Wernisaż wystawy „Vilhelm Hammershøi. Światło i cisza”. Wizyta wicepremiera Glińskiego w Muzeum Narodowym w Poznaniu
22.11.2021
„Polskie muzea, zwłaszcza w ostatnim czasie, działają bardzo intensywnie, bardzo profesjonalnie i znacznie bardziej odważnie. Nie wahamy się, jeśli chodzi o wsparcie różnego typu tak wielkich wyzwań jak wystawa Vilhelma Hammershoia” – powiedział minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński podczas wernisażu wystawy „Vilhelm Hammershøi. Światło i cisza” w Muzeum Narodowym w Poznaniu. Wcześniej wicepremier obejrzał prezentację Depozytu Funduszu Obrony Narodowej w Muzeum Sztuk Użytkowych – oddziale Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz kolekcję obrazów Jacka Malczewskiego i Sztuki Młodej Polski w Gmachu Głównym muzeum.
Minister kultury i dziedzictwa narodowego wskazał, że wystawa „Vilhelm Hammershøi. Światło i cisza” przedstawia całą panoramę twórczości jej twórcy. Zaznaczył, że dzieła oddają piękno sztuki w sposób niezwykle reprezentatywny, ponieważ znajdują się na niej obrazy przywiezione z wielu miejsc na świecie.
Ta wystawa powinna być odbierana dwojako. Po pierwsze dowodzi wysokiego poziomu profesjonalizmu naszych instytucji kultury. W drugim wymiarze jest dowodem na rozwijającą się współpracę międzynarodową. Plany polskich instytucji muzealnych są bardzo ambitne i myślę, że z powodzeniem będą realizowane – powiedział wicepremier Piotr Gliński.
Szef resortu kultury zapewnił, że ministerstwo jest gotowe dalej wspierać odważne projekty artystyczne polskich instytucji kultury. Przypomniał wystawy, które odniosły ogromny sukces.
W tej chwili w Warszawie mamy pierwszą wystawę Caravaggia w Polsce, mieliśmy włoski barok, mamy mistrzów holenderskich na Wawelu. Polska sztuka obecna jest także za granicą. W prestiżowej National Gallery był pokazywany Matejko. Niedawno zwiedzaliśmy też wystawę Młodej Polski w William Morris Gallery, gdzie polska wystawa wybrzmiała znakomicie” – podkreślił prof. Piotr Gliński.
O wystawie „Vilhelm Hammershøi. Światło i cisza”
To pierwsza w Polsce i Europie Środkowej wystawa monograficzna wyjątkowego artysty skandynawskiego Vilhelma Hammershøia. Miłośnicy sztuki mają okazję zetknięcia się z dziełami takimi jak: nastrojowe krajobrazy, realistyczne portrety, niezwykłe widoki architektury, a przede wszystkim wnętrza emanujące atmosferą ciszy.
Celem wystawy jest przybliżenie szerokiego zakresu osiągnięć artystycznych malarza, a ponadto zgłębienie kluczowych problemów jego twórczości - kolorystyczne wyrafinowanie, oszczędność narracji, rola światła, kontemplacyjny nastrój czy wyczucie przestrzeni.
Ekspozycja prezentuje zarówno najbardziej znane obrazy duńskiego mistrza, jak również rzadko eksponowane rysunki i akwarele, a także fotografie będące dla artysty autonomicznym medium twórczym. Ukazanie prac ze wszystkich okresów twórczej aktywności - od studiów na Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Kopenhadze, aż po ostatnie lata życia – pozwala na prześledzenie rozwoju stylu Hammershøia.
Wystawa została zorganizowana we współpracy ze Statens Museum for Kunst w Kopenhadze, skąd wypożyczone zostały jedne z najważniejszych i najsłynniejszych dzieł duńskiego mistrza oraz z innych wiodących muzeów i instytucji sztuki, m.in. z Hirschsprung Collection w Kopenhadze, Musée d’Orsay w Paryżu, Nasjonalmuseet w Oslo czy Alte Nationalgalerie w Berlinie, jak również z prywatnej kolekcji Ambasadora Johna L. Loeba Jr.
Patronat honorowy nad wystawą objął Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński.
Zbiory Muzeum Narodowego w Poznaniu: Młoda Polska i Fundusz Obrony Narodowej
Epoka przełomu XIX i XX wieku, zwana modernizmem, Młodą Polską, art nouveau - to jeden z kluczowych okresów polskiej kultury – równoczesny z narodzinami nowoczesnego, masowego społeczeństwa polskiego. Rozwijany w tym czasie symbolizm postulował zgłębianie tajemnic psychiki, odkrywanie nieograniczonych możliwości wyobraźni i twórczej swobody. Jego wyróżnik stanowiły nierozerwalna jedność formy i treści.
Najważniejszym polskim symbolistą był Jacek Malczewski. Jego ogromna spuścizna układa się w cykle i serie malarskie, dla których inspirację stanowiła poezja romantyczna. W galerii Muzeum Narodowego w Poznaniu można obejrzeć obrazy artysty o tematyce baśniowo-ludowej, pejzaże, płótna nastrojowo-fantastyczne oraz symboliczne autoportrety. Malarz, odwołując się do Biblii, greckiej mitologii czy ludowych legend tworzył własny świat, przedstawiany w oryginalnym języku malarskim. Artystycznym manifestem jest obraz pt. „Błędne koło”, znajdujący się w sercu młodopolskiej ekspozycji muzeum.
Wśród twórców okresu symbolizmu ważne miejsce zajmuje również Stanisław Wyspiański – wizjoner i autor projektu przebudowy Wawelu, a także Józef Mehoffer - mistrz secesyjnej dekoracyjności. Jego obrazy noszą ślady powszechnej w tym czasie mody na japonizm i wpływu nabistów. Mehoffer był mistrzem witraży i polichromii, podobnie jak Wyspiański, którego monumentalna „Matka Boska z Dzieciątkiem” znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu.
Z kolei Muzeum Sztuk Użytkowych w Poznaniu jest w posiadaniu grupy obiektów pochodzących z Funduszu Obrony Narodowej. Został on utworzony dekretem Prezydenta RP z 9 kwietnia 1936 roku i miał za zadanie gromadzić dodatkowe środki na dozbrojenie armii w obliczu zagrożenia państwa przez hitlerowskie Niemcy. Polacy niezwykle ofiarnie zasilili go zarówno gotówką, jak i cennymi przedmiotami.