Powrót

Podsumowanie 2021 roku

31.12.2021

Koniec roku to czas podsumowań. Zapraszamy zatem do naszego résumé ostatnich 12 miesięcy. Rok 2021 zakończyliśmy, realizując 109 zadań o łącznej długości ponad 1373 km. W tym roku udostępniliśmy do ruchu ponad 425 km nowych dróg. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 4624,9 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1 753,6 km autostrad i 2871,3 km dróg ekspresowych. W postępowaniach przetargowych są obecnie 22 zadania o łącznej długości 305,9 km z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) oraz jedna obwodnica o długości około 6 km z rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100).

Na zdjęciu A1 Radomsko - granica województw, most na Wartą
  • Ważne decyzje i konkretne działania przyczyniły się do tego, że koronawirus nie zatrzymał drogowych inwestycji. 

  • Rok 2021 to kolejny rok wielu realizacji. Obecnie mamy 109 zadań na tym etapie.  

  • Budujemy, ogłaszamy kolejne przetargi i wykorzystujemy fundusze UE - pracujemy nad ciągłym rozwojem polskiej infrastruktury drogowej - prezentujemy najważniejsze liczby 2021 roku. 

  • Przez ostatnie 12 miesięcy do ruchu zostało oddanych ponad 425 km nowych dróg. 

  • W 2021 roku ogłosiliśmy przetargi na realizację 27 odcinków nowych dróg o długości około 334 km i podpisaliśmy 46 umów na zadania o łącznej długości 555 km i wartości 16,8 mld zł. 

- 2021 rok obfitował w ważne dla kierowców wydarzenia. Dzięki ciężkiej pracy GDDKiA, projektantów, inżynierów i wykonawców udało się oddać do ruchu ponad 400 km nowych dróg, w przeważającej części autostrad i dróg ekspresowych.  W tym roku kierowcy zyskali ważne odcinki międzynarodowej trasy Via Carpatia S19 pomiędzy Lublinem i Rzeszowem, odcinki trasy Via Baltica S61 Śniadowo - Łomża, S61 Kolno - Stawiski - Szczuczyn oraz Wysokie - Raczki. W 2021 r. oddaliśmy do ruchu także kilka odcinków autostrady A1 na terenie woj. łódzkiego i śląskiego, dzięki czemu trasa ta jest w użytkowaniu na niemal całym przebiegu od Trójmiasta do południowej granicy kraju. Znacząco wydłużyła się też droga ekspresowa S7, do ruchu oddano odcinki Mława - Strzegowo i Strzegowo - Pieńki na północ od Warszawy, a także dwa odcinki ułatwiające podróż na trasie ze stolicy do Krakowa. Kierowcy zyskali ponadto odcinki S3 w województwie zachodniopomorskim i dolnośląskim. Do ruchu oprócz autostrad i dróg ekspresowych oddaliśmy także obwodnice, m.in. Stalowej Woli i Niska, Myśliborza, Łańcuta i Niemodlina - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

 

 - To kolejny rok, kiedy zdajemy test odpowiedzialności i skuteczności. Ten intensywny rok na budowach dróg krajowych przyniósł około 425 km nowych odcinków. Ponadto podpisaliśmy 46 umów na realizację odcinków o łącznej długości 555 km i wartości 16,8 mld zł. Ta kwota to perspektywa i stabilność dla branży - podkreślał Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. 

 

 - Jednak zanim rozpocznie się realizacja, musimy wybrać wykonawcę. I w tym momencie przychodzi czas na postępowania przetargowe. W tym roku zostało ogłoszonych 27 przetargów na realizację zadań o łącznej długości około 334 km - dodał Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA. 

Rok 2021 ponad plan!

Na początku 2021 roku planowaliśmy, że udostępnimy do ruchu 33 zadania o długości ponad 385 km. Mimo kolejnego roku z pandemią w tle, udało się nie tylko zrealizować ten plan, ale wypracować jeszcze więcej, bo ponad 425 km, którymi zamykamy ten rok. 

W tym roku oddaliśmy do ruchu ok. 425 km dróg: 

  • A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe (15,9 km) 

  • A1 Kamieńsk - Radomsko (16,7 km) 

  • A1 Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km) 

  • A1 granica woj. łódzkiego i śląskiego - Częstochowa Północ (16,9 km)  

  • S1 Pyrzowice - Podwarpie (III etap, II jezdnia) (ok. 9,7 km)  

  • S2 Puławska - Warszawa Wilanów (4,6 km)  

  • S3 obwodnica Brzozowa wraz z odcinkiem Brzozowo - Miękowo (ok. 22,4 km) 

  • S3 Miękowo - Rzęśnica (ok. 4 km) 

  • S3 Polkowice Północ - Lubin Północ (ok. 14,4 km)  

  • S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ (9,7 km)  

  • S7 Mława - Strzegowo (21,5 km) 

  • S7 Strzegowo - Pieńki (22 km)  

  • S7 Tarczyn Północ - początek obwodnicy Grójca (ok. 5,6 km) 

  • S7 Szczepanowice - Widoma 13,1 km  

  • S7 Lubień - Naprawa (II jezdnia) (7,6 km) 

  • S11 obwodnica Kępna (etap II) (ok. 6,8 km) 

  • S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (I jezdnię) (ok. 9,6 km) 

  • S19 Lublin - Niedrzwica Duża (ok. 12 km)  

  • S19 obwodnicę Kraśnika (Kraśnik Północ - Kraśnik Południe) (9,6 km) 

  • S19 Kraśnik Południe - Janów Lubelski (18,2 km) 

  • S19 obwodnicę Janowa Lubelskiego (Janów Lubelski Północ - Janów Lub. Południe) (6,4 km) 

  • S19 Janów Lubelski Południe - Lasy Janowskie (ok. 8,3 km) 

  • S19 Lasy Janowskie - Zdziary (ok. 9,5 km) 

  • S19 Rudnik nad Sanem - Nisko (ok. 6,5 km) 

  • S19 Nisko - Jeżowe (ok. 11,1 km) 

  • S19 Jeżowe - Łowisko (ok. 10,3 km) 

  • S19 Łowisko - Sokołów Małopolski Północ (ok. 8,2 km) 

  • S61 Śniadowo - Łomża Południe (ok. 17 km) 

  • S61 Kolno - Stawiski (ok. 16,4 km) 

  • S61 Stawiski - początek obwodnicy Szczuczyna (18 km) 

  • S61 Wysokie - Raczki (20,2 km)  

  • DK26 obwodnica Myśliborza (3,4 km)  

  • DK46 obwodnica Niemodlina (ok. 11,5 km) 

  • DK61 od wiaduktu do skrzyżowania z ul. Wolską w Legionowie (1,8 km)  

  • DK63 od istniejącej drogi krajowej w rejonie Wygody do drogi ekspresowej S61, czyli do węzła Łomża Południe w ramach S61 Łomża Południe - Łomża Zachód (8,9 km) 

  • DK77 obwodnica Stalowej Woli i Niska (15,2 km) 

  • DK94 obwodnica Łańcuta (5,8 km) 

W przypadku drogi ekspresowej S7 Napierki - Mława przełożyliśmy ruch na odcinku o długości 10 km na jedną jezdnię i 3 km na dwie jezdnie. Na odcinku Mława - Strzegowo i Strzegowo - Pieńki ruchu odbywa się po dwóch jezdniach. Na Pieńki - Płońsk dwie jezdnie udostępnione są na długości 4,3 km, na ok. 7 km ruch odbywa się po drogach serwisowych, zaś końcówka tego odcinka już przed Płońskiem na 5-kilometrowym odcinku ruch przełożony jest na jedną jezdnią. Ponadto udostępniliśmy ok. 3 km ostatniego odcinka A1 Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, który w całości zostanie udostępniony w przyszłym roku, dopełniając tym samym całą autostradę A1. 

Najważniejsze liczby 2021 roku 

Wyżej wymieniliśmy już nowe odcinki dróg udostępnione dla kierowców. Było to 37 odcinków i ponad 425 km! 

Ponadto w 2021 roku ogłosiliśmy przetargi dla 27 odcinków o łącznej długości około 334 km i wartości ponad 15 mld zł - 25 zadań z PBDK o łącznej długości 325,3 km oraz dwie obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o łącznej długości 9 km.  

Od 1 stycznia 2021 r. podpisaliśmy 46 umów na drogi o łącznej długości 555 km i wartości 16,8 mld zł. Z tego 35 umów to zadania z PBDK o łącznej długości 465 km i wartości ponad 15,3 mld zł oraz jedenaście to obwodnice z PB100 o długości 90,1 km i wartości blisko 1,5 mld zł.

O stanie realizacji samego rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 napisaliśmy dokładnie w komunikacie z 28 grudnia br.

Przegląd naszych inwestycji

Jak wygląda realizacja odcinków dróg na terenie poszczególnych województw? Przeczytasz, klikając w poszczególne linki: 

GDDKiA największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020

W związku z podpisaniem w 2021 roku kolejnych umów o dofinansowanie GDDKiA stała się Beneficjentem łącznie 72 projektów z dofinansowaniem unijnym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączna wartości całkowita tych inwestycji wynosi ponad 79,5 mld zł, w tym koszty kwalifikowalne to około 44,3 mld zł oraz wkład UE to około 37,6 mld zł. Uwzględniając nowe umowy o dofinasowanie oraz obecny kurs euro, kontraktacja środków UE dla GDDKiA wynosi około 87 proc. 

Projektujemy także zupełnie nowe drogi

S10 i Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW)  

GDDKiA opracowała Studium korytarzowe dla drogi ekspresowej S10 (odcinek Toruń - Warszawa) wraz z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Przebieg przyszłej S10 od autostrady A1 w kierunku połączenia z OAW zakłada przejście w sąsiedztwie Płocka w sposób umożliwiający przejęcie ruchu tranzytowego przechodzącego przez miasto, z uwzględnieniem skomunikowania z rafinerią i jej rozbudowy. Połączenie z OAW przewidziano na przecięciu z obecną DK50 pomiędzy Wyszogrodem a Płońskiem. Szacunkowa długość S10 wyniosłaby ok. 100 km. 

W grudniu ogłosiliśmy postępowania przetargowe na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz uzyskaniem decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej po zachodniej stronie Stolicy. Pisaliśmy o tym tutaj. 

Przypomnijmy, że Studium korytarzowe jest pierwszym elementem dokumentacji projektowej i służy wstępnej ocenie zasadności budowy drogi i pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac. Taka analiza, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętymi ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), pozwala na wybór optymalnych korytarzy drogowych, tj. najmniej konfliktowych i jednocześnie realnych pod względem ekonomicznym. Pisaliśmy o tym w materiale na naszej stronie internetowej. 

 

S5 między Ostródą a Grudziądzem 

Podpisaliśmy umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. W ubiegłym roku zakończyliśmy prace nad Studium korytarzowym dla tej drogi, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ. Z czterech proponowanych korytarzy, po przedstawieniu ich m.in. przedstawicielom samorządu terytorialnego, do dalszych prac wskazaliśmy dwa, o szerokości kilku kilometrów każdy. Więcej pisaliśmy o tym tutaj. 

 

S7 od Krakowa do Myślenic 

W ubiegłym roku informowaliśmy na naszej stronie o rozpoczęciu prac nad Studium korytarzowym dla drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków - Myślenice. Po zakończeniu i weryfikacji opracowania, efekty przeprowadzonych analiz zostaną ogłoszone publicznie na naszej stronie internetowej.

Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym z kompletem umów na realizację

W tym roku podpisaliśmy wszystkie umowy na realizację Regionalnych Projektów Wdrożeniowego w ramach Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I. Podpisane umowy na system zarządzania ruchem obejmują m.in. zaprojektowanie, wdrożenie i uruchomienie systemu zarządzania ruchem na odcinkach autostrad A1, A2, w woj. Łódzkim, drogach S1, DK1 w województwie śląskim a także w obszarze dróg ekspresowych S6 i S7 w woj. pomorskim i warmińsko-mazurskim.  

Szerzej o KSZR i podpisanych umowach na realizację Regionalnych Projektów Wdrożeniowych piszemy w materiałach na stronie internetowej: 

Rozmawiamy z branżą i światem nauki

W 2021 r. regularnie organizowaliśmy spotkania z przedstawicielami firm wykonawczych, projektowych, pełniących nadzór na inwestycjach oraz zajmujących się utrzymaniem dróg krajowych. Były to m.in. okazje do przedyskutowania najważniejszych kwestii w relacjach pomiędzy zamawiającym i wykonawcami. Szerzej o spotkaniach z branżą pisaliśmy na naszej stronie internetowej: 

W październiku br. powołane zostało Forum organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Do udziału w jego pracach zaprosiliśmy m.in. zarządców dróg wszystkich kategorii. Forum ukierunkowane jest nie tylko na dyskusję i wymianę doświadczeń, ale też na wypracowanie konkretnych propozycji nowelizacji obowiązujących przepisów prawa. O posiedzeniu Forum pisaliśmy na naszej stronie internetowej

Rada Naukowa przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad

Przez cały rok intensywnie działała również Rada Naukowa przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Jej prace ukierunkowane są na przekuwanie pomysłów pojawiających się w świecie nauki, na praktyczne rozwiązania. W tym roku Rada Naukowa dyskutowała m.in. o problemie alkaiczności kruszyw stosowanych do budowy nawierzchni oraz obiektów inżynierskich z betonu, stosowania kompozytów w infrastrukturze liniowej, użycia betonu na obiektach oraz recyclingu i wykorzystania zużytych opon samochodowych. Poruszano również kwestie walki z hałasem, barier ochronnych i wymagań jakościowych w dokumentach GDDKiA. 

I edycja konkursu „Innowacje w drogownictwie”

Przypomnijmy, chcąc wykorzystać potencjał polskich uczelni technicznych, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił I edycję Konkursu pod nazwą „Innowacje w drogownictwie”. We wszystkich trzech kategoriach (materiały i technologie drogowe, inżynieria ruchu i rozwiązania BRD, drogowe obiekty inżynierskie.) zgłoszonych zostało w sumie 40 prac. W październiku br. wyłoniliśmy najlepsze prace dyplomowe (magisterskich, inżynierskich, licencjackich), których wyniki mogą być zastosowane w drogownictwie. Wyniki Konkursu opublikowane zostały na naszej stronie

Poznaliśmy wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21

GPR 2020/21 przeprowadziliśmy na 2289 odcinkach pomiarowych wyznaczonych na całej sieci dróg krajowych zarządzanej przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Pomiar rozpoczął się w styczniu 2020 r., a wraz z pandemią COVID-19 wprowadziliśmy szereg działań zaradczych polegających m.in. na zmianie założonego harmonogramu prac i modyfikacji kalendarza GPR 2020/21. 

Właśnie dzięki odpowiedniej organizacji pomiarów oraz metodom zastosowanym w procesie przetwarzania i obliczania wyników, zminimalizowaliśmy wpływ pandemii koronawirusa na wyniki. Będą one mogły być wykorzystywane między innymi do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg. W listopadzie br. opublikowaliśmy w serwisie internetowym szczegółowe wyniki przeprowadzonego GPR 2020/21. 

Rok cyfrowej przemiany

Korzystając z doświadczeń i idąc z duchem czasu, serwis GDDKiA stał się częścią projektu Portal RP. Jest on kontynuacją prac podjętych przez Ministerstwo Cyfryzacji na rzecz budowy spójnego systemu informacyjnego (gov.pl) dla całej administracji - cyfrowej bramy, udostępniającej każdego typu informacje i e-usługi oferowane przez administrację publiczną. Dzięki temu została zachowana spójność prezentowanych treści. Umożliwi to odbiorcom łatwiejsze ich odnajdywanie bez względu na to, który podmiot administracji publicznej będzie je udostępniał i w jakiej części serwisu opublikuje informacje. 

Zmieniając się cyfrowo, myślimy o naszych użytkownikach. Dlatego też serwis główny uzupełniliśmy praktycznym serwisem dla kierowców i użytkowników dróg krajowych - https://drogi.gddkia.gov.pl/. Od 24 maja działa on niezależnie od głównego serwisu internetowego GDDKiA (gddkia.gov.pl), który pozostanie podstawowym źródłem informacji o realizowanych przez nas zadaniach. 

Planujesz dłuższą podróż samochodem po drogach krajowych i chcesz wiedzieć, jakich utrudnień możesz się spodziewać na trasie? Interesują Cię warunki pogodowe lub obrazy z kamer na drogach krajowych? Zauważyłeś uszkodzony element infrastruktury drogowej lub nawierzchni i chciałbyś to zgłosić do najbliższego oddziału GDDKiA? Te i wiele innych informacji oraz funkcji dostępnych jest pod adresem https://drogi.gddkia.gov.pl/

 Zestawienie logotypów POiŚ

Zestawienie logotypów EFRR

Zestawienie logotypów CEF

Wideo

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}