W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

31. posiedzenie Społecznej Rady Konsultacyjnej przy GITD

28.02.2023

O wpływie wojny w Ukrainie na branżę transportową oraz o działalności Inspekcji Transportu Drogowego rozmawiano w trakcie posiedzenia 31. Społecznej Rady Konsultacyjnej przy Głównym Inspektorze Transportu Drogowego. W spotkaniu z przedstawicielami krajowych przewoźników wzięli udział Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów - Szef Krajowej Administracji Skarbowej Bartosz Zbaraszczuk, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Bartosz Grodecki oraz Szef Inspekcji Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.

31. Posiedzenie Społecznej Rady Konsultacyjnej przy Głównym Inspektorze Transportu Drogowego z udziałem m.in. Sekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów - Szefa Krajowej Administracji Skarbowej Bartosza Zbaraszczuka, Szefa Inspekcji Transportu Drogowego Alvina Gajadhura i Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Bartosza Grodeckiego.

Posiedzenie Społecznej Rady Konsultacyjnej, funkcjonującej przy Głównym Inspektorze Transportu Drogowego, odbyło się we wtorek (28 lutego). Spotkanie polskich przewoźników drogowych z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Krajowej Administracji Skarbowej, Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego i Straży Granicznej zdominowały tematy dotyczące konsekwencji wojny w Ukrainie dla branży transportowej.

Cieszę się, że w tym dzisiejszym spotkaniu bierze udział tyle osób i przedstawiciele różnych instytucji państwowych i służb. Taka dobra współpraca między nami jest bardzo istotna w ostatnich miesiącach chociażby w kontekście udrożnienia polsko-ukraińskich przejść granicznych oraz innych działań. Atak Rosji na Ukrainę spowodował, że po 24 lutego 2022 roku nic nie jest takie samo jak wcześniej, także w obszarze transportu drogowego. Odczuwają to przede wszystkim przewoźnicy współpracujący ze wschodnimi przedsiębiorcami. Wojna to nie tylko działania zbrojne w Ukrainie, ale także są to pewne implikacje gospodarcze, implikacje energetyczne i problemy dotykające transportu

– powiedział na początku spotkania Rafał Weber, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Sytuacja geopolityczna i wprowadzane sankcje wobec Rosji i Białorusi dotyczą m.in. ograniczenia możliwości przejazdu polskimi drogami dla ciężarówek należących do przewoźników z obu krajów. Szef Inspekcji Transportu Drogowego przypomniał, że jednym z głównych zadań ustawowych tej formacji kontrolnej jest ochrona krajowego rynku transportu drogowego. Na potwierdzenie tego przytoczył statystyki z działalności kontrolnej Inspekcji Transportu Drogowego.

Staramy się, żeby kontroli zagranicznych przewoźników było na poziomie co najmniej 50 proc. W 2022 roku 47 proc. skontrolowanych pojazdów należało do zagranicznych przewoźników, a pozostałe 53 proc. do krajowych przewoźników. Z uwagi na mniejszy ruch pojazdów ze wschodu, tych kontroli jest nieco mniej. Są rejony kraju, gdzie porusza się niewiele zagranicznych ciężarówek. Podkreślić należy, że 54 proc. naruszeń przepisów stwierdzonych w trakcie ubiegłorocznych kontroli dotyczyło właśnie przewoźników zagranicznych

– poinformował Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego.

Pierwsze w tym roku spotkanie z przewoźnikami było także okazją do omówienia funkcjonowania Biura do spraw Transportu Międzynarodowego działającego w strukturze Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. O wydawanych zezwoleniach na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencjach wspólnotowych i świadectwach kierowcy oraz realizacji prac zmierzających do uruchomienia nowego systemu iBTM mówiła p.o. Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego Joanna Smolińska. Uczestniczący w spotkaniu p.o. Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego Michał Mostowski omówił bieżącą działalność kontrolną inspektorów z Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego. Mówił też o inwestycjach w nowoczesny sprzęt kontrolno-pomiarowy dla inspektorów, w tym zakupie 10 nowych furgonów dla WITD i dostarczaniu Mobilnych Jednostek Diagnostycznych do kolejnych WITD. W trakcie spotkania poinformowano przewoźników również o rozwoju potencjału kadrowego Inspekcji Transportu Drogowego. Do końca 2023 roku planowane jest zatrudnienie 80 aplikantów, którzy po kursie specjalistycznym i zdanym egzaminie państwowym zasilą szeregi WITD. W trakcie szkolenia są właśnie przyszli inspektorzy Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej.

W trakcie 31. Posiedzenia Społecznej Rady Konsultacyjnej przy Głównym Inspektorze Transportu Drogowego rozmawiano również o obowiązujących przepisach prawa krajowego i unijnego oraz projektach i legislacji aktów prawnych.

Społeczna Rada Konsultacyjna, która działa od kilku lat przy Głównym Inspektorze Transportu Drogowego, jest platformą bieżącej wymiany informacji pomiędzy administracją publiczną a społecznymi partnerami – przedstawicielami stowarzyszeń przewoźników. Jednym z zadań Rady jest wyrażanie opinii oraz zajmowanie stanowiska w ważnych sprawach związanych z branżą transportu drogowego i działalnością Inspekcji Transportu Drogowego.

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}