Jubileusz urodzin kompozytora Ryszarda Klisowskiego
29.10.2022
„Od dziesięcioleci jawi się Pan jako artysta wszechstronny, obdarzony wieloma talentami i poszukujący inspiracji w różnych obszarach. […] Pańską twórczość wyróżnia swoboda w posługiwaniu się multimediami, a także obecność w przestrzeni za sprawą stosowanych efektów wizualnych, dzięki którym percepcja dzieła nabiera wielowymiarowej głębi” - napisał wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński w liście gratulacyjnym skierowanym do Ryszarda Klisowskiego. Wybitny kompozytor, którego dokonania istotnie wpłynęły na rozwój polskiej kultury muzycznej, obchodzi dzisiaj jubileusz 85. urodzin.
List wicepremiera, ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego
Wielce Szanowny Panie,
z okazji osiemdziesiątej piątej rocznicy urodzin proszę przyjąć najserdeczniejsze powinszowania wszelkiej pomyślności. Dołączam do nich wyrazy uznania dla Pańskiej dotychczasowej działalności kompozytorskiej i pedagogicznej, istotnie wpływającej na rozwój polskiej muzyki nowej oraz kształtowanie kolejnych pokoleń jej twórców i pasjonatów.
Dzięki swojej wieloletniej pracy i dociekliwości zdobył Pan imponujące wykształcenie, kończąc w swojej Alma Mater – Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu – aż cztery fakultety. Dalsze kompetencje w zakresie eksperymentalnych i audiowizualnych nurtów w kompozycji rozwijał Pan w prestiżowej Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, dołączając w 1977 roku do grona wyróżnionych absolwentów.
Od dziesięcioleci jawi się Pan jako artysta wszechstronny, obdarzony wieloma talentami i poszukujący inspiracji w różnych obszarach. Unikalny język wypowiedzi twórczej krystalizuje się nie tylko w dziełach kompozytorskich, ale również w utworach poetyckich. W obu dziedzinach na pierwszy plan wysuwa się fascynacja brzmieniem – to właśnie kolorystyka i sonoryzm stanowią punkt wyjścia dla innowacyjnej, eksperymentalnej i nowatorskiej drogi, jaką przebył Pan w poszukiwaniu indywidualnego sposobu ekspresji artystycznej, stając się prekursorem rodzimej muzyki elektroakustycznej.
Pańską twórczość wyróżnia swoboda w posługiwaniu się multimediami, a także obecność w przestrzeni za sprawą stosowanych efektów wizualnych, dzięki którym percepcja dzieła nabiera wielowymiarowej głębi. Jako jeden z pierwszych w Polsce dostrzegł Pan i wykorzystał potencjał „live electronics”, umiejętnie zestawiając dbałość o strukturę formalną z elementami niedookreślonymi i improwizowanymi.
Interdyscyplinarnym zapleczem do realizacji projektów fonograficznych, koncertów i spektakli audiowizualnych stała się powołana z Pańskiej inicjatywy Grupa Muzyki Eksperymentalnej GEMEL, której działalność konkretyzowała się we współpracy z podmiotami z dziedzin teatru i sztuki wizualnej, w tym z Teatrem Mimu „Gest”, Ośrodkiem Teatralno-Plastycznym „Centrum Światła”, Teatrem Instrumentalnym „K&K” w Wiedniu czy z Teatrem Polskim we Wrocławiu. Formacja poszczycić się może licznymi prawykonaniami, które oklaskiwało audytorium międzynarodowych festiwali muzyki nowej.
Z Pańskim dorobkiem mogli się zapoznać słuchacze z wielu krajów europejskich między innymi za sprawą nagrań dokonanych dla francuskich, austriackich, szwajcarskich i niemieckich rozgłośni radiowych. Kompozycje prezentowane były także podczas występów w Stanach Zjednoczonych, Australii i Korei Południowej.
Wspominając szereg osiągnięć, które stały się Pana udziałem, nie sposób pominąć wkładu w formowanie kolejnych pokoleń twórców muzyki. Jako wykładowca, a następnie profesor Akademii Muzycznej we Wrocławiu, stworzył Pan dla studentów innowacyjną platformę do specjalizacji w kompozycji elektroakustycznej, opartą o dwuletnie Studium Muzyki Eksperymentalnej. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielił się Pan również w innych ośrodkach w Austrii i Holandii oraz podczas sesji naukowych, dotyczących problematyki muzyki współczesnej.
Dziękując za znaczące dokonania artystyczne i pedagogiczne, składam Panu serdeczne życzenia zdrowia, niesłabnącej energii twórczej, a także realizacji planów osobistych i zawodowych.
Z wyrazami szacunku
Piotr Gliński
Ryszard Klisowski
Urodził się 29 października 1937 r. Jest absolwentem czterech kierunków studiów muzycznych w obszarach kompozycji, teorii muzyki, gry na skrzypcach oraz prowadzenia zespołów wokalnych i instrumentalnych w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu.
Należy do pierwszych twórców muzyki elektroakustycznej, wykorzystujących w swoich utworach, obok tradycyjnych instrumentów, środki multimedialne i elektroniczne, w tym live electronics. Ryszard Klisowski jest również autorem poezji sonorystycznej, wydanej w kilku tomikach. Część jego wierszy wykorzystywana była jako warstwa utworów wokalno-instrumentalnych oraz obrazów filmowych.
W latach 1973–1992 współpracował z wydawnictwami Universal Edition i Ariadne Verlag w Wiedniu. Podczas pobytu w Austrii występował jako skrzypek solista, kameralista i muzyk orkiestrowy (koncertmistrz).
Po powrocie do kraju w 1978 r. był zatrudniony w Akademii Muzycznej we Wrocławiu - najpierw jako wykładowca, potem starszy wykładowca, a po przewodzie II stopnia w AMFC w Warszawie jako docent i profesor (od 1990). Wykładał także w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu oraz Hogeschool Enschede w Holandii.
Jego twórczość była wielokrotnie nagradzana na konkursach w kraju i za granicą, w tym: w Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, Międzynarodowym Konkursie Muzyki Eksperymentalnej SIMC w Wiedniu czy Międzynarodowym Konkursie Muzyki Komputerowej w Seulu. W latach 80.otrzymał dwie najwyższe nagrody: I nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Pantomimy w Sofii jako kompozytor, współautor spektaklu Teatru Mimu GEST pt. „Próby” z muzyką elektroakustyczną oraz Grand Prix za „Łuck-Holocaust” na organy i perkusję podczas konkursu towarzyszącego XXII Legnickim Dniom Muzyki Kameralnej i Organowej.