Dyplomacja dla biznesu
Głównym zadaniem dyplomacji ekonomicznej jest wspieranie polskich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych. MSZ współpracuje ze środowiskiem biznesowym, analizuje mocne i słabe strony polskiej gospodarki oraz szanse stojące przed firmami w ich aktywności za granicą.
Zajmujemy się analizą programów rządowych, które mają wpływ na politykę ekonomiczną państwa. Śledzimy główne instytucje i uczestników rynku w krajach potencjalnie interesujących polskie firmy. Zwracamy uwagę na zjawiska i procesy istotne z punktu widzenia przedsiębiorców. Dzięki temu wzmacniamy międzynarodową pozycję polskich firm, w tym w coraz większym stopniu na rynkach pozaeuropejskich, gdzie wsparcie dyplomacji jest szczególnie oczekiwane. Oferujemy przedsiębiorcom możliwość wzięcia udziału w oficjalnych wizytach zagranicznych. Daje to możliwość nawiązania kontaktów z partnerami biznesowymi i pomaga przełamywać bariery instytucjonalne.
Staramy się wykorzystywać szanse płynące z członkostwa Polski w organizacjach międzynarodowych do promowania naszych interesów gospodarczych. Wspieramy uczestnictwo polskich przedsiębiorstw w projektach i procedurach przetargowych tych organizacji. Przekazujemy wiedzę i praktyczne wskazówki, organizujemy szkolenia oraz informujemy o potencjalnych polach współpracy.
Informator Ekonomiczny o krajach i regionach stanowi kompendium wiedzy o państwach i regionach świata, w których polski biznes jest obecny, lub którymi jest potencjalnie zainteresowany. Informator zawiera przydatne informacje o systemie administracyjnym, polityce makroekonomicznej oraz dwustronnej współpracy handlowej i inwestycyjnej.
Adresatem naszych działań są przede wszystkim przedsiębiorstwa średnie i duże. Jesteśmy w stałym kontakcie z firmami o strategicznym znaczeniu dla gospodarki Polski. Dokładamy starań, aby kierunki geograficzne naszej dyplomatycznej aktywności były zbieżne z planami polskich przedsiębiorców na rynkach zagranicznych.
Do naszych dobrych praktyk należy budowanie relacji zarówno z samorządem gospodarczym, jak i jednostkami administracji terytorialnej, które w ramach realizacji strategii rozwojowych, w tym Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, prowadzą również działania promujące polską gospodarkę za granicą.