Nowoczesne państwo cyfrowe
Cyfrowy dostęp do usług publicznych i informacji. Transformacja cyfrowa ochrony zdrowia, edukacji, szkolnictwa wyższego i nauki.
Zobacz priorytety z tego obszaru:
P18 - Cyfryzacja opieki zdrowotnej: centralna, elektroniczna rejestracja, pełniejsza elektronizacja dokumentacji medycznej
Projekt zakłada budowę zintegrowanego systemu e-zdrowia z powszechną Elektroniczną Dokumentacją Medyczną i centralną e-rejestracją. Celem jest usprawnienie dostępu do wyników badań, świadczeń, rozwój telemedycyny oraz bezpieczne wykorzystanie sztucznej inteligencji w diagnostyce i leczeniu.
Dowiedz się więcej o tym zadaniu tutaj.
P19 - Rozbudowa aplikacji mObywatel o nowe możliwości (kontakty z urzędami, korzystanie w Unii)
Rozwój aplikacji obejmuje znaczne poszerzenie ilości dokumentów ważnych dla ludzi dostępnych w mObywatelu oraz zakresu spraw możliwych do załatwienia lub zgłoszenia online. Projekt uprości procesy urzędowe, zmniejszy liczbę wizyt w urzędach i skróci czas komunikacji między obywatelem a administracją.
Dowiedz się więcej o tym zadaniu tutaj.
P20 - Rozwój sztucznej inteligencji – inwestycje w moc obliczeniową, polski model językowy, prawo ułatwiające rozwój bezpiecznej dla obywateli sztucznej inteligencji
Projekt obejmuje budowę fabryk AI, czyli wielkich centrów przetwarzania danych potrzebnych do wytwarzania aplikacji, oraz stworzenie polskiego modelu językowy PLLuM . Zostanie opracowana Polityka AI do 2030 roku. Jej celem będzie umieszczenie Polski wśród 10-20 najbardziej zaawansowanych krajów świata w AI i wsparcie rozwoju biznesu opartego na tej technologii. Zostanie przygotowana ustawa o AI – niezbędne polskie wdrożenie unijnego AI Act.
Dowiedz się więcej o tym zadaniu tutaj.
P21 - Transformacja cyfrowa edukacji – szersze uwzględnienie technologii cyfrowych w procesie nauczania
Projekt wprowadzi możliwość nauki przy wykorzystaniu AI w polskich szkołach. Między innymi przy skutecznej nauce matematyki we wszystkich typach szkół oraz nauce przedmiotów ścisłych w szkołach średnich połączonej z wykonywaniem doświadczeń. Obejmuje wyposażenie większości szkół w pracownie AI dla uczniów i przeszkolenie dziesiątek tysięcy nauczycieli do nowego trybu pracy z uczniami. Przyniesie bezpłatny publiczny szkolny dziennik elektroniczny dla nauczycieli, rodziców i uczniów. Jego efektem jest już elektroniczna mLegitymacja szkolna dla uczniów, a w przyszłości elektroniczne świadectwa ukończenia klasy.
Dowiedz się więcej o tym zadaniu tutaj.
P22 - Cyfryzacja szkolnictwa wyższego i nauki - stworzenie jednolitego, bezpiecznego i szeroko dostępnego systemu usług online dla uczelni
Projekt ma na celu usprawnienie obsługi uczelni i innych podmiotów szkolnictwa wyższego poprzez stworzenie jednolitego ekosystemu usług online. System uprości procedury od finansowania badań, przez potwierdzanie kompetencji, po wydawanie dyplomów.
Dowiedz się więcej o tym zadaniu tutaj.
P23 - e-Legislacja - zapewnienie łatwiejszego dostępu do informacji o prawie
Nowe systemy zapewnią obywatelom i przedsiębiorcom przejrzysty dostęp do treści tworzonego prawa oraz transparentnego procesu legislacyjnego. Udostępnią narzędzia do nadzoru i koordynacji prac legislacyjnych z efektywną wymianą danych poprzez API.
Dowiedz się więcej o tym zadaniu tutaj.
P24 - Cyfryzacja i ujednolicenie procedur składania oświadczeń o stanie majątkowym
Reforma zakłada wprowadzenie ujednoliconego aktu prawnego z jednym elektronicznym formularzem oświadczenia majątkowego i centralnymi rejestrem. Narzędzie cyfrowe ma wejść w życie 1 stycznia 2027 roku.
Dowiedz się więcej o tym zadaniu tutaj.
P25 - Wdrożenie Elektronicznej Platformy Usług Konsularnych - usprawni zarządzanie działalnością konsularną i obsługę obywateli w kraju i za granicą
Wdrożenie Elektronicznej Platformy Usług Konsularnych dla polepszenia usług konsularnych dla polskich obywateli – klientom konsulatów. Nowelizacja ustawy prawo konsularne ma zapewnić również prawną zgodność oferowanych usług elektronicznych z RODO oraz ułatwić i przyspieszyć prace urzędów konsularnych oraz zagwarantować większy komfort klientom urzędów konsularnych.
Dowiedz się więcej o tym zadaniu tutaj.