Jak prawidłowo ustalać okresy odbierania odpoczynków dziennych?
Kierowca, co do zasady, w każdym 24-godzinnym okresie po upływie poprzedniego dziennego okresu odpoczynku lub tygodniowego okresu odpoczynku musi wykorzystać kolejny dzienny okres odpoczynku. Należy nadmienić, że każda aktywność inna niż odpoczynek, stanowi początek okresu rozliczeniowego dla ustalenia wymaganego odpoczynku dziennego.
Odpoczynek dzienny odebrany w okresie 24-godzinnym, w wymiarze co najmniej 11 nieprzerwanych godzin jest odpoczynkiem regularnym.
Istnieje możliwość odebrania regularnego odpoczynku dziennego w sposób alternatywny, tj. wykorzystany w dwóch częściach, zawartych w całości w 24-godzinnym okresie rozliczeniowym, z których pierwsza musi nieprzerwanie trwać co najmniej 3 godziny, a druga co najmniej 9 godzin.
Obok odpoczynku regularnego kierowca ma możliwość odbierania odpoczynku skróconego. Jeżeli część dziennego okresu odpoczynku zawarta w 24-godzinnym okresie rozliczeniowym wynosi co najmniej 9 godzin, ale mniej niż 11 godzin, wówczas ten dzienny okres odpoczynku uznaje się za skrócony dzienny okres odpoczynku. Kierowca może mieć najwyżej 3 skrócone dzienne okresy odpoczynku pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku.
Ustawodawca przewidział również odstępstwa od wyżej przedstawionych zasad.
- Kierowca wykonujący pojedynczy okazjonalny przewóz osób trwający co najmniej 6 kolejnych okresów 24-godzinnych może raz skorzystać z dziennego okresu odpoczynku w ciągu maksymalnie 25 godzin po zakończeniu poprzedniego okresu odpoczynku, pod warunkiem, że dzienny czas prowadzenia pojazdu nie przekracza 7 godzin. Zgodnie z tymi samymi zasadami odstępstwo może zostać wykorzystane dwukrotnie jeżeli przewóz trwa co najmniej 8 kolejnych okresów 24-godzinnych.
- Kierowca towarzyszący pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem może wykorzystać regularny dzienny okres odpoczynku, przerwany nie więcej niż dwukrotnie innymi czynnościami trwającymi łącznie nie dłużej niż 1 godzinę. Podczas tego regularnego dziennego okresu odpoczynku kierowca musi mieć do dyspozycji kabinę sypialną, koję lub kuszetkę oraz całość odpoczynku musi być zawarta w 24-godzinnym okresie rozliczeniowym.
- W odróżnieniu do kierowcy prowadzącego pojazd w obsadzie jednoosobowej, dla którego okres rozliczeniowy wynosi 24 godziny, kierowca należący do kilkuosobowej załogi odbiera odpoczynek dzienny w 30-godzinnym okresie rozliczeniowym. W ciągu 30 godzin od zakończenia dziennego lub tygodniowego okresu odpoczynku, każdy z kierowców należący do załogi musi skorzystać z kolejnego dziennego okresu odpoczynku trwającego nieprzerwanie co najmniej 9 godzin.
Art. 8, 9 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. U. UE. L. z 2006 r. Nr 102, str. 1 z późn. zm.).