W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wizyta wicepremiera Piotra Glińskiego w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

19.05.2023

„Muzeum Manggha to miejsce szczególne z piękną architekturą, ale bardzo funkcjonalną, nawiązującą stylem do architektury japońskiej. To miejsce z jednej strony związane z kulturą Japonii, a z drugiej – prezentujące twórczość artystów wybitnych, którzy nawiązywali do filozofii Dalekiego Wschodu” – powiedział wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński podczas wizyty w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.

Wizyta wicepremiera Piotra Glińskiego w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, fot. Danuta Matloch

Minister kultury przypomniał, że jedną z osób, która przyczyniła się do powstania muzeum, był zafascynowany kulturą Dalekiego Wschodu Andrzej Wajda.

Otwarta w środę wystawa czasowa prezentuje m.in. bardzo ciekawą twórczość Andrzeja Wróblewskiego związaną z Tatrami. Polecam ją szczególnej uwadze, gdyż takiego Wróblewskiego prawdopodobnie Państwo nie znają. Część obrazów została wypożyczona z Muzeum Tatrzańskiego. Jak wiemy, Wróblewski żył krótko, ale niebywale intensywnie. Podczas często ekstremalnych wędrówek po górach szkicował i te prace robią ogromne wrażenie – podkreślił prof. Piotr Gliński.

Wskazał, że góry są motywem łączącym prace różnych twórców poprzez ich osobiste widzenie Tatr, wynikające z przeżycia i doświadczenia wędrówki.

Na wystawie są także zdjęcia autorstwa Karłowicza, który robił je, chodząc po górach. Można powiedzieć, że obaj na zawsze zostali w Tatrach. Trzecim artystą, również znanym z górskich obrazów, jest Wyczółkowski. Mamy tu zatem postacie bardzo różne – dwóch malarzy i jeden kompozytor, trochę też z różnych epok. Natomiast wystawa robi olbrzymie wrażenie – japońskość zaklęta w architekturze wnętrz eksponuje temat gór, który – jak wiemy – jest też popularnym tematem sztuki japońskiej.

Szef resortu kultury zwiedził również wystawę prezentującą pamiątki – od statuetki Oscara po filmy i różne artefakty – związane z Janem A.P.Kaczmarkiem, kompozytorem i twórcą festiwali muzyczno-filmowych.

Cieszę się, że to miejsce, które jest związane z kulturą japońską, poszerza ofertę i prezentuje bardzo ciekawe wystawy – podkreślił minister kultury.

O Muzeum

Muzeum (dawniej Centrum) Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zostało otwarte w listopadzie 1994 roku. Przez pierwszych 10 lat działalności Centrum Manggha było oddziałem Muzeum Narodowego w Krakowie. W 2005 roku instytucja została wydzielona ze struktur MNK i rozpoczęła działalność jako państwowa instytucja kultury. We wrześniu 2007 roku Centrum zostało przekształcone w Muzeum.

Muzeum od lat przygotowuje atrakcyjny i różnorodny program, tworzony z myślą o publiczności polskiej i zagranicznej. Kluczową kwestią jest sposób prezentowania odległej i wciąż egzotycznej kultury japońskiej i dalekowschodniej.

Od samego początku konsekwentnie budowana jest także kolekcja własna Muzeum, będąca swego rodzaju wizytówką Mangghi jako dynamicznej instytucji muzealnej XXI wieku, kreującej przestrzeń dla dialogu międzykulturowego. Zbiór tworzy przede wszystkim współczesna sztuka japońska, chińska, koreańska i polska: grafiki, obrazy, rzeźby, instalacje, fotografie, rysunki i akwarele, plakaty, książki artystyczne, oraz rzemiosło artystyczne: ceramika, katagami (szablony farbiarskie), kimona, maski i kostiumy teatru nō.

Aktualne wystawy w Muzeum Manggha

„Tatry. Wróblewski. Karłowicz. Wyczółkowski” – wystawa prezentuje po raz pierwszy krajobrazy tatrzańskie Andrzeja Wróblewskiego (1927 – 1957), jednego z największych artystów polskich XX wieku, w kontekście tatrzańskich arcydzieł Leona Wyczółkowskiego (1852 – 1936) oraz tatrzańskich fotografii kompozytora, dyrygenta i taternika Mieczysława Karłowicza (1876 – 1909). To, co łączy tych tak różnych twórców, to przede wszystkim widzenie Tatr, wynikające z przeżycia i doświadczenia wędrówki, wspinaczki oraz niezwykła umiejętność przełożenia na język wizualny tak – zdawałoby się – nieprzekładalnych doznań.

„Z japońskiej kolekcji Feliksa Mangghi Jasieńskiego. Fudżi i inne góry” – pokazowi prac polskich artystów towarzyszy prezentacja drzeworytów z widokami gór (Hokusai, Hiroshige) oraz przykładów rzemiosła artystycznego z motywem wiodącym, jakim jest góra z kolekcji Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego.

„Paweł Bownik Podszerstek” – wystawa, przygotowana we współpracy z Centralnym Muzeum Włókiennictwa, prezentuje wybrane prace artysty powstałe w 2021 roku z myślą o pierwszej odsłonie wystawy w Centralnym Muzeum Włókiennictwa – „Strzępki, Komnata, Sufit” oraz cykl „Rewers” prezentujący fotografie i przykłady strojów z kolekcji własnej Muzeum Manggha.

„Jan A.P. Marzyciel” – wystawa z okazji 70. rocznicy urodzin Jana A. P. Kaczmarka, przygotowana w ramach Festiwalu Muzyki Filmowej. Projekt jest wspófinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Miasta Krakowa. W przestrzeni wystawy, uzupełnionej o przylegający do niej ogród, prezentowane są: fotografie, nuty, albumy, instrumenty muzyczne i gabinet kompozytora wraz ze statuetką Oskara.

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}