W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacja o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko zmiany Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027

22.07.2025

Realizując zobowiązanie wynikające z przepisów art. 48 ust. 7 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji  o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112
ze zm.) Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu zmiany  
Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027(PS WPR 2023–2027).

Celem projektowanych zmian jest odpowiednie dostosowanie wybranych instrumentów
PS WPR 2023–2027 wynikające z doświadczenia z dotychczas przeprowadzonych naborów wniosków oraz z konieczności ich uelastycznienia ze względu na postulaty beneficjentów. Zmiany pozwolą ukierunkować pomoc na operacje, które w jeszcze większym stopniu przyczyniają się do realizacji wyznaczonych celów. Wprowadzane zmiany mają więc wzmocnić efektywność wykorzystania środków finansowych, jak również skuteczność ich udzielania.

Proponowane zmiany PS WPR 2023-2027 obejmują:

  1. Interwencję I.6.1. Wspieranie podnoszenia poziomu wiedzy pszczelarskiej, interwencję I.6.2. Inwestycje, wspieranie modernizacji gospodarstw pasiecznych; interwencję I.6.3. Wspieranie walki z warrozą produktami leczniczymi; interwencję I.6.4. Ułatwienie prowadzenia gospodarki wędrownej; interwencję I.6.5. Pomoc na odbudowę i poprawę wartości użytkowej pszczół; interwencję I.6.7. Wspieranie badania jakości handlowej miodu oraz identyfikacja miodów odmianowych – w zakresie ukierunkowania na lepszą dostępność oferowanej pomocy oraz poprawę atrakcyjności mechanizmu wsparcia.
    W propozycji zmiany uwzględniono dodatkowe finansowanie krajowe w wysokości
    4 680 tys. euro rocznie w budżecie na lata 2026 i 2027. Wielkość tych środków została określona na podstawie dotychczasowych doświadczeń z II i III naboru wniosków
    o przyznanie pomocy (w latach 2024 i 2025), z uwzględnieniem zapotrzebowania zgłaszanego przez pszczelarzy w ramach poszczególnych rodzajów interwencji. Proponowane zmiany uwzględniają również wzrost kosztów administracyjnych związanych z realizacją interwencji przez organizacje pszczelarskie.
  2. interwencję I.10.6.1. Rozwój współpracy w ramach łańcucha wartości (dotacja) 
    – w gospodarstwie  – w  zakresie wsparcia w formie dotacji dla rolników posiadających gospodarstwa o wielkości ekonomicznej poniżej 25 tys. euro, którzy chcą rozwijać działalność w ramach rolniczego handlu detalicznego. Dzięki tej zmianie zostanie zlikwidowana luka inwestycyjna, co przyczyni się do realizacji operacji przez większą liczbę gospodarstw rolnych, w szczególności tych o mniejszej skali;
  3. interwencję I.10.7.1. Rozwój współpracy w ramach łańcucha wartości (dotacja) - poza gospodarstwem  – w  zakresie określenia kwalifikujących się beneficjentów oraz szczególnych kryteriów kwalifikowalności do uzyskania wsparcia, w przypadkach uzasadnionych specyfiką beneficjenta lub obszaru;
  4. interwencję I.13.4. Rozwój współpracy producentów w ramach systemów jakości żywności – w  zakresie dostosowania warunków wdrożenia interwencji do specyfiki systemów jakości żywności, co przyczyni się do lepszego funkcjonowania mechanizmu tej interwencji przez wyeliminowanie zbędnych warunków, które w znacznym stopniu ograniczają dostęp potencjalnych wnioskodawców do wsparcia;
  5. w rozdziale 5.1. Interwencje w formie płatności bezpośrednich w części dotyczącej interwencji I.1. Podstawowe wsparcie dochodów – w zakresie wprowadzenia minimalnej stawki Podstawowego wsparcia dochodów, obowiązującej w kampaniach 2025–2027;
  6. interwencję I.8.11. Rolnictwo ekologiczne  – w zakresie rezygnacji z wymagania dotyczącego posiadania planu działalności ekologicznej. Zmiana ma na celu uproszczenie procedur administracyjnych dla rolników podejmujących zobowiązania ekologiczne oraz zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla tych, którzy już realizują takie zobowiązania. Proponowane rozwiązania pozwolą również ograniczyć koszty ponoszone przez rolników;
  7. w rozdziale 5.1. Interwencje w formie płatności bezpośrednich w części dotyczącej interwencji I.4.6. Ekoschemat, Dobrostan zwierząt, wprowadza się zmiany polegające na objęciu mechanizmem degresywności także praktyk związanych z: i) rozszerzeniem praktyk dotyczących utrzymywania zwierząt (bydła, świń i drobiu rzeźnego) zgodnie
    z wymogami systemu QAFP/QMP o inne systemy jakości (w tym system rolnictwa ekologicznego), obejmujące element ograniczenia stosowania antybiotyków;
    ii) utrzymywaniem zwierząt zgodnie z wymogami systemu jakości QAFP/QMP,
    a w przypadku loch i tuczników utrzymywanych w systemie jakości QAFP – także za realizację praktyki polegającej na zwiększeniu co najmniej o 20% powierzchni bytowej w pomieszczeniach/budynkach; iii) aktualizacji maksymalnych planowanych kwot jednostkowych płatności w ramach interwencji;
  8. w rozdziale 6. Plan finansowy oraz rozdziale 2.3. Plan celów końcowych – wprowadzenie zmiany finansowej PS WPR 2023–2027 polegającej na dokonaniu przesunięć budżetów dla wybranych interwencji w ramach II filaru Wspólnej Polityki Rolnej;
  9. interwencję I.10.5.  Rozwój małych gospodarstw – w zakresie kryteriów wyboru przez dodanie dwóch nowych zagadnień dotyczących wyboru operacji: produkcji zwierzęcej oraz inwestycji budowlanych.

W ocenie MRiRW zakres wszystkich ww. zmian ze względu na ich charakter nie będzie miał negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Szczegółowy zakres projektowanych zmian, których elementy mogą obejmować swoim działaniem obszar środowiskowy, jest zawarty w poszczególnych dokumentach składających się na wnioskowane zmiany PS WPR 2023–2027.

Zgodnie z art. 48 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 ze zm.), Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wystąpił 21 maja 2025 r. oraz 4 czerwca 2025 r. (w przypadku zmiany dotyczącej interwencji I.10.5, o której mowa powyżej w pkt.9)) z wnioskami do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Głównego Inspektora Sanitarnego  z prośbą o wyrażenie zgody na odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko proponowanej zmiany
PS WPR 2023–2027, ze względu na fakt, że nie występuje ryzyko negatywnego oddziaływania na środowisko proponowanych zmian.

Główny Inspektorat Sanitarny, po zapoznaniu z wnioskiem MRiRW, wydał opinię 26 maja 2025 r. oraz 12 czerwca 2025 r. opinię uzupełniającą (w zakresie interwencji I.10.5, o której mowa powyżej w pkt.9), że projektowane zmiany nie mają negatywnego wpływu na środowisko naturalne i nie zachodzi konieczność przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla nowelizacji PS WPR 2023–2027 w zakresie zmian wyszczególnionych powyżej w punktach.

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w piśmie przekazanym 2 lipca 2025 r., poinformował, że po zapoznaniu się z wyżej przywołanymi zmianami PS WPR 2023–2027, uzgadnia nieprzeprowadzanie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, uzasadniając, że planowane do wdrożenia zmiany nie dotyczą sposobu prowadzenia działalności rolniczej, mającej bezpośredni związek z efektami działań na gruntach rolnych, leśnych albo
w obrębie wód, zatem nie będą negatywnie oddziaływać na środowisko przyrodnicze,
w szczególności na obszary o szczególnych właściwościach naturalnych lub posiadających znaczenie dla dziedzictwa kulturowego, wrażliwych na oddziaływania, istniejące przekroczenia standardów jakości środowiska lub intensywne wykorzystywania terenu. Charakter zmian nie wskazuje także na prawdopodobieństwo wystąpienia oddziaływań skumulowanych lub transgranicznych, jak również ryzyka dla zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska.

{"register":{"columns":[]}}