W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jubileusz Marty Ptaszyńskiej

29.07.2023

„Proszę przyjąć najserdeczniejsze życzenia wszelkiej pomyślności z okazji jubileuszu urodzin, a także wyrazy uznania dla wybitnej działalności twórczej oraz wspaniałych muzycznych dokonań. Dziękuję za zaangażowanie, z jakim konsekwentnie realizuje Pani swoją misję. Talent, oddanie sztuce, nadto wyjątkowa i godna naśladowania postawa sprawiają, że zarówno publiczność, jak i środowisko muzyczne niezmiennie darzą Panią sympatią i ogromnym szacunkiem” – napisał minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński w liście gratulacyjnym skierowanym do Marty Ptaszyńskiej. Kompozytorka, perkusistka i pedagog obchodzi dziś jubileusz 80. urodzin.

Marta Ptaszyńska_fot. Bartek Barczyk_PWM

List ministra kultury i dziedzictwa narodowego

Wielce Szanowna Pani,

proszę przyjąć najserdeczniejsze życzenia wszelkiej pomyślności z okazji jubileuszu urodzin, a także wyrazy uznania dla wybitnej działalności twórczej oraz wspaniałych muzycznych dokonań.

Pani kariera zawodowa, znaczona ogromną wiedzą i talentem, od początku biegła wielotorowo. Z sukcesem realizowała Pani swoje pasje, rozwijając warsztat w klasie kompozycji Tadeusza Paciorkiewicza w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie oraz w klasie perkusji Jerzego Zgodzińskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu, następnie podczas pobytu w Paryżu pod okiem słynnej Nadii Boulanger i Oliviera Messiaena, a także w Cleveland Institute of Music. To wszystko przekłada się dziś na najwyższej klasy muzyczną jakość i dziedzictwo o niebagatelnym znaczeniu dla kultury polskiej.

Niebywała muzyczna wyobraźnia urzeczywistniała się poprzez liczne kompozycje, w których błyskotliwie wykorzystywała Pani zdobycze współczesnej techniki kompozytorskiej. Na ten wspaniały dorobek składa się całe bogactwo i różnorodność utworów, w tym te skomponowane na perkusję, ale również dzieła orkiestrowe, kameralne czy duże formy wokalno-instrumentalne. Wiele z nich zyskało uznanie i zostało docenionych w konkursach kompozytorskich tak jak La noveia d'inveno na smyczki, która otrzymała I nagrodę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, czy Koncert na marimbę, i orkiestrę, nagrodzony na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Nowym Jorku. Na szczególną uwagę zasługuje ponadto stworzona w owocnej współpracy z Telewizją Krakowską opera telewizyjna Oscar z Aiwy, uhonorowana podczas Międzynarodowego Festiwalu Oper Telewizyjnych w Salzburgu. We wdzięcznej pamięci odbiorców pozostaną także kompozycje stworzone z myślą o najmłodszych odbiorcach jak opera dziecięca Pan Marimba.

Potwierdzeniem międzynarodowej estymy, jaką cieszy się Pani, są liczne zamówienia kompozytorskie, realizowane dla najbardziej prestiżowych ośrodków i orkiestr na świecie jak Chicago Symphony Orchestra, Cleveland Chamber Orchestra, Polska Orkiestra Kameralna i późniejsza Sinfonia Varsovia, Südwestfunk w Baden-Baden czy Teatr Wielki — Opera Narodowa, a także na zamówienie wiodących festiwali muzycznych i solistów, wśród których znalazły się Ewa Podleś czy Evelyn Glennie.

Niezwykle istotną częścią Pani drogi zawodowej jest wieloletnia działalność pedagogiczna, którą prowadziła Pani, dzieląc się bezcenną wiedzą i doświadczeniem, na wielu amerykańskich uczelniach, takich jak University of California w Berkeley, Santa Barbara w Kalifornii, Indiana University w Bloomington, Cincinnati College Conservatory of Music, Northwestern University czy University of Chicago.

Za te jakże znaczące dokonania została Pani uhonorowana Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej oraz Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a także otrzymała liczne nagrody i wyróżnienia takie jak Nagroda Amerykańskiej Akademii Arts and Letters w Nowym Yorku, Fromm Music Foundation Uniwersytetu Harvarda, Nagroda Fundacji Jurzykowskiego w Nowym Yorku czy Nagroda ASCAP-u. Nie sposób w tym miejscu pominąć jednego z najbardziej prestiżowych wyróżnień — nagrody John Simon Guggenheim Foundation w dziedzinie kompozycji.

Dziękuję za zaangażowanie, z jakim konsekwentnie realizuje Pani swoją misję. Talent, oddanie sztuce, nadto wyjątkowa i godna naśladowania postawa sprawiają, że zarówno publiczność, jak i środowisko muzyczne niezmiennie darzą Panią sympatią i ogromnym szacunkiem.

W dniu osobistego święta proszę przyjąć życzenia zdrowia i nieustającej energii twórczej, a także realizacji wszelkich planów. Niech Pani działalność będzie inspiracją oraz wzorem dla kolejnych pokoleń.

Z wyrazami szacunku

Piotr Gliński


Marta Ptaszyńska

Marta Ptaszyńska urodziła się 29 lipca 1943 roku w Warszawie. Studiowała kompozycję w Warszawie oraz perkusję w Poznaniu, na obu uczelniach uzyskując dyplomy z wyróżnieniem w 1967 roku i 1968 roku. Jako perkusistka występowała m.in. z Warsztatem Muzycznym oraz Poznańskim Zespołem Perkusyjnym. W latach 1969-1970 kontynuowała studia w Paryżu pod kierunkiem Nadii Boulanger oraz Pierre Schaeffera i Oliviera Messiaena. Od 1970 do 1972 roku uczyła w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, a następnie wyjechała do Stanów Zjednoczonych, gdzie uczyła kompozycji m.in. w University of California w Berkeley, University of California w Santa Barbara i w Indiana University School of Music w Bloomington. Od 1998 jest profesorem w University of Chicago.

Jej utwory od przeszło pół wieku wykonywane są przez najlepszych solistów oraz zespoły kameralne i orkiestrowe na świecie. Dossier fonograficzne kompozytorki jest imponujące i obejmuje nagrania w wykonaniu m.in. Sinfonii Varsovii pod batutą Yehudi Menuhina czy Jerzego Maksymiuka, Radiowej Orkiestry Symfonicznej w Krakowie pod kierownictwem Szymona Kawalli, Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal, a także wybitnych solistów i kameralistów: Ewy Podleś, Jerzego Marchwińskiego, Stanisława Skoczyńskiego, czy Urszuli Mazurek. Jej twórczość wydawana jest przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Theodore Presser Company.

Marta Ptaszyńska jest laureatką licznych prestiżowych nagród kompozytorskich, m.in. Benjamin H. Danks Award of American Academy of Arts and Letters w Nowym Yorku, Fromm Music Foundation Uniwersytetu Harvarda, John Simon Guggenheim Foundation, wielu wyróżnień Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców, nagrody Międzynarodowej Trybuny Kompozytorskiej UNESCO w Paryżu oraz wielu konkursów Percussive Arts Society.

W 1995 roku została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej, a w 2022 roku Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej, zaś w roku 2023 roku Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

W 1997 roku przyznano jej za całokształt twórczości nagrodę Fundacji Jurzykowskiego w Nowym Yorku. W 2011 roku otrzymała nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za całokształt twórczości kompozytorskiej oraz nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za operę o pobycie Fryderyka Chopina na Majorce – „Kochankowie z klasztoru Valldemosa”.

{"register":{"columns":[]}}