W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Remont Klasztorka – ostatniej części Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie na finiszu

18.03.2023

„Klasztorek jest miejscem, które od kilkunastu lat nie istniało w sensie muzealnym. Już niedługo cały kompleks Muzeum Książąt Czartoryskich będzie otwarty i będzie można zobaczyć wiele dotychczas niedostępnych eksponatów” - powiedział wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński podczas briefingu prasowego w Klasztorku – nowo wyremontowanej części Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie.

Remont Klasztorka – ostatniej części Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie na finiszu, fot. Danuta Matloch

Minister kultury i dziedzictwa narodowego podkreślił, że Klasztorek przeszedł ogromną przemianę - wcześniej przez kilkanaście lat budynek był w gruzach.

Dzięki temu remontowi Muzeum Czartoryskich będzie w pełni dostępne. Główny budynek wraz z Arsenałem i łączącym oba budynki Klasztorkiem stworzą jeden kompleks – przekazał prof. Piotr Gliński. - Wystawa zostanie otwarta w czerwcu. Jest to koniec wielkiego projektu  powrotu do Polski i do Krakowa Muzeum książąt Czartoryskich wraz z kolekcją – podkreślił minister kultury.

Wicepremier podziękował dyrekcji i całemu zespołowi Muzeum za to, że prace zostały przeprowadzone profesjonalnie i z wielką pieczołowitością.

To był remont konserwatorski, w którym istotny jest każdy szczegół. Trudno jest odróżnić, co jest artefaktem, a co współczesną kopią. Już niedługo cały kompleks będzie otwarty i będzie można zobaczyć wiele dotychczas niedostępnych eksponatów – podsumował szef resortu kultury.


Muzeum Książąt Czartoryskich. Klasztorek

Muzeum Narodowe w Krakowie prowadzi remont Klasztorka od 2021 roku. Modernizacja budynku, stanowiącego część kompleksu Muzeum Książąt Czartoryskich, jest realizowana dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które przekazało na ten cel ponad 12,2 mln zł.

Realizacja inwestycji pozwoli na przywrócenie pierwotnej funkcji ekspozycyjnej oraz modernizację zabytkowego budynku wraz z detalem architektonicznym oraz wyposażeniem. Po modernizacji wystawa w  Klasztorku stanie się częścią stałej ekspozycji Muzeum Książąt Czartoryskich, budynek będzie też pełnił inne funkcje muzealne w zakresie przechowywania i udostępniania zbiorów, pomieszczenia Pracowni Konserwacji Malarstwa oraz Gabinetu Rycin i Rysunków.

Już w czerwcu tego roku Muzeum Książąt Czartoryskich będzie w pełni dostępne dla publiczności dzięki otwarciu ostatniej części kompleksu - Klasztorka, łączącego Pałac Czartoryskich z Arsenałem. Planowana ekspozycja w zmodernizowanym budynku będzie narracyjnym rozwinięciem otwartej już wystawy stałej, a ścieżka zwiedzania pozwoli na połączenie budynków w komunikacyjną całość.


Klasztorek - wystawa stała

Ekspozycja Klasztorka odsłoni przed widzem to, co znalazło się poza współczesnym kanonem muzealnictwa, a co – w przeciwieństwie do innych tego rodzaju europejskich zbiorów – przetrwało do dziś, nadając kolekcji Czartoryskich unikatowy charakter. Ekspozycja obrazów oraz starannie dobranych, niekiedy dziwnych, nierzadko – urzekająco pięknych przedmiotów umożliwia ich odbiór zmysłowy i emocjonalny, zaś zabytkowe wnętrza i meble stworzą niepowtarzalny klimat. Wystawa połączy dwa wątki: pierwszy uzupełnia narrację historyczną (rozpoczętą w Pałacu) o okres napoleoński, czasy Powstania Listopadowego i Wielkiej Emigracji, kulminując w centralnie usytuowanym XIX-wiecznym „salonie” paryskim i krakowskim, z fortepianem księżnej Marceliny z Radziwiłłów oraz jej zbiorem pamiątek po Chopinie. Drugi prezentuje atrakcyjne memorabilia ze zbiorów puławskich, będące swego rodzaju galerią osobistości trwale zapisanych w dziejach i kulturze Europy oraz świata; tu – obok innych cennych precjozów – znajdzie się m.in. krzesło Szekspira. 

Niektóre eksponowane przedmioty, dla współczesnego widza milczące lub niekiedy wręcz śmieszne (jak np. suchar cesarza Napoleona I czy – zaginiona – trawka z miejsca, gdzie była Troja), domagają się nowej interpretacji. Tak rozumiana wystawa jest refleksją nad „mową rzeczy” w historii i współczesności muzealnictwa.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}