W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przykład statutu oraz regulaminu muzeum

Procedura uzgodnienia regulaminu/statutu muzeum.

Na podstawie art. 5 ust. 1-3 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2022 r. poz.385) „muzea mogą być tworzone przez ministrów i kierowników urzędów centralnych, jednostki samorządu terytorialnego, osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej”.

Muzeami państwowymi są muzea utworzone albo przejęte przez organy administracji rządowej, natomiast muzeami samorządowymi utworzone albo przejęte przez jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy muzea utworzone przez ministrów i kierowników urzędów centralnych oraz jednostki samorządu terytorialnego działają na podstawie statutu, nadanego przez podmiot, który utworzył muzeum.

Z kolei muzea nieposiadające osobowości prawnej, w tym muzea funkcjonujące w ramach struktury osoby prawnej lub utworzone przez osoby fizyczne, działają na podstawie regulaminu, nadanego przez podmiot, który utworzył muzeum (art. 6 ust. 6 ustawy o muzeach).

Zarówno statut jak i regulamin podlegają uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

W związku z powyższym do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego należy złożyć wniosek o uzgodnienie statutu bądź regulaminu, którego załącznikiem będzie projekt statutu/regulaminu. Dodatkowo do wniosku o uzgodnienie regulaminu należy dołączyć wypełniony „kwestionariusz założyciela muzeum nieposiadającego osobowości prawnej”.

Procedura ze strony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego prowadzona jest przez Departament Dziedzictwa Kulturowego, który przyjmuje wnioski i je weryfikuje pod względem formalno-prawnym, w tym wzywa do ewentualnego uzupełnienia wniosku i dodatkowych wyjaśnień. Po weryfikacji DDK MKiDN przekazuje wnioski do zaopiniowania Narodowemu Instytutowi Muzeów. Po zwrocie dokumentacji przez NIM, Minister KiDN podejmuje decyzję odnośnie uzgodnienia treści statutu bądź regulaminu, informując o tym wnioskodawcę. 

Jeśli organizator lub założyciel utworzy muzeum i nada mu statut bądź regulamin, powinien złożyć do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego wniosek o wpis do wykazu muzeów prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w Biuletynie Informacji Publicznej. Do wniosku organizator lub założyciel dołącza kopię dokumentu potwierdzającego nadanie muzeum statutu/regulaminu wraz z załącznikiem tego dokumentu, tj. regulaminem/statutem o treści uzgodnionej z MKiDN, np. podpisane przez założyciela muzeum zarządzenie w sprawie nadania regulaminu muzeum, a w przypadku muzeów samorządowych uchwałę, którą właściwy organ przyjmie statut muzeum (art. 5b ust. 3 ustawy o muzeach).

Wszelkich informacji dotyczących procedury uzgodnieniowej udziela Departament Dziedzictwa Kulturowego MKiDN pod numerem telefonu 22 42 10 450, email: ddk@kultura.gov.pl.

 

 

Materiały

Przykład statutu muzeum
20220323​_Przykład​_statutu​_Muzeum.doc 0.11MB
Wzór regulaminu muzeum
Wzór​_regulaminu​_muzeum​_ost​_231123.doc 0.10MB
Kwestionariusz założyciela muzeum prywatnego
Kwestionariusz​_załozyciela​_muzeum​_prywatnego​_ost​_231123.doc 0.08MB
{"register":{"columns":[]}}