Informacja o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko zmiany Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027
10.09.2025
Realizując zobowiązanie wynikające z przepisów art. 48 ust. 7 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 ze zm.) Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu zmiany Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027(PS WPR 2023–2027).
Celem projektowanych zmian jest odpowiednie dostosowanie wybranych instrumentów PS WPR 2023–2027 wynikające z doświadczenia z dotychczas przeprowadzonych naborów wniosków oraz z konieczności ich uelastycznienia ze względu na postulaty beneficjentów. Zmiany pozwolą ukierunkować pomoc na operacje, które w jeszcze większym stopniu przyczyniają się do realizacji wyznaczonych celów. Wprowadzane zmiany mają więc wzmocnić efektywność wykorzystania środków finansowych, jak również skuteczność ich udzielania.
Proponowane zmiany PS WPR 2023-2027 obejmują:
- interwencję I.10.6.1. Rozwój współpracy w ramach łańcucha wartości (dotacja) - w gospodarstwie. Proponowana zmiana dotyczy zastosowania preferencji dla rolników realizujących swoje operacje na obszarach o niższym poziomie rozwoju gospodarczego, charakteryzujących się najwyższym poziomem bezrobocia w kraju, które przyczynią się do wyrównania szans rozwojowych dla tych obszarów. Dodatkowe modyfikacje o charakterze redakcyjnym (użycie pojęcia „operacji” oraz dodanie określenia kosztów inwestycyjnych) mają na celu ujednolicenie opisów kryteriów premiujących.
- interwencję I.10.7.1. Rozwój współpracy w ramach łańcucha wartości (dotacja) - poza gospodarstwem. Proponowana zmiana odnosi się do zmiany określenia kwalifikujących się beneficjentów i szczególnych kryteriów kwalifikowalności w stosownych przypadkach związanych z beneficjentem i obszarem, usystematyzowaniu preferencji w uzyskaniu pomocy oraz korektach redakcyjnych.
- interwencję I.13.4. Rozwój współpracy producentów w ramach systemów jakości żywności. Zmiany mają na celu uelastycznić warunki realizacji wsparcia w ramach interwencji, poprzez skrócenie okresu zobowiązań dotyczących utrzymania działalności współpracy przez minimum trzy lata od otrzymania ostatniej płatności. Okres ten jest bardzo długi, co może zniechęcać potencjalnych beneficjentów do skorzystania ze wsparcia, w szczególności biorąc pod uwagę aktualną sytuację na rynkach rolnych i wynikającą z niej niepewność odnośnie prowadzenia produkcji rolnej w dłuższym okresie. W związku z powyższym, proponuje się skrócić okres zobowiązań do roku.
- interwencję I. I.6.1. Wspieranie podnoszenia poziomu wiedzy pszczelarskiej; interwencję I.6.2. Inwestycje, wspieranie modernizacji gospodarstw pasiecznych; interwencję I.6.3. Wspieranie walki z warrozą produktami leczniczymi; interwencję I.6.4. Ułatwienie prowadzenia gospodarki wędrownej; interwencję I.6.5. Pomoc na odbudowę i poprawę wartości użytkowej pszczół; interwencję I.6.6. Wsparcie naukowo-badawcze; interwencję I.6.7. Wspieranie badania jakości handlowej miodu oraz identyfikacja miodów odmianowych. Zmiany są ukierunkowane na lepszą dostępność oferowanej pomocy oraz poprawę atrakcyjności mechanizmu.
W propozycji uwzględniono dodatkowe finansowanie krajowe w wysokości 4 677 404 euro rocznie, w budżecie na 2026 i 2027 r. W związku z tym odpowiednio dostosowano liczbę działań oraz wartość proporcjonalnego wsparcia ze środków krajowych oraz UE. Dodatkowe środki przyczynią się do ograniczenia, bądź wyeliminowania redukcji udzielanej pomocy. Dokonano też korekty kwoty finasowania ze środków krajowych, powstałej w wyniku procentowego przydziału środków finansowych w poszczególnych rodzajach interwencji (głównie zmiany techniczne
w tabelach finansowych).
W ocenie MRiRW zakres wszystkich ww. zmian ze względu na ich charakter nie będzie miał negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Szczegółowy zakres projektowanych zmian, których elementy mogą obejmować swoim działaniem obszar środowiskowy, jest zawarty w poszczególnych dokumentach składających się na wnioskowane zmiany PS WPR 2023–2027.
Zgodnie z art. 48 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 ze zm.), Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wystąpił 29 lipca 2025 r. z wnioskami do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Głównego Inspektora Sanitarnego z prośbą o wyrażenie zgody na odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko proponowanej zmiany PS WPR 2023–2027, ze względu na fakt, że nie występuje ryzyko negatywnego oddziaływania na środowisko proponowanych zmian.
Główny Inspektorat Sanitarny, po zapoznaniu z wnioskiem MRiRW, wydał opinię 5 sierpnia 2025 r., że projektowane zmiany nie mają negatywnego wpływu na środowisko naturalne i nie zachodzi konieczność przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla nowelizacji PS WPR 2023–2027 w zakresie zmian wyszczególnionych powyżej w punktach.
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w piśmie przekazanym 29 sierpnia 2025 r., po zapoznaniu się z wyżej przywołanymi zmianami PS WPR 2023–2027, poinformował, że zmiany stanowią niewielką modyfikację i uzgadnia możliwość odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedłożonego projektu zmiany Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.