Inwestycje w zakresie bezpieczeństwa transportu - wyposażenie pojazdów w inteligentny tachograf
17.11.2025
Ogłoszenie o uruchomieniu naboru wniosków w zakresie refinansowania wyposażenia w inteligentny tachograf pojazdów w ramach zadania ujętego w Inwestycji: E2.2.1. „Inwestycje w zakresie bezpieczeństwa transportu” objętej Krajowym Planem Odbudowy i Zwiększania Odporności (Plan Rozwojowy), za realizacje której odpowiedzialny jest Minister Infrastruktury.
W terminie od dnia 1 grudnia 2025 r. od godziny 10:00 do dnia 31 stycznia 2026 r do godziny 23:59, będzie można składać Wnioski o udzielenie pomocy de minimis w zakresie refinansowania wyposażenia w inteligentny tachograf pojazdów w ramach zadania ujętego w Inwestycji: E2.2.1. „Inwestycje w zakresie bezpieczeństwa transportu” z Planu Rozwojowego.
Wnioski należy składać do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w formie elektronicznej, na formularzu udostępnionym przez Agencję na PUE pod adresem https://epue.arimr.gov.pl/
Pomocy de minimis udziela się na pokrycie części albo całości wydatków poniesionych w związku z wymianą tachografów na tachografy inteligentne w pojazdach, zgłoszonych do licencji wspólnotowej, którymi wykonywane są międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy lub osób przez uprawnionych przewoźników drogowych, wskazanych w wykazie uprawnionych przewoźników drogowych i właściwych pojazdów, o którym mowa w § 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 14 października 2025 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w zakresie refinansowania wyposażenia
w inteligentny tachograf w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. U. z 2025 r. poz. 1385)
Wsparcie może być udzielone uprawnionym przewoźnikom drogowym pomocy de minimis z uwzględnieniem następujących warunków:
- w pierwszej kolejności pomoc de minimis jest udzielana uprawnionym przewoźnikom drogowym na refinansowanie wyposażenia w inteligentne tachografy maksymalnie dziesięciu właściwych pojazdów zgłoszonych przez jednego uprawnionego przewoźnika drogowego do licencji wspólnotowej;
- w drugiej kolejności pomoc de minimis jest udzielana wszystkim uprawnionym przewoźnikom drogowym na pozostałe właściwe pojazdy bez ograniczenia, o którym mowa w pkt 1.
Szczegółowe informacje o zasadach naboru i warunkach przyznania pomocy de minimis znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 października 2025 r. w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. U. 2025 r. poz. 1385), a także w Regulaminie wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności; Inwestycja: E2.2.1. „Inwestycje w zakresie bezpieczeństwa transportu” w zakresie refinansowania wyposażenia w inteligentny tachograf pojazdów w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
Więcej informacji na temat inwestycji, za realizację której odpowiedzialny jest Minister Infrastruktury, można znaleźć na stronie internetowej www.gov.pl/web/arimr oraz stronie internetowej www.gov.pl/web/infrastruktura
Komunikat Ministerstwa Infrastruktury w sprawie wątpliwości dotyczących naboru na wymianę tachografów:
W odpowiedzi na pojawiające się w przestrzeni publicznej wątpliwości dotyczące wzoru umowy dla przewoźników, którzy składają wnioski o otrzymanie zwrotu kosztów wyposażenia pojazdu w inteligentny tachograf ze środków KPO, w pierwszej kolejności należy poinformować, że na chwilę obecną wnioski o dofinansowanie złożyło już prawie 7 tyś przedsiębiorców na ponad 46 tyś pojazdów (na około 107 tyś przewidzianych do dofinansowania), zatem zainteresowanie naborem, wbrew doniesieniom medialnym, jest bardzo duże. Nabór został uruchomiony niespełna 4 dni temu (1.12.br.)
• Środki przeznaczone na refinansowanie wyposażenia pojazdów w inteligentne tachografy zostały uwzględnione w KPO w inwestycji E2.2.1 Inwestycje w zakresie bezpieczeństwa transportu. Na pomoc przedsiębiorstwom przeznaczono kwotę 76 mln Euro co daje w przeliczeniu prawie 320 mln zł.
Jednocześnie należy podkreślić, że każda inwestycja realizowana ze środków Unii Europejskiej wymaga spełnienia przez beneficjentów wsparcia określonych warunków. Także inwestycje z KPO są rygorystycznie sprawdzane i kontrolowane. Warunkiem skorzystania z pomocy w ramach KPO jest utrzymanie celu inwestycji, czyli zapewnienie przez beneficjenta pomocy, utrzymania trwałości inwestycji, na którą zostały przyznane środki publiczne. To podstawowa zasada przy unijnych dofinansowaniach. Obowiązek utrzymania efektów projektu przez określony czas po jego zakończeniu wynosi zazwyczaj 5 lat i jest liczony od daty ostatniej płatności, z możliwością wydłużenia do 10 lat dla niektórych działań w UE.
Z uwagi na specyfikę warunków pracy (transport międzynarodowy) i związany z tym krótszy okres eksploatacji pojazdów ciężarowych, w których montowane są tachografy, Ministerstwo Infrastruktury w negocjacjach z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej już na tym etapie uzyskało zgodę na skrócenie trwałości tej inwestycji do 36 miesięcy liczonych od momentu zainstalowania tego urządzenia w pojeździe.
• Zatem dla przedsiębiorców, którzy wymienili tachografy w pierwszym możliwym terminie wynikającym z przepisów UE, okres trwałości (nawet przy 36 miesiącach) może wynieść zaledwie kilka miesięcy (jeżeli obowiązek został zrealizowany np. w 2023 r.). Pierwsze umowy z beneficjentami wsparcia z KPO będą podpisywane w marcu 2026 r.
Uzgodnienia z MFiPR w kwestii maksymalnych uproszczeń w zapisach umowy, jednakże są i będą kontynuowane. Już obecnie analizowana jest możliwość dalszego skrócenia okresu trwałości inwestycji – tak, aby jak największa liczba firm transportowych uzyskała dofinansowanie. Będziemy jako ministerstwo na bieżąco analizować uwagi przewoźników i tam, gdzie będzie to zgodne z wymaganiami unijnymi, będziemy dostosowywać zapisy projektu umowy do potrzeb branży.
Materiały
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 października 2025 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na refinansowanie wyposażenia w inteligentny tachograf w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. U. poz. 1385).lex-dz-u-2025-1385-udzielanie-pomocy-de-minimis-na-1.pdf 0.15MB Regulamin wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Regulamin_tachografy_wersja_final.pdf 0.25MB Instrukcja wypełniania wniosku o udzielenie pomocy de minimis na refinansowanie wyposażenia w tachograf w ramach KPO
Instrukcja_wypełniania_wniosku_o_udzielenie_pomocy_de_minimis_na_refinansowanie_wyposażenia_w_tachograf_w_ramach_KPO.PDF 5.84MB Projekt Umowy KPO refinansowanie tachografów
Projekt_Umowy_KPO_refinansowanie_tachografów_final___.pdf 0.38MB
- Pierwsza publikacja:
- 17.11.2025 12:17 Kubat Artur BPr
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Biuro Prasowe
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Inwestycje w zakresie bezpieczeństwa transportu - wyposażenie pojazdów w inteligentny tachograf | 6.0 | 09.12.2025 15:24 Kubat Artur BPr |
| Inwestycje w zakresie bezpieczeństwa transportu - wyposażenie pojazdów w inteligentny tachograf | 5.0 | 09.12.2025 15:14 Kubat Artur BPr |
| Inwestycje w zakresie bezpieczeństwa transportu - wyposażenie pojazdów w inteligentny tachograf | 4.0 | 04.12.2025 14:39 Kubat Artur BPr |
| Inwestycje w zakresie bezpieczeństwa transportu - wyposażenie pojazdów w inteligentny tachograf | 3.0 | 28.11.2025 14:54 Wojcieszak Paweł BPr |
| Inwestycje w zakresie bezpieczeństwa transportu - wyposażenie pojazdów w inteligentny tachograf | 2.0 | 27.11.2025 13:07 Kubat Artur BPr |
| Inwestycje w zakresie bezpieczeństwa transportu - wyposażenie pojazdów w inteligentny tachograf | 1.0 | 17.11.2025 12:17 Kubat Artur BPr |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP