Wizyta wojewody w szkole podstawowej w Jakuszach
18.03.2025
Wojewoda Krzysztof Komorski spotkał się we wtorek w Jakuszach (gm. Trzebieszów, pow. łukowski) z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami z tamtejszej szkoły. Lubelski Kurator Oświaty negatywnie zaopiniował wniosek wójta o zamiarze likwidacji tej placówki. To oznacza, że szkoła nadal będzie działać.
Cieszę się, że mogę tu dziś być. Dziękuję za zaproszenie. Wszyscy mamy głęboką satysfakcję, że udało się doprowadzić do tej sytuacji. Nie udałoby się to, gdyby nie Państwa głos. Gratuluję Wam zaangażowania, poczucia odpowiedzialności i wrażliwości
– powiedział wojewoda Krzysztof Komorski.
To kwestia mądrej, racjonalnej decyzji, obliczonej przede wszystkim na korzyść dla dzieci i młodzieży. To oni są naszym największym kapitałem na przyszłość. A naszym zadaniem jest tworzenie dla nich jak najlepszych warunków do rozwoju
– podkreślił wojewoda lubelski.
Rodzice uczniów i nauczyciele ze szkoły w Jakusach gościli u wojewody kilka tygodni temu. Tuż po tym, jak Rada Gminy Trzebieszów podjęła uchwały w sprawie likwidacji szkół podstawowych w Jakuszach i Mikłusach. A wójt gminy zwrócił się do Lubelskiego Kuratora Oświaty z wnioskiem o wyrażenie opinii w sprawie zamiaru likwidacji obu szkół.
Po analizie złożonej dokumentacji, w przypadku obu szkół przeznaczonych do likwidacji w gminie Trzebieszów, Kurator wydał opinie negatywne.
W ocenie Kuratora, we wniosku wójta brak było jakichkolwiek informacji i dowodów świadczących o dopełnieniu obowiązku powiadomienia rodziców o zamiarze likwidacji szkół, co stanowi istotne naruszenie ustawowych wymogów przeprowadzenia procedury likwidacji szkoły oraz jest zasadniczym argumentem w uzasadnieniu negatywnej opinii Kuratora.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, powiadomienie rodziców o zamiarze likwidacji szkoły jest ustawowym wymogiem prawidłowej procedury likwidacji. Niewłaściwa komunikacja z rodzicami podważa więc transparentność procesu oraz uniemożliwia uwzględnienie opinii i potrzeb społeczności szkolnej, co jest sprzeczne z zasadami demokratycznego zarządzania oświatą.