W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bezpieczny majowy weekend

29.04.2022

Rozpoczyna się długi majowy weekend i pierwsze wyjazdy. Inspekcja Transportu Drogowego apeluje o rozwagę, ostrożność i zdjęcie „nogi z gazu”. O działaniach Inspekcji w trakcie majówki mówił podczas briefingu Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego.

Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur poinformował podczas briefingu o działaniach, które inspektorzy będą prowadzić podczas długiego weekendu majowego oraz o zakazach i ograniczeniach w ruchu dla ciężarówek powyżej 12 ton.

Czas wzmożonych wyjazdów

Zaczyna się długi majowy weekend i czas wyjazdów. Warto zaplanować podróż oraz trasę, uwzględniając natężenie ruchu, czy warunki atmosferyczne.

Przed każdą podróżą, kierowcy powinni odpowiednio przygotować samochód. Zrobić przegląd, sprawdzić stan opon i oświetlenia. Kierujący powinien być wypoczęty i trzeźwy. Planując trasę i czas przejazdu, warto uwzględnić przerwy na odpoczynek. Nie wyjeżdżajmy na ostatnią chwilę. Dostosujmy prędkość do warunków panujących na drodze – mówił Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego.

W trakcie długiego weekendu, patrole ITD będą obecne przede wszystkim na głównych szlakach komunikacyjnych, gdzie spodziewany jest największy ruch. Inspektorzy będą zawracać uwagę na stan techniczny pojazdów, trzeźwość kierowców, prędkość oraz czy przestrzegane są ograniczenia w ruchu dla niektórych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczających 12 ton. Kontrolowane będą nie tylko pojazdy ciężarowe, ale również autokary.

Bezpieczna prędkość – apel o rozsądek na drodze

Ponad pół tysiąca urządzeń rejestrujących będzie sprawdzać, czy kierowcy stosują się do ograniczeń prędkości. W wielu miejscach będą prowadzone kontrole mobilne. Prędkość, wciąż jest jedną z głównych przyczyn niebezpiecznych zdarzeń drogowych.

W tym roku, mimo rozbudowy systemu CANARD, obserwujemy spadek liczby rejestrowanych naruszeń. Urządzenia zarejestrowały do tej pory ponad 295 tys. przypadków przekroczenia prędkości – to o ponad 50 proc. mniej w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. To pozytywna zmiana, która mam nadzieję, że utrzyma się. Zdarzają się jednak jeszcze przypadki ekstremalnych przekroczeń prędkości. Przykładowo w miejscowości Paniówki, kierowca przekroczył prędkość o 134 km/h. Kolejny przykład – Wrzosowa i przekroczenie o 96 km/h – sprawa zakończona wysoką karą grzywny - 2,5 tys. zł i 10 punktami karnymi – wskazał Szef ITD. Dlatego wciąż apeluję o rozsądek, ostrożność, umiejętność oceny własnych umiejętności i kierowanie się zasadą – nie jestem sam na drodze, szanuje innych uczestników ruchu drogowego - dodał Alvin Gajadhur.

W trakcie ubiegłorocznej majówki, kiedy ze względu na trwającą pandemię ruch był mniejszy, system CANARD zarejestrował blisko 17 tys. przypadków przekroczenia prędkości.

Ograniczenia w ruchu – zakazy pod kontrolą

Inspekcja przypomina o ograniczeniach w ruchu pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton. Zakazy będą obowiązywać w określonych godzinach od 30 kwietnia do 3 maja. Nie dotyczą one m.in. autobusów oraz ciężarówek przewożących lekarstwa, środki medyczne, artykuły szybko psujące się, środki spożywcze i żywe zwierzęta.
W Polsce ograniczenia w ruchu pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton będą obowiązywać:

  • 30 kwietnia - od godz. 18:00 do godz. 22:00,
  • 1 maja - od godz. 8:00 do godz. 22:00,
  • 2 maja - od godz. 18:00 do godz. 22:00,
  • 3 maja - od godz. 8:00 do godz. 22:00.

Zakazy wynikają z rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 31 lipca 2007 r. w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 783).
Ograniczenia w ruchu nie obejmują m.in. pojazdów biorących udział w akcjach ratowniczych, akcjach humanitarnych, usuwaniu skutków klęsk żywiołowych, usuwaniu awarii oraz używanych:

  • do przewozu lekarstw i środków medycznych,
  • dla potrzeb bezpłatnych medycznych badań profilaktycznych,
  • do przewozu artykułów szybko psujących się i środków spożywczych,
  • do przewozu żywych zwierząt,
  • do przewozu przesyłek w ramach działalności pocztowej stanowiących znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • w związku z niezbędnym utrzymaniem ciągłości cyklu produkcyjnego lub świadczenia usług przedsiębiorstwa pracującego w ruchu ciągłym,
  • przy budowie dróg i mostów oraz przy ich utrzymaniu.

Zakazy nie obejmują również:

  • pojazdów powracających z zagranicy w celu zakończenia przewozu drogowego lub do odbiorcy przewożonego ładunku, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • pojazdów wolnobieżnych używanych do prac rolnych i ciągników rolniczych.

Pełen katalog pojazdów, które nie muszą stosować się do wprowadzonych ograniczeń w ruchu, został wskazany w rozporządzeniu Ministra Transportu.
Za naruszenie przepisów dotyczących ograniczeń ruchu pojazdów powyżej 12 ton dmc, kierowcy grozi mandat karny w wysokości od 200 zł do 500 zł, a przewoźnikowi kara w wysokości 2000 zł. Również na zarządzającego transportem w firmie może zostać nałożona kara finansowa - 1000 zł.

Wideo

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}