W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jubileusz Zygmunta Koniecznego

03.01.2022

„Proszę przyjąć najserdeczniejsze powinszowania, a także wyrazy uznania dla Pana imponujących osiągnięć artystycznych i znakomitego dorobku o niebagatelnym znaczeniu dla kultury polskiej” – napisał wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński w liście gratulacyjnym do Zygmunta Koniecznego. Wybitny kompozytor, pianista i aranżer obchodzi dziś 85. urodziny.

Jubileusz Zygmunta Koniecznego, fot. Radek Pietruszka PAP

List wicepremiera, ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Glińskiego

Wielce Szanowny Panie,

z okazji osiemdziesiątej piątej rocznicy urodzin proszę przyjąć najserdeczniejsze powinszowania, a także wyrazy uznania dla Pana imponujących osiągnięć artystycznych i znakomitego dorobku o niebagatelnym znaczeniu dla kultury polskiej.

Pańska droga artystyczna znaczona jest wielką charyzmą i talentem, począwszy od samego debiutu w kabarecie „Piwnica pod Baranami” pod koniec lat pięćdziesiątych. Pana muzyka doskonale wydobywa wszystkie niuanse tekstu literackiego, od jego struktury formalnej do warstwy symbolicznej i znaczeniowej. W pamięci pozostaną liczne kompozycje piosenek dla wykonawców Piwnicy, a zwłaszcza te śpiewane przez Ewę Demarczyk, jak „Czarne anioły” do słów Wiesława Dymnego, „Grande valse brillant” Juliana Tuwima, „Karuzela z madonnami” Mirona Białoszewskiego czy „Wiersze wojenne” Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

Pańska niezwykła wyobraźnia przyniosła także obfitość wzruszeń w szczególnej dyscyplinie, jaką jest muzyka teatralna. Niech wspomnę muzykę do sztuki Arthura Millera „Widok z mostu” w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego, czy liczne partytury, zwłaszcza do sztuk Stanisława Wyspiańskiego, w tym do „Wyzwolenia” i „Nocy Listopadowej” w Starym Teatrze w Krakowie.

Cenna różnorodność Pańskiej twórczości to również niezapomniane muzyczne ilustracje, a także kontrapunkty obrazu dzieł filmowych. Jako autor muzyki do ponad stu filmów telewizyjnych, krótkometrażowych i animacji rozwinął Pan szczególny dar wzruszania, budowania napięcia i angażowania wielu emocji. Ten rozpoznawalny, charakterystyczny styl, którego oryginalność tkwi w sposobie doboru i syntezie różnych elementów muzycznych, niezmiennie cieszy pasjonatów kina i miłośników muzyki. Szczególne uznanie wzbudzają kompozycje do filmów Jana Jakuba Kolskiego Pornografia i „Jasminum” oraz do „Doliny Issy”, „Lawy”, „Jańcio Wodnika”, „Historii kina w Popielawach” czy „Prymasa”. Takie osiągnięcia artystyczne są powodem do dumy i głębokiej wdzięczności.

Niewątpliwym świadectwem imponujących dokonań i szlachetnego podejścia do zawodu, poza licznymi nagrodami i wyróżnieniami przyznanymi za piosenki, muzykę sceniczną i filmową, było uhonorowanie Pana Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Niech mi wolno będzie podziękować za wszystkie wspaniałe chwile i wzruszenia, których dostarczyła Pańska twórczość oraz za znakomity wkład w rozwój polskiej kultury, stanowiący inspirację dla kolejnych generacji artystów. W dniu osobistego święta składam życzenia zdrowia, wszelkiej pomyślności oraz samych rzeczy najlepszych.

Zygmunt Konieczny - kompozytor, pianista i aranżer

Ur. 3 stycznia 1937 roku w Krakowie. W latach 1956-62 studiował kompozycję pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie.

W 1959 roku związał się z krakowską „Piwnicą pod Baranami”, z którą współpracował jako pianista, akompaniator i kompozytor do 1967 roku. W tym czasie pisał piosenki dla czołowych artystów tej sceny, m.in. Mieczysława Święcickiego i Ewy Demarczyk. Jest autorem tak znanych przebojów muzyki rozrywkowej, jak Karuzela z Madonnami i Taki pejzaż (nagrodzone na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu w 1963 roku), Czarne anioły (nagrody specjalne na festiwalu w Opolu i Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie w 1963 roku), Grande valse brillante (II nagroda na festiwalu w Sopocie w 1964 roku).

W 1991 roku uhonorowany został nagrodą Ministra Kultury i Sztuki za twórczość muzyczną i kompozytorską oraz jej prezentację na estradzie i festiwalach piosenki polskiej na festiwalu w Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu.

Jako kompozytor muzyki teatralnej zadebiutował w 1959 roku pisząc muzykę do sztuki Arthura Millera Widok z mostu w reżyserii Jerzego Golińskiego dla Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Od tego czasu związany jest zarówno ze sceną krakowską (Teatr im. Juliusza Słowackiego, Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, Teatr Rapsodyczny, Teatr Ludowy, Teatr Lalki i Maski „Groteska”, Teatr STU), jak i innymi – m.in. teatrem „Wybrzeże” w Gdańsku, Teatrem Dramatycznym w Warszawie, Teatrem Narodowym w Warszawie, Teatrem Ziemi Krakowskiej im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, Teatrem Studio w Warszawie, Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatrem Nowym w Poznaniu, Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie, Teatrem Polskim we Wrocławiu, Teatrem Współczesnym w Warszawie, Teatrem Muzycznym - Operetką Wrocławską, Bałtyckim Teatrem Dramatycznym im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie. W latach 2011-12 pisał muzykę do spektakli dla Teatru Muzycznego „Roma” w Warszawie, Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach i Teatru Współczesnego w Warszawie. Współpracował z tak znakomitymi reżyserami, jak Konrad Swinarski (Sen nocy letniej, Dziady, Wyzwolenie), Andrzej Wajda (Biesy, Noc listopadowa, Dybuk, Klątwa), Jerzy Jarocki (Wiśniowy sad, Portret, Mewa), Andrzej Łapicki (Portret Doriana Gray`a, Dwa teatry), Tadeusz Łomnicki (Do piachu…, Affabulazione), Adam Hanuszkiewicz (Leśmian), Mikołaj Grabowski (Opis obyczajów, Pan Tadeusz czyli Ostatni Zajazd na Litwie), czy Maciej Englert (Mistrz i Małgorzata, Martwe dusze, Mieszczanin szlachcicem, Wniebowstąpienie, Czarowna noc, Proces, Hamlet).

Zygmunt Konieczny jest także twórcą muzyki do ponad stu filmów fabularnych, telewizyjnych i krótkometrażowych. Wielokrotnie współpracował z takimi reżyserami, jak Andrzej Wajda (Krajobraz po bitwie, Biesy), Antoni Krauze (Palec boży, Podróż do Arabii), Wojciech Marczewski (Zmory, Klucznik, Ucieczka z kina Wolność), Tadeusz Konwicki (Jak daleko stąd jak blisko, Dolina Issy, Lawa), Andrzej Barański (Lucyna, Tabu), Stanisław Różewicz (Opadły liście z drzew, Śmieszny staruszek), Jan Jakub Kolski (Pogrzeb kartofla, Jańcio Wodnik, Grający z talerza, Historia kina w Popielawach, Pornografia, Jasminum), Małgorzata Szumowska (Szczęśliwy człowiek), Maciej Wojtyszko (Święty interes). Dwa utwory Zygmunta Koniecznego powstały w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie”: Polsko-litewska suita multimedialna Frater we współautorstwie z V. Germanavičiusem, A. Malcysem, A. O. Miloszem i B. Kutavičiusem (2013) oraz Kwartet na viole da gamba (2014).

Jest laureatem Nagrody Miasta Krakowa (1974, 2007), Nagrody Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji I stopnia za twórczość kompozytorską w programach PRiTV (1978) i Nagrody Wojewody Krakowskiego (1996), a także wielu nagród indywidualnych za muzykę do filmów.

Uhonorowany został również Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1998) i Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski za „wybitne zasługi dla kultury polskiej, za osiągnięcia w pracy twórczej i artystycznej” (2012). W 2016 roku został mianowany honorowym członkiem ZAiKS-u.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}