W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym i niektórych innych ustaw obowiązująca od 3 listopada 2007 r.

02.11.2007

W dniu 3 listopada 2007 r. zacznie obowiązywać większość przepisów ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 192, poz. 1381). Powyższą ustawą zostały zmienione nie tylko przepisy ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, ale również regulacje prawne zawarte w ustawie z:? 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,? 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności,? 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych,? 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców. Nowelizacja wdraża do polskiego systemu prawnego przepisy dyrektywy 2006/22/WE PE i Rady z dnia 15 marca 2006 r. dotyczącej przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym. Wśród najważniejszych zmian wprowadzonych omawianą nowelizacją należy wskazać na:. 1. obowiązek przechowywania dokumentacji kontrolnej - zmiana art. 87 ustawy o transporcie drogowym poprzez dodanie ust. 5, który nakłada na podmiot wykonujący przewozy drogowe lub przewóz, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy, obowiązek przechowywania przez okres jednego roku, licząc od dnia otrzymania, przekazane mu przez organy kontrolne dokumenty i protokoły z wyników kontroli przeprowadzonych na jego terenie lub podczas kontroli drogowej w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, wykonujących przewóz na jego rzecz,. 2. nowy wzór zaświadczenia potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu:? zmiana art. 31 ustawy o czasie pracy kierowców poprzez dodanie ust. 2a i nowe brzmienie ust. 3; od 3 listopada 2007 r. w przypadku gdy kierowca:. a) przebywał na zwolnieniu lekarskim z powodu choroby,. b) korzystał z urlopu wypoczynkowego,. c) prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub AETR,. podmiot wykonujący przewóz drogowy wystawia zaświadczenie na elektronicznym oraz przeznaczonym do druku formularzu z decyzji Komisji 2007/230/WE z 12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 99 z 14.4.2007, str. 14),? jeśli wystąpią wszystkie trzy przypadki jednocześnie, dla kierowcy muszą być wystawione przez pracodawcę trzy odrębne formularze; warto pamiętać, że zaświadczenie choć wystawia przewoźnik, to winno być ono podpisane przez kierowcę; przedsiębiorcę lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy, który jest jednocześnie kierowcą, podpisuje formularz dwukrotnie (zarówno w imieniu przedsiębiorcy jak i swoim własnym),? formularz nie zastępuje dokumentów wystawionych dla kierowcy wykonującego międzynarodowy przewóz drogowy. i poświadczających przyczynę braku zapisów urządzenia rejestrującego z ostatniego tygodnia i 15 dni poprzedzających datę rozpoczęcia przewozów, w przypadkach nieprzewidzianych w formularzu,? elektroniczna i przeznaczona do druku wersja formularza we wszystkich językach urzędowych Unii Europejskiej jest dostępna. pod adresem: ,? szczegółowe informacje na temat formularza zawarto w komunikacie Ministra Transportu z 5 lipca 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w międzynarodowym przewozie drogowym (Dz. Urz., Nr 8, poz. 36). 3. nowe kompetencje dla wojewódzkich inspektorów transportu drogowego? przepis z art. 19n ust. 1 ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, zgodnie z którym wojewódzki inspektor transportu drogowego prowadzi kontrolę spełniania wymagań przez ciśnieniowe urządzenia transportowe; przedmiotem takich kontroli mogą być wprowadzone do obrotu ciśnieniowe urządzenia transportowe, prawidłowość ich oznakowania oraz dotycząca ich dokumentacja techniczna;. 4. nowe obowiązki Głównego Inspektora Transportu Drogowego:? opracowanie Jednolitej Krajowej Strategii Kontroli,? prowadzenie kontaktów wewnątrzwspólnotowych w zakresie kontroli przepisów socjalnych dotyczących czasu jazdy, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców wykonujących przewozy drogowe,? zapewnienia uczestnictwa w drogowych kontrolach koordynowanych z udziałem organów kontroli z innych państw członkowskich,? przekazywanie Komisji Europejskiej zbiorczych danych z przeprowadzonych kontroli.
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
11.10.2021 18:44 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
11.10.2021 18:44 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}