Petycje
Przedmiotem petycji może być żądanie zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.
Petycję może złożyć obywatel, grupa obywateli, osoba prawna, organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy, stowarzyszania, fundacje lub grupa tych podmiotów.
Adresatami petycji mogą być organy władzy publicznej, również Wojewoda, a także organizacje lub instytucje społeczne wykonujące zadania z zakresu administracji publicznej.
Petycje składa się w interesie publicznym, podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu trzeciego, za jego zgodą.
Miejsce załatwienia sprawy/złożenia petycji
Petycję można złożyć:
- osobiście: Punkt Obsługi Klienta, ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin (poniedziałek w godz. 7.30 -18.00, wtorek-piątek w godz. 7.30-15.30)
lub w delegaturach Urzędu w Białej Podlaskiej, Chełmie i Zamościu; - pocztą na adres: Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie, ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin;
- drogą elektroniczną: e-mail: wojewoda@lublin.uw.gov.pl;
- za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP): adres skrytki Urzędu: /luwwlublinie/ezd;
- za pośrednictwem e-Doręczeń: AE:PL-81468-69738-SHWFD-22
Wymagania niezbędne przy składaniu petycji
Petycja powinna zawierać:
- oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli petycję wnosi grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą wspomnianą grupę;
- wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji (jeżeli podmiotem wnoszącym jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów);
- oznaczenie adresata petycji;
- wskazanie przedmiotu petycji.
Petycja może zawierać zgodę na ujawnienie na stronie internetowej Urzędu danych osobowych podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu trzeciego w imieniu którego jest składana.
W formie pisemnej powinna być własnoręcznie podpisana - podmiot wnoszący petycję w przypadku osób fizycznych lub przez osobę reprezentującą w przypadku innych podmiotów i grup podmiotów. Petycja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej może być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu oraz powinna zawierać adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego.
Petycja składana w interesie podmiotu trzeciego musi zawierać także:
- imię i nazwisko albo nazwę;
- miejsce zamieszkania albo siedzibę;
- adres do korespondencji lub adres poczty elektronicznej tego podmiotu. Podmiot ten w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej wyraża zgodę na złożenie petycji w jego interesie. Zgoda jest dołączana do petycji. W razie powstania wątpliwości co do tej zgody, Wojewoda może, w terminie 30 dni od dnia złożenia petycji, zwrócić się do podmiotu, w interesie którego petycja jest składana, o jej potwierdzenie. Potwierdzenie to należy dostarczyć w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie 14 dni. Brak takiego potwierdzenia spowoduje nierozpatrzenie petycji.
Wymagane opłaty
Brak opłat.
Termin złożenia dokumentów
Petycję można wnieść w dowolnym terminie.
Termin i sposób załatwienia sprawy
Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia. W przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od Wojewody uniemożliwiających jej rozpatrzenie we wspomnianym terminie, ulega on przedłużeniu, nie dłużej jednak niż o kolejne 3 miesiące.
Wojewoda zawiadomi podmiot wnoszący petycję o sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje skarga na sposób załatwienia petycji oraz odwołanie od niego.
Informacje dodatkowe
Jeżeli w ciągu miesiąca od otrzymania petycji do Urzędu wpływają dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy, Wojewoda może zarządzić łączne rozpatrywanie petycji (petycja wielokrotna).
W takim przypadku, na stronie internetowej Urzędu wyznacza się okres oczekiwania na dalsze petycje nie dłuższy niż 2 miesiące, licząc od dnia ogłoszenia.
Wojewoda może pozostawić bez rozpatrzenia petycję złożoną w sprawie, która była przedmiotem petycji już rozpatrzonej, jeżeli w petycji nie powołano się na nowe fakty lub dowody nieznane Wojewodzie.
W takim przypadku Wojewoda niezwłocznie informuje podmiot wnoszący petycję o pozostawieniu jej bez rozpatrzenia i poprzednim sposobie załatwienia petycji.
Obowiązek publikacji petycji
Na stronie internetowej BIP Urzędu niezwłocznie zamieszcza się informację zawierającą skan petycji, datę jej złożenia oraz - w przypadku wyrażenia zgody na ujawnienie danych osobowych - imię i nazwisko albo nazwę podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu, w interesie którego petycja jest składana.
Informacja ta, jest niezwłocznie aktualizowana o dane dotyczące przebiegu postępowania.
Corocznie, w terminie do dnia 30 czerwca, umieszcza się na stronie internetowej BIP Urzędu zbiorczą informację o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim. Informacja ta zawiera w szczególności dane dotyczące liczby, przedmiotu oraz sposobu załatwienia petycji.
Dane osobowe osób zgłaszających skargi, wnioski są przetwarzane w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie na zasadach określonych przepisami prawa (Klauzula informacyjna w załączniku).
Jednostka odpowiedzialna za załatwienie sprawy
Wydział Prawny, Nadzoru i Kontroli
Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie
ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin
tel.: 81 74 24 327
e-mail: sekprawo@lublin.uw.gov.pl
Materiały
Klauzula informacyjna dotycząca danych osobowychKlauzula_informacyjna_dotycząca_danych_osobowych.pdf 0.37MB
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Dz.U. 2014 poz. 1195
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168