Tydzień o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej 2025. Wspólnie budujemy bezpieczne i pełne szacunku szkoły
29.09.2025
W dniach 29 września - 3 października 2025 r. odbędzie się ogólnopolska inicjatywa Ministerstwa Edukacji Narodowej. W przedszkolach realizowany będzie „Tydzień o Budowaniu Relacji”, a w szkołach i placówkach oświatowych - „Tydzień o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej”. To czas, w którym wspólnie chcemy pokazać, jak ważne jest tworzenie bezpiecznych miejsc nauki i budowanie relacji opartych na szacunku.
W MEN odbyła się konferencja prasowa inaugurująca akcję, w której udział wzięły: Minister Edukacji Barbara Nowacka oraz Podsekretarz Stanu Paulina Piechna-Więckiewicz.
Podczas wystąpienia Minister Edukacji Barbara Nowacka powiedziała:
Nie możemy pozostawać bierni i udawać, że nie widzimy codziennych dramatów setek tysięcy młodych ludzi, dramatów wynikających z hejtu, przemocy rówieśniczej, braku umiejętności budowania zdrowych relacji czy też relacji zaburzonych przez agresję, media społecznościowe i zerwane więzi społeczne. Zdrowie, zarówno psychiczne, jak i fizyczne, jest jednym z priorytetów działań Ministerstwa Edukacji.
Dodała również:
Przygotowaliśmy Pakt na rzecz przeciwdziałania przemocy rówieśniczej. Chciałabym, aby ten dokument został podpisany przez wszystkie kluczowe podmioty tworzące społeczność szkolną: nauczycieli, rodziców, samorządy, związki zawodowe, a także osoby mające realny wpływ na bieżącą politykę. Zdrowie psychiczne dzieci, ich siła, odporność i bezpieczeństwo zależą od naszej wspólnej, szybkiej i odpowiedzialnej reakcji.
„Pakt na rzecz przeciwdziałania przemocy rówieśniczej” to wspólna deklaracja uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników szkół, organizacji pozarządowych oraz przedstawicieli władz i samorządów, którzy zobowiązują się do budowania środowiska wolnego od przemocy. Dokument podkreśla, że każde dziecko ma prawo dorastać w świecie bez hejtu i agresji, w atmosferze szacunku i dialogu. Sygnatariusze Paktu deklarują, że będą reagować na krzywdę, wspierać osoby doświadczające niesprawiedliwości, sprzeciwiać się nienawiści, a także wspólnie tworzyć bezpieczne i przyjazne szkoły, gdzie relacje oparte są na empatii i solidarności.
Podsekretarz Stanu Paulina Piechna-Więckiewicz podczas konferencji powiedziała:
Proponujemy wprowadzenie Tygodnia o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej w szkołach oraz Tygodnia Budowania Relacji w przedszkolach. Chcemy, aby te działania miały charakter cykliczny i na stałe wpisały się w kalendarz pracy szkół i placówek oświatowych. Wspólnie z organizacjami pozarządowymi, upowszechniliśmy sprawdzone i zewaluowane materiały. Dotyczą one m.in. samotności - jednego z najpoważniejszych problemów i chorób współczesnego świata. Wierzymy, że dzięki współpracy szkół, przedszkoli, rodziców i całego środowiska edukacyjnego możemy skutecznie przeciwdziałać przemocy oraz wspierać dzieci i młodzież w budowaniu zdrowych i pełnych szacunku relacji.
Dlaczego to ważne
Badania pokazują, że 44% młodych osób doświadczyło przemocy psychicznej, a 48% przemocy fizycznej. Coraz częściej przybiera ona formy wykluczania, hejtu w internecie czy szantażu. Dlatego tak istotne jest, by rozmawiać o tym, jak rozpoznawać zagrożenia, jak reagować, gdy dzieje się coś złego i jak budować zdrowe relacje w szkole, w przedszkolu i poza nimi. Ważnym elementem tegorocznych działań jest także „Pakt dla Relacji” - symboliczny sposób podkreślenia, że szkoły, uczniowie, nauczyciele i rodzice są razem w walce z przemocą i wykluczeniem.
Materiały edukacyjne MEN
Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Instytutem Badań Edukacyjnych, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji oraz organizacjami pozarządowymi przygotowało specjalne pakiety materiałów edukacyjnych dostosowanych do różnych grup wiekowych oraz specyfiki przedszkoli i szkół.
Dla przedszkoli dostępne są scenariusze zajęć takie jak „Metafora serduszka” czy „W ławicy ryb”, a także scenariusze spotkań z rodzicami oraz materiały wspierające wychowawców
w rozpoznawaniu emocji i rozwiązywaniu konfliktów. Istnieje także „Ścieżka pomocy” dla nauczycieli i wychowawców, ukierunkowana na wsparcie dzieci w sytuacjach trudnych.
Dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych MEN przygotowało szeroki wachlarz materiałów, w tym cykl scenariuszy „Pierwsza pomoc dla zdrowia psychicznego” dla różnych klas, ebooks i broszur na tematy cyberprzemocy, bullyingu czy radzenia sobie ze stresem, a także materiały rozwijające umiejętności społeczne, asertywność i sztukę komunikacji. Do dyspozycji są też liczne plakaty, ulotki i grafiki ułatwiające promowanie kultury szacunku i bezpieczeństwa.
Zaproponowane scenariusze i akcje profilaktyczne można wykorzystać zarówno podczas Tygodni, jak i przez cały rok szkolny. Pakiet materiałów jest dostępny na stronach Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ośrodka Rozwoju Edukacji i może z niego korzystać całe środowisko szkolne - nauczyciele, wychowawcy, psycholodzy oraz rodzice, by wspólnie wspierać dzieci i młodzież w rozwijaniu kultury szacunku oraz bezpieczeństwa.
Debaty i współpraca
W ramach Tygodnia odbędą się także debaty poświęcone przeciwdziałaniu przemocy. 1 października spotkają się ministrowie, Komendant Główny Policji, Rzecznik Praw Dziecka, Rzecznik Praw Obywatelskich, Kuratorzy Oświaty oraz dyrektorzy instytucji edukacyjnych.
Z kolei 3 października odbędzie się spotkanie, tym razem z udziałem przedstawicieli organizacji pozarządowych, młodzieżowych sejmików wojewódzkich, a także związków zawodowych i jednostek samorządu terytorialnego, ekspertów z zakresu przeciwdziałania przemocy rówieśniczej. Rozmowy będą służyły wypracowaniu rekomendacji, wskazaniu koniecznych zmian w obszarze edukacji, wzmocnieniu czynników chroniących dzieci i młodzież oraz zaplanowaniu długofalowych działań.
Kuratorzy oświaty aktywnie włączają się w inicjatywę, organizując liczne działania regionalne i lokalne. W swoich województwach zachęcają dyrektorów szkół i przedszkoli do podejmowania tematycznych warsztatów, spotkań ze specjalistami, akcji informacyjnych oraz kampanii edukacyjnych. Realizowane są działania integracyjne, konkursy, debaty oksfordzkie, prelekcje, zajęcia terapeutyczne i webinaria dla nauczycieli i rodziców, promują współpracę z lokalnymi instytucjami, takimi jak policja, poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz organizacje pozarządowe.
Wspólna odpowiedzialność
Minister Edukacji Barbara Nowacka skierowała listy do nauczycieli, uczniów i rodziców, apelując o wzajemne wsparcie i współpracę. Podkreśliła, że tworzenie w szkołach i przedszkolach atmosfery bezpieczeństwa i szacunku jest priorytetem, a nikt nie powinien godzić się na przemoc czy wykluczenie. Szczególną rolę Ministerstwo przypisuje rodzicom, którzy poprzez codzienne rozmowy, modelowanie postaw i reagowanie na niepokojące sytuacje uczą dzieci, jak radzić sobie z emocjami i jak budować zdrowe relacje.
Zapraszamy całe środowisko szkolne - dyrektorów, nauczycieli, wychowawców, uczniów, rodziców, psychologów i pedagogów do wspólnego działania na rzecz budowania kultury szacunku i bezpieczeństwa w przedszkolach, szkołach i placówkach.
„Tydzień o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej” to okazja, by połączyć wysiłki szkół, placówek, rodziców i całej społeczności na rzecz bezpiecznego i pełnego szacunku środowiska oświatowego. MEN zachęca do korzystania z przygotowanych materiałów i wspólnego działania przeciw przemocy.
Pakiety materiałów edukacyjnych dostosowanych do różnych grup wiekowych oraz specyfiki przedszkoli i szkół.
- List Ministra Edukacji do rodziców SP, SPP, i placówek
- List Ministra do dyrektorów, nauczycieli szkół i placówek
- List Ministra Edukacji do młodzieży
- List Ministra Edukacji do dyrektorów, nauczycieli przedszkoli
- List Ministra Edukacji do rodziców przedszkoli
- List Ministra Edukacji do przedszkolaków
- Plakat - Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej
- Plakat - Tydzień o budowaniu relacji
- Materiały MEN cz. 1 - Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy
- Materiały MEN cz. 2 - Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy
- Materiały MEN cz. 1 - Tydzień o budowaniu relacji
- Materiały MEN cz. 2 - Tydzień o budowaniu relacji
- Ścieżka pomocy - uczeń
- Ścieżka pomocy - rodzic
- Ścieżka pomocy - szkoła
- Załącznik nr 1 Scenariusze lekcji wychowawczych w programie „Działaj/rozmawiaj, materiał dla nauczycieli, Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej
- Załącznik nr 2 Materiały do samokształcenia w programie „Działaj/rozmawiaj” liderzy wsparcia rówieśniczego, Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej
- Załącznik nr 3 Ramka pomocowa – Telefony pomocowe
- Załącznik nr 4 Scenariusz spotkania z rodzicami (przedszkole, klasa I-III), Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej
- Załącznik nr 5 Scenariusz dla przedszkola „Metafora serduszka” Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej
- Załącznik nr 6 Scenariusz dla klas I-III „Kim jestem dla siebie” Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej
- Załącznik nr 9 Cyberprzemoc- ebook dla uczniów w wieku 14-18 i rodziców, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 10 Bullying – jak go określić, dzieci w wieku 12-18 lat, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 11 Sztuka komunikacji – ebook dla dzieci w wieku 12-18 lat, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 12 School vibes – codzienność szkolna, ebook dla dzieci w wieku 14-18 lat, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 13 Techniki radzenia sobie z trudnymi emocjami dla nastolatków w wieku 12-18 lat, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 14 Stres- broszura dla dzieci w wieku 13-18 lat, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 15 Jak radzić sobie ze stresem dla nastolatek w wieku 15-18 lat, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 16 Siła więzi rodzinnych – ebook dla rodziców dzieci w wieku 5-12 lat, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 17 Dlaczego czujesz to, co czujesz – ebook dla nastolatków 14-18 lat, Fundacja Nie widać mnie
- Załącznik nr 18 Scenariusz lekcji dla klas wczesnoszkolnych, Pierwsza pomoc dla zdrowia psychicznego, Fundacja UNAWEZA
- Załącznik nr 19 Scenariusz lekcji dla klas IV-VI, Pierwsza pomoc dla zdrowia psychicznego, Fundacja UNAWEZA
- Załącznik nr 20 Scenariusz lekcji dla klas VII-VIII, Pierwsza pomoc dla zdrowia psychicznego, Fundacja UNAWEZA
- Załącznik nr 21 Scenariusz lekcji dla klas ponadpodstawowych, Pierwsza pomoc dla zdrowia psychicznego, Fundacja UNAWEZA
- Załącznik nr 22 ulotki A5, Nawiążmy połączenie mów językiem emocji, GrowSPACE
- Załącznik nr 23 wlepy, Nawiążmy połączenie mów językiem emocji, GrowSPACE
- Załącznik nr 24 plakat A3, Nawiążmy połączenie mów językiem emocji, GrowSPACE
- Załącznik nr 25 ulotki A5, Nawiążmy połączenie boisz się zagadać, GrowSPACE
- Załącznik nr 26 ulotki A5, Nawiążmy połączenie check-lista cyber-relacji, GrowSPACE
- Załącznik nr 27 Przemoc rówieśnicza, Aspekty definicyjne, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 28 Przemoc rówieśnicza, Epidemiologia problemu, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 29 Przemoc rówieśnicza, Częsty mit, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 30 Przemoc rówieśnicza, Zwyczaj w szkole, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 31 Przemoc rówieśnicza, Jak można na to wpłynąć?, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 32 Przemoc rówieśnicza, Wpływ kompetencji nauczyciela na zjawisko, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 33 Przemoc rówieśnicza, Strategie, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 34 Przemoc rówieśnicza, Scenariusze zajęć i aktywności, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 35 Przemoc rówieśnicza, Schemat – filozofia, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 36 Przemoc rówieśnicza, Typy działań: Reagowanie na przemoc rówieśniczą i budowanie wspólnoty w klasie, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 37 Przemoc rówieśnicza, Mechanizmy psychologiczne występujące w przemocy rówieśniczej, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 38 Przemoc rówieśnicza, Rodzaje bullyingu, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 39 Przemoc rówieśnicza, Sprawdzone programy przeciwdziałania przemocy rówieśniczej w szkole charakteryzują się następującymi cechami i praktykami, Szkoła z klasą
- Załącznik nr 40 Scenariusz zajęć „Mural pozytywnych myśli” uczniowie klas IV-VIII, materiały Ewa Baranowska-Jojko i Dagmara Budzbon-Szymańska
- Załącznik nr 41 Scenariusz zajęć „Życzliwość jest jak echo” uczniowie klas I-III, materiały Ewa Baranowska-Jojko i Dagmara Budzbon-Szymańska
- Załącznik nr 42 Scenariusz zajęć „W ławicy ryb”, przedszkole, uczniowie klas I-III, materiały Ewa Baranowska-Jojko i Dagmara Budzbon-Szymańska
Materiały
Prezentacja - Tydzień Przeciwdziałania Przemocy RówieśniczejTydzień_Przeciwdziałania_Przemocy_Rówieśniczej.pdf 10.96MB