W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Finał konkursu legislacyjnego dla młodzieży

01.04.2021

31 marca 2021 r. odbył się finał konkursu legislacyjnego dla szkół ponadpodstawowych pod hasłem: „Stwórz ustawę, zmieniaj prawo”. Wzięło w nim udział pięć najlepszych drużyn wyłonionych spośród 145 ekip reprezentujących szkoły z całej Polski.

final3

Zadaniem finalistów było przedstawienie uzasadnień do przedłożonych przez siebie projektów ustaw lub projektów ustaw o zmianach ustawy. Zacięty bój toczyły drużyny ze szkół ponadpodstawowych z Lublina, Łodzi, Warszawy i Rudy Śląskiej.

Zadanie komisji konkursowej, która ostatecznie wyłoni zwycięzcę, nie jest łatwe, bo zaproponowane przez uczniów projekty ustaw były bardzo zróżnicowane. Niektóre wiązały się z ochroną środowiska - dotyczyły np. funduszu na rzecz ochrony środowiska morskiego czy systemu kaucyjnego w gospodarowaniu opakowaniami, inne skupiały się na aktywnym udziale młodych ludzi w życiu publicznym czy dbałości o zdrowie. Wśród nich był projekt ustawy o działalności i organizacji młodzieżowych rad na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawa dotycząca handlowych standardów chleba tradycyjnego i chleba bezglutenowego produkowanego na terenie Polski. Jeden z projektów dotyczył również dostępu do broni i amunicji.

Ministerialna komisja jest pod wrażeniem poziomu, jaki zaprezentowali uczestnicy II etapu konkursu. Młodzi ludzie wyróżniali się wiedzą prawniczą, potrafili też wykorzystywać znajomość konkretnego problemu, dzięki czemu doskonale radzili sobie z uzasadnieniem stworzonych projektów ustaw.

Drużyny oceniane były nie tylko pod względem wiedzy merytorycznej, ale pod względem językowo-gramatycznym, punktowano też ich znajomość prawniczej terminologii, zaangażowanie oraz dokładne zgłębienie problemów, które prezentowali podczas konkursu. Postawa uczniów pozwoliła zrealizować podstawowe założenia imprezy, czyli zwiększać wiedzę o prawie i jego stosowaniu wśród młodzieży. Ta z kolei pomaga w zrozumieniu współczesnego świata i aktywnym uczestnictwie w życiu publicznym.

Komisja konkursowa po zakończeniu obrad przedstawi Ministrowi Sprawiedliwości propozycje nagród I, II oraz III stopnia.

 

Biuro Komunikacji i Promocji
Ministerstwo Sprawiedliwości

 

 

Zdjęcia (2)