W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

ARIA na stronach internetowych

ARIA (od angielskiego Accessible Rich Internet Applications) — opisuje specyficzne znaczniki, które można dodać do znaczników HTML, aby dokładniej informować użytkowników technologii asystujących o stanach, rolach i właściwościach elementów stron i aplikacji.

Główna zasada stosowania ARIA

ARIA nie powinna być pierwszym sposobem zapewniania dostępności cyfrowej. Zawsze najpierw użyj semantycznego kodu HTML. Jeśli HTML nie wystarcza, aby użytkownikom technologii asystujących przekazać ważne informacje (np. o statusie pól formularza), możesz wykorzystać ARIA.

To ważne, bo nieprawidłowe stosowanie ARIA może (paradoksalnie) zmniejszyć dostępność cyfrową stron internetowych, zamiast ją zwiększyć.

Na przykład ARIA jest odczytywana przez czytniki ekranu, zatem jeśli dodasz do przycisku graficznego etykietę za pomocą aria-label, sprawisz, że etykieta ta będzie dostępna dla użytkowników czytników ekranu (np. dla osób niewidomych). Pozostałe osoby będą musiały domyślać się przeznaczenia przycisku na podstawie jego wyglądu. Natomiast użytkownicy, którzy nawigują głosowo, będą mieli problem z wywołaniem tego przycisku, bo nie będą mogli domyślić się wartości z niewidocznej dla nich aria-label.

Dlatego warto poznać przeznaczenie poszczególnych elementów ARIA i korzystać ze sprawdzonych źródeł inspiracji. Jednym z najlepszych zasobów jest przewodnik po praktykach autorskich ARIA.


Logotypy związane z finansowaniem projektu, w ramach którego powstał ten artykuł – Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój, Rzeczpospolita Polska, Europejski Fundusz Społeczny

{"register":{"columns":[]}}