W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

80-tonowy kolos na wagach ITD

30.10.2023

Za ciężki, za długi, za szeroki i za wysoki zestaw przewożący kruszarkę wycofali z ruchu inspektorzy wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Gabaryt poruszał się bez wymaganego zezwolenia i pojazdów pilotujących jego trasę przejazdu. Oprócz tego kierowca przekroczył limity czasu pracy.

Gabaryt w punkcie kontrolnym wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego na obwodnicy Gniezna.

W piątek (27 października), na ekspresowej „piątce” w pobliżu Gniezna, patrol Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał zestaw przewożący kruszarkę z Pobiedzisk do Swarzędza. Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia przepisowego tonażu i nacisków osi pojazdów na drogę.

Gabaryt skierowano na inspekcyjne wagi. Zestaw z przewożonym ładunkiem ważył aż 81,2 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Tak duża masa kruszarki spowodowała przekroczenia przepisowych nacisków osi zestawu na drogę. Naciski podwójnej osi napędowej ciągnika siodłowego wynosiły prawie 27 t przy normie 19 t.

W trakcie kontroli gabarytu, inspektorzy stwierdzili przekroczenia przepisowej długości, szerokości i wysokości. Kierowca okazał do kontroli zezwolenie kat. IV na przejazd pojazdu nienormatywnego po drogach publicznych. Jednak nie obejmowało ono rzeczywistych parametrów wagowych ciężarówki. W chwili zatrzymania do kontroli, zestaw poruszał się także bez wymaganych pojazdów pilotujących jego trasę przejazdu.

Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma też wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jest to również przejaw nieuczciwej konkurencja na rynku transportowym.

Oprócz tego, inspektorzy stwierdzili naruszenia w trakcie kontroli danych z tachografu oraz z karty kierowcy. Kierujący trzykrotnie przekroczył maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy i skrócił okres odpoczynku dziennego.

Nieprawidłowy transport kruszarki wstrzymano. Gabaryt został skierowany na wyznaczony parking strzeżony. Inspektorzy ukarali kierowcę 300-złotowym mandatem. Wobec przewoźnika drogowego zostaną wszczęte postępowania administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym oraz z ustawy o transporcie drogowym. Grozi mu kara w wysokości 29 400 zł.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}