Profil zaufany
Profil zaufany to bezpłatna metoda uwierzytelniania obywateli w e-administracji, zastępująca podpis odręczny. Dzięki profilowi zaufanemu można wybrane sprawy urzędowe załatwiać drogą elektroniczną 24 godziny na dobę bez wychodzenia z domu.
Załatwiając tę sprawę nie poniesiesz żadnych kosztów.
Czego dotyczy sprawa?
Sprawa dotyczy:
- potwierdzania profilu zaufanego;
- przedłużania ważności profilu zaufanego;
- unieważnienia profilu zaufanego.
Kogo dotyczy?
Osób zainteresowanych korzystaniem z bezpłatnego profilu zaufanego, umożliwiającego załatwienie spraw administracyjnych drogą elektroniczną. Profil zaufany jest dostępny dla osób, które posiadają numer PESEL i ukończyły 13 lat.
Jak i kiedy złożyć wniosek?
Należy wypełnić i wysłać formularz (wniosek) elektroniczny na platformie pz.gov.pl i następnie w ciągu 30 dni potwierdzić profil w trakcie wizyty w Urzędzie.
Wymagane dokumenty
Wymagany jest ważny dokument tożsamości np.:
- dowód osobisty;
- paszport;
- inny dokument potwierdzający tożsamość;
- w odniesieniu do cudzoziemców karta pobytu i numer PESEL.
Termin załatwienia sprawy
W przypadku prawidłowego złożenia wniosku na platformie pz.gov.pl, sprawa zostanie załatwiona podczas jednej wizyty w Urzędzie.
Jak się odwołać?
Dla tej sprawy nie została przewidziana droga odwoławcza. W przypadku niepotwierdzenia profilu zaufanego przez Urząd (np. przez niezgodność danych osobowych) można ponownie złożyć elektroniczny wniosek z poprawnymi danymi.
Informacje dodatkowe
- Wniosek o potwierdzenie lub przedłużenie ważności profilu zaufanego posiada jedynie postać elektroniczną.
- Profil zaufany ważny jest przez okres 3 lat. Każdy użytkownik ma możliwość przedłużenia ważności swojego profilu zaufanego o kolejny okres.
Komórka odpowiedzialna za załatwienie sprawy
Biuro Organizacji, Kadr i Budżetu Urzędu
Oddział spraw kancelaryjnych i zarządzania obsługą klienta – Punkt Obsługi Klienta
ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin
tel.: 81 74 24 100
Obsługa w POK w Lublinie:
poniedziałek 7:30 – 18:00
wtorek - piątek 7:30 – 15:30
Wnioski można również potwierdzić w delegaturach Urzędu w Białej Podlaskiej, Chełmie i Zamościu we wszystkie dni robocze w godz. od 7.30 do 15.30.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne Dz.U. 2005 nr 64 poz. 565
Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej Dz.U. 2016 poz. 1579
Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie profilu zaufanego i podpisu zaufanego Dz.U. 2020 poz. 1194