W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Odpowiedzi do pytań zadanych podczas Konferencji nawozowej organizowanej 10 kwietnia 2025 r.

  1. pytanie do Przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi – „Co z nawozami, które są w obrocie i posiadają wydane przez Ministra bezterminowe decyzje ze zgodą na wprowadzania do obrotu nawozy lub środki wspomagające uprawę roślin?”

(MRiRW) W przypadku wprowadzenia takiego rozwiązania obecnie funkcjonujące bezterminowe pozwolenia zostaną objęte okresem przejściowym. Będą przeprowadzane prace nad tym zagadnieniem z uwzględnieniem wygaszania takich bezterminowych pozwoleń. Według projektowanych nowych przepisów nowe pozwolenia mają być wydawane z terminem ważności.

  1. Uwaga uczestnika: Proszę o nie pomijanie nawozów mineralnych w ścieżce rejestracyjnej. Dlaczego na poziomie krajowym Ministerstwo myśli o możliwości likwidacji ścieżki/rejestracji dla nawozów mineralnych?

(MRiRW)  Wynika to z małego zainteresowania ze strony producentów w zakresie rejestracji tej grupy tj. nawozów mineralnych. Istnieje procedura certyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia 2019/1009. Prace nad nowelizacja ustawy są w toku i sygnały od producentów będą dyskutowane.

  1. Czy wydany certyfikat na produkt przeznaczony do stosowania w rolnictwie ekologicznym, który został wydany np. we Włoszech/Hiszpanii/ innym kraju UE jest respektowany w  Polsce? Czy rolnik stosując taki produkt z wydanym certyfikatem w innym Państwie członkowskim może wpisać go w dziennik zabiegów agrotechnicznych bez obaw?

(IUNG-PIB) Produkt dopuszczony do stosowania w rolnictwie ekologicznym na podstawie certyfikatu wydanego w innym Państwie członkowskim nie wymaga ponownej procedury kwalifikacji do stosowania w rolnictwie ekologicznym w Polsce. Jeżeli chodzi o prawidłowość zastosowania takiego produktu bez obaw pytanie powinno być skierowane do  Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

  1. Czy dla eksporterów w EU możliwa jest swobodna sprzedaż, czy certyfikat ekologiczny EU będzie respektowany w innych krajach?

(IUNG-PIB) Certyfikat ekologiczny nie jest dopuszczeniem do obrotu, lecz zatwierdzaniem do stosowania w rolnictwie ekologicznym, produkt musi zostać wprowadzony do obrotu na podstawie pozwolenia krajowego bądź unijnego. IUNG-PIB nie wydaje certyfikatów, a świadectwa kwalifikacji produktów do stosowania w rolnictwie ekologicznym. Każdy kraj ma własne przepisy i od regulacji prawnych danego państwa zależy czy dokument wydany w Polsce będzie respektowany w tym kraju.

  1. Wielu klientów zwraca się z pytaniem do jakiej kategorii materiałów składowych CMC zalicza się surfaktanty (np. estry fosforowe, etoksylowane oleje rycynowe)? Do jakiej kategorii CMC należy je przyporządkować? 

(PCBC) Producent w dokumentacji technicznej dla produktu nawozowego powinien określić z jakich materiałów składowych CMC wyprodukowany jest produkt nawozowy. Za określenie i przypisanie do odpowiedniej kategorii materiałów składowych CMC odpowiada Producent. Producent jest zobowiązany wykazać, że poprawnie wybrał daną Kategorie materiału składowego CMC. Jednostka Notyfikowana oceniają dokumentację techniczną (Moduł B lub D1) przekazuje ewentualne uwagi co do zasadności przypisania materiału składowego do danej kategorii.

  1. Czy osady ściekowe po procesie fermentacji mogą być materiałem wsadowym w procesie pirolizy?

(PCBC) Zgodnie z aktualnie obowiązującym Rozporządzaniem 2019/1009, produkt pofermentacyjny należący do CMC 5 nie może zostać otrzymany z osadów ściekowych, przemysłowych lub z pogłębiania.

  1. W rozporządzeniu (UE) 2019/1009, dla wszystkich modułów należy wykonać badania laboratoryjne, potwierdzające zgodność z tym co deklaruje producent, jak i sprawdzenie metali ciężkich. O ile jest określone, że badania powinny być przeprowadzone w zewnętrznych  laboratoriach. Nie ma informacji czy próbka musi być pobierana przez niezależnego próbkobiorcę  z zewnątrz.

(PCBC) W przypadku poboru prób do badań zewnętrznych w zakresie moduł B lub D1, próbka do badań powinna być jako próbka wiarygodna reprezentująca daną partię produkcyjną. W zakresie poboru prób do badań są odpowiednie normy określające metodykę poboru prób. Istnieją na rynku laboratoria, które metody pobierania prób mają w swojej akredytacji.

  1.  Czy jeżeli firma na swój system jakości i w ramach tego systemu, posiada formularz poboru próby  i próby są pobierane zgodnie z procedurą panującą w danej firmie, czy taki pobór próbki do badań jest wystarczający.

(PCBC) Istotne są metody pobieranie próbek. Czy jest w systemie opisana procedura pobierania próbek? Np. zgodnie z normami (np. ISO) i procedurami opisanymi w systemie jakości. Może to być pracownik laboratorium, jednak musi to być osoba odpowiednio przeszkolona i mająca odpowiednie kompetencje. Próba musi być reprezentatywna.

  1. Czy są dostępne metodyki z których się korzysta, aby przebadać produkt jak było to wskazane w Rozporządzeniu 2003/2003? Które metody należy uznać za istotne w ocenie?

(PCBC) Wiele norm zharmonizowanych jest w trakcie opracowywania. Normy zharmonizowane będą prawdopodobnie ok. 2027 roku, jednakże ich stosowanie nie będzie obowiązkowe. Nie przewiduje się listy, która jednoznacznie przedstawiałaby takie metody.

  1. Czy konieczne jest przedstawianie terminu przydatności na etykiecie?

(PCBC) Wskazanie terminu ważności wymagane jest wyłącznie w przypadku PFC 6- Biostymulatory.

  1. Kto/ jakie laboratorium w Polsce bada metodą akredytowaną w nawozach organicznych zanieczyszczenia makroskopowe takie jak szkło czy tworzywa sztuczne? Czy przewiduje się utworzenie takiego laboratorium w Polsce?

(PCBC) Aktualnie nie mamy informacji o laboratorium, które zajmuję się takimi analizami w Polsce. Z uwagi na brak norm zharmonizowanych w tym zakresie brakuje takich laboratoriów w Polsce. JN korzysta z usług laboratoriów zagranicznych w tym zakresie.

  1. Czy jeśli przetworzony obornik z potwierdzonego (zatwierdzonego) zakładu przez weterynarię (właściwy organ) nie podlega pod rozporządzenie (WE) nr 1069/2009 i wchodzi w nowe rozporządzenie (UE) 2019/1009 to może być klasyfikowany jako CMC 10 oraz osiągnął punkt końcowy?

(PCBC) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/1605 ustanowiło punkt końcowy dla przetworzonego obornika, dodatkowo zgodnie z paragrafem 6 „Uznaje się, że produkty pochodne osiągnęły punkt końcowy tylko wtedy, gdy zostały one wyprodukowane w zakładzie produkcji nawozów w Unii zatwierdzonym zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009.

Zatwierdzony zakład produkcji nawozów jest ostatnim punktem w łańcuchu produkcyjnym, w którym produkty pochodne podlegają wymogom określonym w rozporządzeniu (WE) nr 1069/2009, oraz miejscem, w którym po osiągnięciu punktu końcowego zostają objęte jedynie wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2019/1009”.

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1682 uwzględniło przetworzony obornik jako materiał należący do kategorii CMC 10, po uzyskaniu punktu końcowego, oraz spełnieniu wskazanych wymogów dodatkowych.

{"register":{"columns":[]}}