych” – napisał wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński w liście gratulacyjnym skierowanym do Jana A.P. Kaczmarka. Wybitny kompozytor i muzyk obchodzi dziś jubileusz 70. urodzin.

Jan A.P. Kaczmarek, fot. Wojciech Olkuśnik_PAP

List wicepremiera, ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego

Wielce Szanowny Panie,

z okazji siedemdziesiątej rocznicy urodzin proszę przyjąć najserdeczniejsze życzenia wszelkiej pomyślności. Dołączam do nich wyrazy uznania dla Pańskiego imponującego dorobku, znakomitych osiągnięć artystycznych oraz zasług na rzecz promocji polskiej kultury.

Punktem zwrotnym w Pańskiej karierze muzycznej pod koniec lat 70. stała się współpraca z takimi instytucjami jak Teatr Laboratorium, Teatr Polski w Poznaniu czy Teatr Ósmego Dnia, w którym zainicjował Pan powstanie Orkiestry Ósmego Dnia. Umiejętne stosowanie w utworach, skomponowanych dla tego zespołu, nieoczywistych połączeń instrumentów, różnorodnych stylów i estetyk, zauważalne już wówczas, umiejscowiło Pana w awangardzie twórców muzycznych. Zarejestrowany w 1982 roku w Chicago album „Music for the End” stanowił świadectwo wybitnego talentu i potencjału, który urzekł słuchaczy i producentów filmowych za oceanem.

Wielką rozpoznawalność, a także doskonałe recenzje zyskały ścieżki dźwiękowe realizowane zarówno do tytułów rodzimych, jak i zagranicznych, szczególnie amerykańskich. Nie sposób pominąć takich produkcji jak m.in. „Quo Vadis” w reżyserii Jerzego Kawalerowicza, „Dzieci Ireny Sendlerowej” Johna Kenta Harrisona, „Bracia Karamazow” Petra Zelenki, „Aimee i Jaguar” Maxa Farberbocka czy „Mój przyjaciel Hachiko” Lasse Hallströma. Pośród nich szczególne miejsce zajmuje udźwiękowienie filmu „Marzyciel” w reżyserii Marca Forstera, za które w roku 2005 otrzymał Pan prestiżową Nagrodę Akademii Filmowej – Oscara za najlepszą muzykę.

O nadzwyczajnym kunszcie świadczy swoboda, z jaką porusza się Pan w diametralnie różnych obszarach tematycznych oraz estetycznych, dzięki czemu poszerza Pan pole percepcyjne odbiorców, skłaniając ich do refleksji i poszukiwania nowych znaczeń.

Pańska wielowymiarowa osobowość artystyczna od dziesięcioleci przybiera różnorodne formy ekspresji. Imponujące dossier, poza udźwiękowieniem ponad 70 filmów długometrażowych oraz dokumentalnych, obejmuje także spektakle teatralne. Wśród nich znajdują się filary klasyki polskiego dramatu jak np. „Dziady” czy „Nie-Boska komedia”, ale również autorskie produkcje multimedialne.

Na szczególny szacunek zasługuje Pańska aktywność na rzecz promocji kultury w obszarze muzyki i filmu, realizowana poprzez zainicjowany w 2011 roku Transatlantyk Festival. Ta platforma artystyczna pełni szereg ważnych funkcji, które dalece wykraczają poza prezentacje dzieł sztuki filmowej: aktywizuje młodych twórców, poszerza horyzonty poprzez działania edukacyjne, a także inspiruje dyskusje na ważne tematy społeczne i światopoglądowe.

Potwierdzeniem doniosłej rangi Pańskich artystycznych dokonań jest odznaczenie Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, a także Medalem Stulecia Odzyskanej Niepodległości nadanym za zasługi dla Niepodległej.

Dziękując za istotny wkład w rozwój polskiej kultury, składam Panu serdeczne życzenia zdrowia, niesłabnącej pogody ducha oraz energii twórczej.


Jan Andrzej Paweł Kaczmarek

Jan A.P. Kaczmarek urodził się 29 kwietnia 1953 roku w Koninie. Jego przygoda z muzyką zaczęła się już we wczesnych latach dzieciństwa, kiedy matka zabierała go do poznańskiej filharmonii. Uczęszczał na lekcje gry na fortepianie. Pierwszy muzyczny sukces odniósł już w liceum, gdy skomponował muzykę do hymnu szkolnego. Potem tworzył podkłady muzyczne do szkolnych przedstawień. Po zakończeniu szkoły rozpoczął studia prawnicze na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

W późniejszych latach rozpoczął staże w awangardowym Teatrze Laboratorium. Pod koniec lat 70. współpracował z Teatrem Ósmego Dnia i Teatrem Polskim w Poznaniu.

W 1989 roku na stale zamieszkał w Los Angeles. Koncertował zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie. Nagrywał płyty m.in. dla Sony Classical, Decca, Varese Sarabande, Milan i Savitor Records. Jest członkiem Amerykańskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej.

Szczególny sukces odniosła stworzona przez niego muzyka do filmu „Marzyciel” w reż. Marca Forstera. Zdobył za nią Nagrodę Akademii Filmowej – Oscara i nominacje do nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej (BAFTA), Złotego Globu i Złotej Satelity.

W 2004 roku założył na wzór Sundance Institute Instytut „Rozbitek” w Poznaniu, który zajmuje się organizowaniem życia kulturalnego. Jest również twórcą i dyrektorem międzynarodowego festiwalu filmu i muzyki Transatlantyk Festival.

Jest autorem muzyki do ponad 70 filmów długometrażowych i dokumentalnych (np. „Mój przyjaciel Hachiko”, Quo Vadis”, „Całkowite zaćmienie”, „Niewierna”) oraz polskich i amerykańskich spektakli teatralnych (np. „Dziady”, „Nie-Boska komedia”). Samodzielnie wyreżyserował trzy spektakle multimedialne: „Czekając na kometę Halleya”, „Symfonia Solo” i „Tower of Babel”.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}