W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nieprawidłowe masy i naciski osi ciężarówek

15.11.2022

Wywrotką przewożono za dużo ziemi, a zestawem za dużo puszek z karmą dla zwierząt. Ciężarówki zatrzymane do kontroli przez inspektorów mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego miały też przekroczone dopuszczalne naciski osi napędowych na drogę. Kierowcom zabroniono dalszej jazdy do czasu przeładowania nadwyżki towaru na inne pojazdy. Wobec przewoźników oraz załadowców zostaną wszczęte postępowania administracyjne.

Przeładowana wywrotka z ziemią stoi kołami przedniej osi na przenośnych wagach mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. Obok kontrolowanego samochodu ciężarowego stoi oznakowany furgon mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego.

W czwartek (10 listopada) rano, na odcinku krajowej „dziewiątki” w Radomiu, patrol ITD zatrzymał do kontroli wywrotkę przewożącą ziemię. Samochód ciężarowy został skierowany do pobliskiego punktu kontrolnego. Inspektorzy postanowili bowiem zweryfikować jego rzeczywistą masę całkowitą i naciski osi na drogę. Trzyosiowa wywrotka z ładunkiem ważyła 32 t zamiast dopuszczalnych 26 t. Taki tonaż spowodował również przekroczenie dopuszczalnych nacisków podwójnej osi napędowej pojazdu na drogę o 5 t. Suma nacisków drugiej i trzeciej osi wynosiła 24 t zamiast przepisowych 19 t.

Z kolei dzień wcześniej (9 listopada), na wojewódzkiej 735-tce koło Radomia, patrol ITD zatrzymał do kontroli ciągnik siodłowy z naczepą-chłodnią. Zestawem należącym do polskiej firmy transportowej przewożono puszki z karmą dla zwierząt. Inspektorzy skierowali ciężarówkę do najbliższego punktu kontrolnego, gdzie skontrolowali m.in. jej rzeczywistą masę całkowitą i naciski osi na drogę. Zestaw wraz z ładunkiem ważył 41,7 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Nadmiar ładunku spowodował również przekroczenie dozwolonego nacisku pojedynczej osi napędowej ciągnika siodłowego na drogę o 2,3 t. Nacisk ten wynosił 13,8 t zamiast przepisowych 11,5 t.

Obie kontrole miały podobny finał. Inspektorzy zakazali kierowcom dalszej jazdy do czasu usunięcia nieprawidłowości. Po przeładowaniu nadmiaru towaru na inne pojazdy transporty mogły być kontynuowane. Wobec przewoźników drogowych i załadowców zostaną wszczęte postępowania administracyjne. Za stwierdzone naruszenia grożą im wysokie kary pieniężne.

Przewóz zbyt dużej ilości ładunku nie tylko wpływa na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, ale także powoduje szybszą degradację nawierzchni jezdni – powstawanie kolein i spękań. Oprócz tego jest to przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym. Dlatego jednym z zadań ustawowych ITD są kontrole rzeczywistej masy i nacisków osi pojazdów.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}