Podsumowanie działań ITD podczas spotkania Głównego Inspektora z przewoźnikami
30.10.2025
Rekordowa liczba kontroli, nowe narzędzia dla przewoźników i rosnące zaangażowanie inspektorów - to główne tematy spotkania Głównego Inspektora Transportu Drogowego Artura Czapiewskiego i jego zastępcy z przedstawicielami stowarzyszeń, związków i zrzeszeń przewoźników drogowych.
W środę (29 października) Główny Inspektor Transportu Drogowego Artur Czapiewski wraz ze swoim zastępcą spotkał się z przedstawicielami stowarzyszeń, związków oraz zrzeszeń przewoźników drogowych. W spotkaniu uczestniczył również Bartosz Jabłonka, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury oraz dyrektorzy biur Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
Dyrektor Biura Nadzoru Inspekcyjnego Rafał Rewoliński przedstawił wyniki kontroli inspektorów Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego, podkreślając sukcesywny wzrost ich liczby. W 2023 roku funkcjonariusze przeprowadzili ponad 190,5 tys. kontroli drogowych, w ubiegłym roku 210,4 tys., natomiast do końca września tego roku było ich już ponad 177 tys.
Rekordowy jest też udział kontroli przewoźników z zagranicy, który sięga 55%. Ostatni taki stosunek liczby kontroli zagranicznych przewoźników do kontroli przewoźników z Polski obserwowany był blisko dekadę temu. Ponadto w 72% kontroli inspektorzy nie mają zastrzeżeń co do przestrzegania przez przewoźnika czy też kierowcę warunków realizowanego transportu – dodał dyrektor BNI.
Zaznaczył też, że inspektorzy wykazali się ogromnym zaangażowaniem w ramach działań z innymi służbami na granicy oraz związanych z ograniczeniem rozprzestrzeniania się pryszczycy.
Rafał Rewoliński zaprezentował również nowy portal, dedykowany przewoźnikom drogowym. Już w grudniu przedsiębiorstwa transportowe będą miały dostęp do Centralnej Ewidencji Naruszeń, gdzie będzie można przeglądać sprawy, monitorować zobowiązania wynikające z nałożonych kar. Dostępna będzie tam m.in. historia kontroli wraz z protokołami oraz informacja, czy wskutek stwierdzonych naruszeń kierowcy zatrzymano prawo jazdy. Widoczne również będzie zatrzymanie dowodu rejestracyjnego pojazdu. Prezentowane będą też aktualne statystyki kontroli realizowanych przez WITD.
Magdalena Szubert, dyrektor Biura ds. Transportu Międzynarodowego, omówiła kwestie dotyczące realizacji zadań związanych z kompetencjami Głównego Inspektora w zakresie udzielania uprawnień do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego, w szczególności: zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencji wspólnotowych czy też świadectw kierowcy. Zaznaczyła, że obecnie około 70% pojazdów zgłoszonych do licencji wspólnotowych ma mniej niż 10 lat, przy czym połowa z nich nie przekracza 5 lat.
Dane te mogą wskazywać na poprawę standardu floty, co bezpośrednio przekłada się na wyższą jakość świadczonych usług i wzrost bezpieczeństwa w transporcie drogowym – dodała.
Dyrektor Magdalena Szubert omówiła również procedury związane z weryfikacją uprawnień przewoźników, w tym zezwoleń i licencji.
Wyniki prowadzonych postępowań administracyjnych odwoławczych lub z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, prowadzonych przez Biuro Prawne, zaprezentował dyrektor Andrzej Najmanowicz. Natomiast dyrektor Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej Kamil Rudzki omówił wyniki kontroli mobilnych, prowadzonych przez inspektorów GITD.
Działania te ukierunkowane są na uszczelnienie systemu poboru opłat elektronicznych, bazującego na infrastrukturze urządzeń stacjonarnych. W 2025 roku inspektorzy przeprowadzili 19,9 tys. kontroli, z czego 13,3 tys. zakończyło się nałożeniem sankcji na przewoźnika lub ukaraniem kierowcy mandatem karnym. Ponad 4 tys. kontroli, zakończonych nałożeniem kary, dotyczyło przewoźników zagranicznych – zaznaczył Kamil Rudzki.
Głos zabrał również zastępca dyrektora Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym Damian Wiktorzak, który zaprezentował wyniki kontroli drogowych, przy wykorzystaniu nieoznakowanych radiowozów.
Na pytania zaproszonych gości, dotyczące m.in. prezentowanych informacji, po zakończeniu każdego bloku tematycznego odpowiadał Główny Inspektor Transportu Drogowego Artur Czapiewski. Zainteresowanie delegatów wzbudził zakres prowadzonych kontroli w obszarze przepisów dotyczących delegowania kierowców, refinansowania wymiany tachografów, czy też interpretacji przepisów dotyczących przewozów ponadnormatywnych. Spotkanie było również okazją do podsumowania dotychczasowej współpracy w ramach cyklicznych spotkań z przewoźnikami, co wzmacnia pozycję ITD jako formacji działającej na rzecz przestrzegania zasad uczciwej konkurencji na rynku przewozów drogowych.