W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Trzecia część cyklu „Elektromobilność – technologia przyszłości”: AC/DC – czyli jak naładować samochód elektryczny

04.09.2017

W poprzednich częściach cyklu przeanalizowaliśmy typy samochodów elektrycznych oraz napędzanych jednostkami alternatywnymi. Dziś przyszedł czas na zastanowienie się nad kolejnymi zagadnieniami - jak naładować auto, jakiego sprzętu do tego potrzebujemy i najważniejsze – ile trwa taki proces?

Ładowanie w domu

Sposób ładownia samochodu elektrycznego jest w dużej mierze uzależniony od modelu auta jaki posiadamy. Większość dostępnych obecnie na rynku pojazdów możemy naładować podobnie, jak inne sprzęty elektroniczne zasilane bateriami – poprzez podłączenie do standardowego gniazdka 16A. Jeśli jednak mamy możliwość, to lepiej zdecydować się na skorzystanie z gniazdka 32A. Podłączenie auta za pomocą tego gniazda jest bowiem znacznie bezpieczniejsze dla instalacji, z której korzystamy. Przy tym rozwiązaniu trzeba założyć, że samochód będzie podłączony do prądu przez całą noc. Korzystając z gniazdka domowego, czas ładowania auta będzie trwał najdłużej ze wszystkich dostępnych rozwiązań. W zależności od modelu samochodu proces zajmie to od 8 do nawet 15 godzin. Domowe ładowanie naszego elektryka możemy skrócić nawet o połowę, dzięki zainstalowaniu jednostki ładującej – o ile producent naszego auta posiada takie rozwiązanie w swojej ofercie. 

Analizując rozwiązania ładowania od strony samochodu elektrycznego gniazda ładowania prądem zmiennym (AC) posiadają trzy standardy wtyków wbudowanych w pojazdach:

  1. Typ 1 system Yazaki,
  2. Typ 2 system Mennekes
  3. Typ 3.

Dotychczas nie wprowadzono jednolitego standardu w tej kwestii. Powoduje to zatem, że każdy użytkownik pojazdu elektrycznego musi być wyposażony w odpowiednie kable podłączeniowe.

Ładowanie w miejscach użyteczności publicznej

Punkty ładowania w miejscach użyteczności publicznej są najczęściej zlokalizowane w biurowcach, centrach handlowych czy na dużych parkingach. Stacje tego typu ładują pojazd elektryczny zwykle do kilku godzin. Podobnie jak w przypadku ładowania domowego, instalacja zastosowana w tego typu rozwiązaniach opiera się na terminalu ładowania prądem zmiennym AC, którego moc może dochodzić do 44kW. Należy mieć na uwadze fakt, że te punkty ładowania nie zawsze są wyposażone w kable podłączeniowe Typu 1 lub Typu 2. W związku z tym, kierowca powinien być przygotowany na taką ewentualność i dysponować własnymi przewodami.

Ładowanie w punktach szybkiego ładowania

Ładowanie w tych punktach jest obecnie najszybszym dostępnym sposobem ładowania samochodu elektrycznego. Wynika to z faktu, że moc takich stacji dochodzi nawet do 150kW, zaś instalacja wykorzystuje ładowanie prądem stałym (DC). Dzięki zastosowanej technologii, terminale ładowania DC stanowią "stacje benzynowe" dla samochodów elektrycznych. Punkty tego typu instaluje się zazwyczaj przy autostradach, głównych szlakach komunikacyjnych czy na tradycyjnych stacjach benzynowych.

W przypadku stacji szybkiego ładowania użytkownik samochodu elektrycznego nie musi pamiętać o zabraniu ze sobą w drogę dodatkowych kabli, ponieważ stanowią one standardowe wyposażenie tego typu punktu. Ponadto na tej stacji auto ładuje się przy pomocy wbudowanego w pojazd gniazda: CHAdeMO (ang. charge de move) lub CCS (ang. Combined Charging System) znanego też pod nazwą Combo. Warto jednak pamiętać, że różne marki pojazdów umożliwiają ładowanie auta w różnych standardach. Rozwiązaniem tego problemu jest jednak zastosowanie specjalnych adapterów, które umożliwiają użytkownikowi korzystanie z różnych stacji ładowania. Czas ładowania w tych punktach znacząco spada i trwa zazwyczaj od 15 do 30 min. 

Pierwsza część cyklu „Elektromobilność - technologia jutra”: PHEV, REEV i BEV – czyli rzecz o skrótach

Druga część cyklu „Elektromobilność – technologia przyszłości”: Samochody napędzane paliwami alternatywnymi – przegląd dostępnych technologii

Elektromobilność - technologia jutra

Materiały

Pierwsza część cyklu „Elektromobilność - technologia jutra”: PHEV, REEV i BEV – czyli rzecz o skrótach
Druga część cyklu „Elektromobilność – technologia przyszłości”: Samochody napędzane paliwami alternatywnymi – przegląd dostępnych technologii
Elektromobilność - technologia jutra

Zdjęcia (1)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
06.05.2018 09:13 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
06.05.2018 09:13 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}