W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego

Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego, jest decyzją administracyjną wydawaną przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego (właściwy organ) i uprawniającą do prowadzenia działalności w zakresie wytwarzania lub importu produktów leczniczych, na podstawie art. 38 ust. 2 ustawy z dnia ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne.

Proces obsługi sprawy o zmianę zezwolenia na wytwarzanie  produktu leczniczego odbywa się na zasadach, w trybie oraz w terminach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne oraz ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks  postępowania administracyjnego.

Stronom postępowania zapewnia się czynny udział na każdym etapie postępowania. Na każdym etapie postępowania, gdy wniosek spełnia wymogi formalne, strona może zwrócić się do organu z wnioskiem o zawieszenie postępowania, o ile nie sprzeciwiają się temu inne strony oraz nie zagraża to interesowi społecznemu. Podjęcie postępowania następuje na pisemny wniosek strony w ciągu 3 lat od daty zawieszenia postępowania. Jeżeli w tym terminie strona nie zwróci się o podjęcie postępowania, żądanie wszczęcia postępowania uważa się za wycofane.

Z uwagi na fakt, iż od 1 stycznia 2025 roku podmioty objęte ustawą z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych wdrażają rozwiązania techniczne i organizacyjne niezbędne do stosowania systemu e-Doręczeń, zasady dotyczące formy złożenia wniosku oraz sposób doręczenia przez organ wezwań, zaświadczeń i decyzji, opisane na stronie urzędu, mogą ulec zmianie. Kwestie doręczeń regulują przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz w ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.

Proces obsługi sprawy

Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych odbywa się na wniosek przedsiębiorcy.

Wniosek należy przygotować zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie wzoru wniosku o zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych (Załącznik nr 1 do bieżącego artykułu). W celu poprawnego wypełnienia wniosku proszę zapoznać się z częścią artykułu pt. „Wyjaśnienia dotyczące sposobu wypełniania wniosku i przygotowania dokumentów”.

Do wniosku należy dołączyć  następujące dokumenty:

  • dokumenty, które potwierdzają zakres wnioskowanych zmian,
  • Dokumentację Główną Miejsca Prowadzenia Działalności, opracowaną zgodnie z załącznikiem nr 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r.  w sprawie Dobrej Praktyki Wytwarzania,
  • listę zawierającą nazwę, dawkę i postać farmaceutyczną wytwarzanych lub importowanych produktów leczniczych,
  • jeżeli wniosek dotyczy rozszerzenia w zakresie wytwarzania lub importu produktów leczniczych weterynaryjnych i wcześniej nie były wytwarzane produkty lecznicze weterynaryjne -  oświadczenie stwierdzające, że wnioskodawca spełnia wymogi określone w art. 93 i 97 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2019/6 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych i uchylające dyrektywę 2001/82/WE,  
  • dowód wniesienia opłaty za złożenie wniosku o zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych.

 Do wniosku zaleca się również przedłożenie:

  • aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) lub wydruk z Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego lub wydruk Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG), aktualny na dzień składania wniosku,
  • pisma zawierającego służbowe dane osoby upoważnionej do kontaktu w tej sprawie np. telefon, e-mail.

Wniosek oraz pisma i dokumenty należy złożyć w wersji papierowej albo przesłać na adres organu - do Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego w wersji papierowej lub elektronicznej za pomocą systemu e-Doręczeń albo za pomocą  ePUAP (do 31 grudnia 2025 r.).

Wniosek oraz pisma w tym dokumenty podlegają sprawdzeniu w urzędzie pod względem formalnym, a następnie dokonuje się oceny merytorycznej zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, przy czym weryfikacja merytoryczna następuje po pozytywnej ocenie formalnej.

W przypadku stwierdzenia braków formalnych, do wnioskodawcy kierowane jest wezwanie do uzupełnienia braków, z określeniem terminu na ich uzupełnienie (nie krótszy niż 7 dni, od dnia dostarczenia wezwania).

Jeżeli wniosek wymaga uzupełnień koniecznych do oceny merytorycznej, sformułowane zostaje wezwanie do złożenia pisemnych wyjaśnień w wyznaczonym terminie, z określeniem terminu na ich uzupełnienie (nie krótszy niż 7 dni, od dnia dostarczenia wezwania).

Wnioskodawca powinien uzupełnić braki formalne i przesłać uzupełnienia, w terminie określonym w wezwaniu, na adres organu - do Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego, w wersji papierowej lub elektronicznej. W przypadku nieuzupełnienia przez wnioskodawcę braków formalnych, wniosek pozostanie bez rozpatrzenia, zgodnie z art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego. Niezłożenie wyjaśnień w wymaganym terminie może stanowić przesłankę do wydania decyzji o odmowie zmiany zezwolenia.

W toku postępowania o zmianę zezwolenia, Główny Inspektor Farmaceutyczny może:

  • wezwać pisemnie wnioskodawcę o  przedłożenie dodatkowych dokumentów i/lub złożenie wyjaśnień w sprawie w określonym terminie, przy czym  niezłożenie wyjaśnień w  określonym terminie może stanowić przesłankę do wydania decyzji o odmowie zmiany zezwolenia,
  • wystąpić do innych organów celem uzyskania opinii, dokumentów lub wyjaśnień,
  • przeprowadzić inspekcję w przedmiocie kontrolnego sprawdzenia faktów, , czy wnioskodawca spełnia warunki wykonywania działalności gospodarczej objętej zezwoleniem; w takim przypadku wnioskodawca odrębnym pismem zostanie poinformowany o terminie inspekcji.

Do postępowania stosuję się m. in. art. 75 ust. 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, który stanowi, że „jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem”. W szczególności dowodem mogą być dokumenty, zeznania świadków, opinie biegłych oraz oględziny.

Przed wydaniem decyzji, wnioskodawca otrzymuje zawiadomienie o zamiarze zakończenia postępowania oraz o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, w określonym terminie.

Główny Inspektor Farmaceutyczny wydaje decyzję o zmianie lub o odmowie zmiany zezwolenia po dokonaniu oceny czy wnioskodawca dysponuje odpowiednimi pomieszczeniami oraz urządzeniami technicznymi i kontrolnymi niezbędnymi do wytwarzania lub importu, kontroli i przechowywania produktów leczniczych oraz czy zatrudnia Osobę Wykwalifikowaną. Decyzja jest wydawana po otrzymaniu zwrotnego potwierdzenia odbioru zawiadomienia oraz po upłynięciu terminu określonego w zawiadomieniu, przy czym czynności organu mogą być podjęte przed upływem terminu określonego w zawiadomieniu, jeśli wnioskodawca zrezygnował z przysługującego mu prawa i powiadomił o tym fakcie organ na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznie.

Decyzja jest wysłana do wnioskodawcy na adres do doręczeń elektronicznych albo adres siedziby firmy lub adres wskazany w sprawie do doręczeń, zgodnie z przepisami Rozdziału 8 Kodeks postępowania administracyjnego. Możliwy jest również odbiór osobisty dokumentów w siedzibie Urzędu przez osobę uprawnioną do reprezentowania firmy lub legitymującą się odpowiednim pełnomocnictwem.

Zmiany w zezwoleniu podlegają wpisowi do Rejestru wytwórców i importerów produktów leczniczych.

Wyjaśnienia dotyczące sposobu wypełniania wniosków i przygotowania dokumentów

  • Wniosek i pismo adresowane do Głównego Inspektora Farmaceutycznego przedkładane w toku rozpatrywania sprawy muszą być podpisane przez osobę/osoby upoważnione do reprezentowania wnioskodawcy zgodnie z wpisem do rejestru przedsiębiorców, tj.  KRS albo CEiDG, lub osobę działającą na podstawie stosownego pełnomocnictwa podpisanego przez osobę/osoby wskazaną/e w KRS.
  • Nazwa podmiotu powinna być podawana zgodnie z wpisem w KRS lub CEiDG.
  • Dokumenty lub uwierzytelnione kopie tych dokumentów składa się w postaci papierowej lub elektronicznej, przy czym kopie w postaci elektronicznej uwierzytelnia się i opatrując kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
  • Szczegółowe wytyczne dotyczące uzupełnienia informacji o zakresie wytwarzania lub importu produktów leczniczych  zostały zamieszczone w Załączniku nr 2 do bieżącego artykułu.
  • We wniosku w punkcie Informacja o rodzaju wnioskowanych zmian należy podać numer i datę wydania aktualnego zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego oraz szczegółowo opisać zakres wnioskowanych zmian.
  • W punkcie Informacja o zakresie wytwarzania lub importu produktów leczniczych należy wskazać zakres aktualnie posiadanego zezwolenia z uwzględnieniem wnioskowanych zmian (dotyczy to również treści w pozycji: Zastrzeżenia lub uwagi wyjaśniające dotyczące operacji wytwórczych/ Zastrzeżenia lub uwagi wyjaśniające dotyczące operacji importowych).
  • Wytyczne w zakresie uzupełniania punktów dotyczących listy produktów leczniczych wytwarzanych/importowanych/badanych zostały zamieszczone w Załączniku nr 3 do bieżącego artykułu. Na listach produktów leczniczych/badanych produktów leczniczych, w punktach 5 - 8 wniosku, należy uwzględnić wszystkie wytwarzane/importowane produkty, z uwzględnieniem produktów wprowadzanych wnioskowaną zmianą zezwolenia.

Informacje o pełnomocnictwach

Zgodnie z art. 33 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego w przypadku reprezentowania przedsiębiorcy przez pełnomocnika do akt sprawy należy złożyć oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.

Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych.

Pełnomocnictwo powinno zawierać:

  • oznaczenie przedsiębiorcy (firmę przedsiębiorcy i adres siedziby, odpowiednio numer KRS i/lub NIP),
  • imię i nazwisko, PESEL lub inne dane identyfikujące w sposób jednoznaczny osobę lub osoby upoważnione do działania w imieniu przedsiębiorcy (dane pełnomocnika),
  • pełnomocnictwo może być ogólne, ograniczone, czasowe lub nie. Pełnomocnictwa udzielane są bezterminowo lub na określony czas, po którego upływie upoważnienie automatycznie wygasa,
  • datę udzielenia pełnomocnictwa,
  • zakres przedmiotowy pełnomocnictwa - treść pełnomocnictwa powinna określać zakres czynności, jakich może dokonywać pełnomocnik w imieniu przedsiębiorcy. Pełnomocnictwo może obejmować dokonanie konkretnej czynności w toku postępowania, dokonanie tylko niektórych czynności (np. złożenia wniosku o zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego, przegląd akt sprawy nr .., odbiór decyzji w przedmiocie zmiany zezwoelnia na wytwarzanie lub import, reprezentowanie przedsiębiorcy przez Głównym Inspektorem Farmaceutycznym  itp.), jak i działanie w imieniu przedsiębiorcy w toku całego postępowania o wydanie albo zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego,
  • podpis wnioskodawcy lub osoby/osób upoważnionych do składania oświadczeń woli w imieniu przedsiębiorcy (zgodnie z KRS).

Pełnomocnictwo powinno być złożone w języku polskim, bądź przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego.

Do pełnomocnictwa należy załączyć dokumentację potwierdzającą, że osoba/osoby udzielające pełnomocnictwa w imieniu przedsiębiorcy były do tego uprawnione w dniu udzielania pełnomocnictwa (jeżeli nie wynika to z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego) oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo.

Termin realizacji

Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy Prawo Farmaceutyczne Główny Inspektor Farmaceutyczny wydaje decyzję o zmianie zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych bądź decyzję o odmowie zmiany zezwolenia w ciągu 30 dni, licząc od dnia złożenia wniosku.

Bieg terminu zostaje wstrzymany, w przypadku wysłania do Strony wezwania do uzupełnienia braków, złożenie wyjaśnień lub w przypadku zawieszenia postępowania.

W uzasadnionych przypadkach termin rozpatrzenia wniosku może ulec przedłużeniu, nie dłużej jednak niż o kolejne 60 dni, o czym Wnioskodawca zostanie poinformowany odrębnym pismem.

Opłaty

  • Opłata za wniosek o zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import jest naliczana na podstawie rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 9 lipca 2015 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania opłat za złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego albo o zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego . Opłatę należy wnieść na konto bankowe Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego: NBP o/o w Warszawie nr: 30 1010 1010 0056 2722 3100 0000
  • Opłata za pełnomocnictwo jest naliczana na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłatach skarbowych. Wysokość opłaty za  pełnomocnictwo wynosi 17 zł. Opłatę skarbową za udzielone pełnomocnictwo należy uiścić zgodnie z informacjami podanymi w poniższym linku.

Nieuiszczone opłaty podlegają ściągnięciu w trybie przepisów postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Informacje na temat wprowadzania danych do unijnej bazy EudraGMDP

Główny Inspektor Farmaceutyczny nie wprowadza do unijnej bazy EudraGMDP:

  • nazwy podmiotu,
  • adresu siedziby podmiotu,
  • danych adresowe miejsc prowadzenia działalności.

W związku z powyższym, przed złożeniem wniosku o zmianę zezwolenie na wytwarzanie lub import produktu leczniczego (jeżeli dany podmiot i miejsca prowadzenia działalności nie są zarejestrowane w unijnym systemie OMS albo jeśli informacje w tym systemie nie są aktualne), podmiot powinien złożyć wniosek do Europejskiej Agencji Leków w celu zaktualizowania wyżej wymienionych danych w systemie OMS. Szczegółowe informacje dotyczące rejestracji albo zmiany danych w systemie OMS zawiera komunikat Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia  20 grudnia 2021 r.

Brak zarejestrowania podmiotu i danego miejsca prowadzenia działalności w systemie OMS lub aktualizacji danych administracyjnych np. ze zmiany nazwy podmiotu uniemożliwiają wprowadzenie innych danych zawartych w zezwoleniu na wytwarzanie lub import produktu leczniczego, do unijnej bazy EudraGMDP.

Szczegółowe informacje na temat systemu OMS dostępne są w poniższych linkach:
 

Podstawy prawne

  • ustawa - Prawo farmaceutyczne;
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
  • ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy;
  • ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców;
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 536/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie badań klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi oraz uchylenia dyrektywy 2001/20/WE;
  • rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych i uchylające dyrektywę 2001/82/WE;
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Wytwarzania;
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych;
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie wysokości i sposobu pokrywania kosztów przeprowadzania inspekcji u wytwórcy lub importera produktów leczniczych przez inspektorów do spraw wytwarzania Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego;
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 lipca 2015 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania opłat za złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego albo o zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego;
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej;
  • Compilation of Community Procedures on Inspections and Exchange of Information.

Informacji w sprawach dotyczących zmiany zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego udziela Departament Inspekcji – telefon: +48 22 4410705, mail: gif@gif.gov.pl

Materiały

Załacznik nr 1 - Wniosek do Głównego Inspektora Farmaceutycznego o zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych, opracowany zgodnie z rozporządzeniem Ministra z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie wzoru wniosku o zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych (Dz.U. 2019 poz. 829)
2019​_Wzor​_wniosku​_o​_zmiane​_MIA​_05​_2019​_(1).docx 0.05MB
Załącznik nr 2 - Informacja o zakresie wytwarzania lub importu produktów leczniczych
Załącznik​_nr​_2Informacja​_o​_zakresie​_wytwarzania​_lub​_importu​_produktów​_leczniczych.pdf 0.79MB
Załącznik nr 3 - Wytyczne dotyczące uzupełniania list produktów leczniczych
Załącznik​_nr​_3Wytyczne​_dotyczące​_uzupełniania​_list​_produktów​_leczniczych(2).pdf 0.55MB
Załącznik nr 4 - Informacja o zakresie wytwarzania lub importu produktów leczniczych - osocze do frakcjonowania
Załacznik​_nr​_4Informacja​_o​_zakresie​_wytwarzania​_lub​_importu​_produktów​_leczniczych​_​_osocze​_do​_frakcjonowania.pdf 0.53MB
Załącznik nr 5 - Wytyczne dotyczące uzupełniania list produktów leczniczych - osocza do frakcjonowania
Załacznik​_nr​_5Wytyczne​_dotyczące​_uzupełniania​_list​_produktów​_leczniczych​_​_osocza​_do​_frakcjonowania(1).pdf 0.54MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
24.02.2020 14:08 Dominika Walczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Katarzyna Lipińska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 20.0 19.05.2025 12:59 Mateusz Klimczak
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 19.0 15.05.2025 09:53 Mateusz Klimczak
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 18.0 26.09.2024 10:03 Mateusz Klimczak
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 17.0 26.09.2024 09:52 Mateusz Klimczak
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 16.0 25.09.2024 15:00 Mateusz Klimczak
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 15.0 05.01.2024 13:52 Małgorzata Gajęcka
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 14.0 21.08.2023 13:20 Małgorzata Gajęcka
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 13.0 08.05.2023 09:22 Małgorzata Gajęcka
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 12.0 26.04.2023 09:52 Małgorzata Gajęcka
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 11.0 23.06.2022 10:08 Małgorzata Gajęcka
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 10.0 15.06.2022 13:42 Małgorzata Gajęcka
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 9.0 03.01.2022 12:33 Małgorzata Gajęcka
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 8.0 02.11.2021 15:39 Małgorzata Gajęcka
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 7.0 03.08.2021 14:40 Michał Oliwiński
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 6.0 03.08.2021 14:40 Michał Oliwiński
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 5.0 12.07.2021 16:17 Jacek Piliszczuk
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 4.0 03.02.2021 14:11 Dominika Walczak
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 3.0 09.09.2020 09:44 Dominika Walczak
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 2.0 14.04.2020 11:37 Dominika Walczak
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 1.0 24.02.2020 14:08 Dominika Walczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}