W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jubileusz urodzin kompozytora Ryszarda Klisowskiego

29.10.2022

„Od dziesięcioleci jawi się Pan jako artysta wszechstronny, obdarzony wieloma talentami i poszukujący inspiracji w różnych obszarach. […] Pańską twórczość wyróżnia swoboda w posługiwaniu się multimediami, a także obecność w przestrzeni za sprawą stosowanych efektów wizualnych, dzięki którym percepcja dzieła nabiera wielowymiarowej głębi” - napisał wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński w liście gratulacyjnym skierowanym do Ryszarda Klisowskiego. Wybitny kompozytor, którego dokonania istotnie wpłynęły na rozwój polskiej kultury muzycznej, obchodzi dzisiaj jubileusz 85. urodzin.

Jubileusz urodzin kompozytora Ryszarda Klisowskiego

List wicepremiera, ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego

Wielce Szanowny Panie,

z okazji osiemdziesiątej piątej rocznicy urodzin proszę przyjąć najserdeczniejsze powinszowania wszelkiej pomyślności. Dołączam do nich wyrazy uznania dla Pańskiej dotychczasowej działalności kompozytorskiej i pedagogicznej, istotnie wpływającej na rozwój polskiej muzyki nowej oraz kształtowanie kolejnych pokoleń jej twórców i pasjonatów.

Dzięki swojej wieloletniej pracy i dociekliwości zdobył Pan imponujące wykształcenie, kończąc w swojej Alma Mater – Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu – aż cztery fakultety. Dalsze kompetencje w zakresie eksperymentalnych i audiowizualnych nurtów w kompozycji rozwijał Pan w prestiżowej Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, dołączając w 1977 roku do grona wyróżnionych absolwentów.

Od dziesięcioleci jawi się Pan jako artysta wszechstronny, obdarzony wieloma talentami i poszukujący inspiracji w różnych obszarach. Unikalny język wypowiedzi twórczej krystalizuje się nie tylko w dziełach kompozytorskich, ale również w utworach poetyckich. W obu dziedzinach na pierwszy plan wysuwa się fascynacja brzmieniem – to właśnie kolorystyka i sonoryzm stanowią punkt wyjścia dla innowacyjnej, eksperymentalnej i nowatorskiej drogi, jaką przebył Pan w poszukiwaniu indywidualnego sposobu ekspresji artystycznej, stając się prekursorem rodzimej muzyki elektroakustycznej.

Pańską twórczość wyróżnia swoboda w posługiwaniu się multimediami, a także obecność w przestrzeni za sprawą stosowanych efektów wizualnych, dzięki którym percepcja dzieła nabiera wielowymiarowej głębi. Jako jeden z pierwszych w Polsce dostrzegł Pan i wykorzystał potencjał „live electronics”, umiejętnie zestawiając dbałość o strukturę formalną z elementami niedookreślonymi i improwizowanymi.

Interdyscyplinarnym zapleczem do realizacji projektów fonograficznych, koncertów i spektakli audiowizualnych stała się powołana z Pańskiej inicjatywy Grupa Muzyki Eksperymentalnej GEMEL, której działalność konkretyzowała się we współpracy z podmiotami z dziedzin teatru i sztuki wizualnej, w tym z Teatrem Mimu „Gest”, Ośrodkiem Teatralno-Plastycznym „Centrum Światła”, Teatrem Instrumentalnym „K&K” w Wiedniu czy z Teatrem Polskim we Wrocławiu. Formacja poszczycić się może licznymi prawykonaniami, które oklaskiwało audytorium międzynarodowych festiwali muzyki nowej.

Z Pańskim dorobkiem mogli się zapoznać słuchacze z wielu krajów europejskich między innymi za sprawą nagrań dokonanych dla francuskich, austriackich, szwajcarskich i niemieckich rozgłośni radiowych. Kompozycje prezentowane były także podczas występów w Stanach Zjednoczonych, Australii i Korei Południowej.

Wspominając szereg osiągnięć, które stały się Pana udziałem, nie sposób pominąć wkładu w formowanie kolejnych pokoleń twórców muzyki. Jako wykładowca, a następnie profesor Akademii Muzycznej we Wrocławiu, stworzył Pan dla studentów innowacyjną platformę do specjalizacji w kompozycji elektroakustycznej, opartą o dwuletnie Studium Muzyki Eksperymentalnej. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielił się Pan również w innych ośrodkach w Austrii i Holandii oraz podczas sesji naukowych, dotyczących problematyki muzyki współczesnej.

Dziękując za znaczące dokonania artystyczne i pedagogiczne, składam Panu serdeczne życzenia zdrowia, niesłabnącej energii twórczej, a także realizacji planów osobistych i zawodowych.

Z wyrazami szacunku

Piotr Gliński


Ryszard Klisowski

Urodził się 29 października 1937 r. Jest absolwentem czterech kierunków studiów muzycznych w obszarach kompozycji, teorii muzyki, gry na skrzypcach oraz prowadzenia zespołów wokalnych i instrumentalnych w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu.

Należy do pierwszych twórców muzyki elektroakustycznej, wykorzystujących w swoich utworach, obok tradycyjnych instrumentów, środki multimedialne i elektroniczne, w tym live electronics. Ryszard Klisowski jest również autorem poezji sonorystycznej, wydanej w kilku tomikach. Część jego wierszy wykorzystywana była jako warstwa utworów wokalno-instrumentalnych oraz obrazów filmowych.

W latach 1973–1992 współpracował z wydawnictwami Universal Edition i Ariadne Verlag w Wiedniu. Podczas pobytu w Austrii występował jako skrzypek solista, kameralista i muzyk orkiestrowy (koncertmistrz).

Po powrocie do kraju w 1978 r. był zatrudniony w Akademii Muzycznej we Wrocławiu - najpierw jako wykładowca, potem starszy wykładowca, a po przewodzie II stopnia w AMFC w Warszawie jako docent i profesor (od 1990). Wykładał także w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu oraz Hogeschool Enschede w Holandii.

Jego twórczość była wielokrotnie nagradzana na konkursach w kraju i za granicą, w tym: w Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, Międzynarodowym Konkursie Muzyki Eksperymentalnej SIMC w Wiedniu czy Międzynarodowym Konkursie Muzyki Komputerowej w Seulu. W latach 80.otrzymał dwie najwyższe nagrody: I nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Pantomimy w Sofii jako kompozytor, współautor spektaklu Teatru Mimu GEST pt. „Próby” z muzyką elektroakustyczną oraz Grand Prix za „Łuck-Holocaust” na organy i perkusję podczas konkursu towarzyszącego XXII Legnickim Dniom Muzyki Kameralnej i Organowej.

{"register":{"columns":[]}}