W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie wakacyjnych działań ITD

01.09.2021

Kontrole autokarów, pojazdów ciężarowych i prędkości – to główne kierunki działań prowadzonych przez Inspekcję Transportu Drogowego w trakcie wakacji. Bilans kontroli to m.in. blisko 27 tys. kontroli drogowych pojazdów ciężkich, 260 tys. naruszeń zarejestrowanych w systemie fotoradarowym i niemal 1,8 tys. sprawdzonych autokarów wycieczkowych.

Kontrola autobusu. Dwóch inspektorów pokazuje kierowcy jak ma wjechać na Mobilną Linię Diagnostyczną.

Więcej skontrolowanych autokarów wycieczkowych

Pierwsze kontrole autokarów wycieczkowych przeprowadzono tuż po zakończeniu roku szkolnego. Działania prowadzono przez cały okres wakacyjny, w punktach kontroli, miejscach odjazdu autokarów i na trasach. Inspektorzy sprawdzili 1768 autokarów. Kontrolowano przede wszystkim autokary, którymi na wakacyjny wypoczynek podróżowali najmłodsi.

Kontrole prowadzone w ramach akcji "Bezpieczny Autokar" mają przede wszystkim zapewnić bezpieczeństwo najmłodszym jadącym na wakacyjny wypoczynek. Mają zminimalizować ryzyko podróży niesprawnymi technicznie pojazdami, czy z przemęczonymi lub nieposiadającymi odpowiednich kwalifikacji kierowcami. W trakcie tegorocznych wakacji, ze względu na stwierdzone nieprawidłowości w stanie technicznym pojazdów, w niespełna jednym procencie przypadków inspektorzy wydali zakazy dalszej jazdy, a w nieco ponad trzech procentach przypadków zatrzymano dowody rejestracyjne - wylicza Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego.

Wyniki kontroli to 57 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych, 14 pojazdów niedopuszczonych do dalszej jazdy oraz nałożonych 288 mandatów karnych. Stwierdzano m.in. przypadki wysyłania w trasę autokarów bez aktualnych badań technicznych, z usterkami układu hamulcowego, wyciekami płynów eksploatacyjnych, nadmiernie zużytym ogumieniem, czy skorodowanymi elementami układu nośnego pojazdu. Przykładowo, w połowie lipca inspektorzy ITD z Łodzi zatrzymali do kontroli drogowej autobus polskiego przewoźnika, którym do Torunia podróżowały dzieci z Nadarzyna. Ważność badania technicznego autokaru upłynęła marcu. Również w lipcu w jednej z podwrocławskich miejscowości, inspektorzy dolnośląskiej ITD skontrolowali autokar, którym miała podróżować grupa zuchów i harcerzy do Białego Brzegu. Inspektorzy stwierdzili, że autobus ma poważną usterkę hamulców. Zatrzymano dowód rejestracyjny autokaru i wydano kierowcy zakaz dalszej jazdy z miejsca kontroli.

W trakcie tegorocznych wakacji inspektorzy skontrolowali o ponad 600 autokarów więcej niż rok wcześniej. W ubiegłym roku, ze względu na trwającą pandemię i mniejszy ruch autokarowy, sprawdzono 1155 pojazdów. Kontrole zakończyły się wtedy 6 zakazami dalszej jazdy, a w 36 przypadkach zatrzymaniem dowodów rejestracyjnych. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami inspektorzy nałożyli 161 mandatów karnych. Zarówno w tym, jak i w ubiegłym roku, nie stwierdzono przypadków prowadzenia autokarów turystycznych przez nietrzeźwych kierowców.

Niemal 260 tys. przypadków niestosowania się do ograniczeń prędkości

W trakcie wakacji inspektorzy CANARD, w najniebezpieczniejszych miejscach prowadzili kontrole prędkości z wykorzystaniem mobilnych urządzeń rejestrujących oraz sieci fotoradarowej. Zarejestrowano 259,6 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości. Najwięcej przekroczeń prędkości zarejestrował fotoradar w Warszawie, wykonujący pomiary przy ul. Spacerowej - 1,9 tys. naruszeń. Kierowcy przekraczali prędkość średnio o 28 km/h, ale byli też niechlubni rekordziści. Z prędkością 136 km/h w obszarze niezabudowanym jechał kierowca, którego samochód zarejestrował fotoradar w pobliżu Lublińca. Z kolei w miejscowości Załuzie fotoradar zarejestrował samochód, którego kierowca miał na liczniku 110 km/h - przekroczył ponad dwukrotnie dozwoloną prędkość. Z niewiele mniejszą prędkością - 108 km/h w obszarze zabudowanym - poruszał się pojazd w miejscowości Stopnica. W większości - 95 proc. przypadków - sprawcami naruszeń byli kierujący samochodami osobowymi.

Ciężki transport pod kontrolą

Stan techniczny pojazdów, trzeźwość kierowców i ich czas pracy, wagę pojazdów oraz stosowanie się kierujących do wakacyjnych ograniczeń w ruchu - m.in. te aspekty weryfikowali inspektorzy ITD w trakcie kontroli pojazdów ciężkich. Czynności prowadzono w ramach rutynowych kontroli, jak i działań o charakterze akcyjnym. Prowadzono np. cykliczne kontrole trzeźwości w ramach akcji "Trzeźwy poranek", czy kontrole w komunikacji zbiorowej.

Od początku wakacji inspektorzy ITD przeprowadzili 26,9 tys. kontroli drogowych ciężarówek, samochodów dostawczych i pojazdów transportu publicznego. 46 proc. kontroli dotyczyło zagranicznych przewoźników.

Kontrole prowadzone przez inspektorów są wieloaspektowe, a ze względu na ich wiedzę i doświadczenie oraz coraz nowocześniejszy sprzęt kontrolny, którym dysponują, są coraz bardziej szczegółowe. Ograniczenie ruchu niesprawnych pojazdów, czy przypadków stosowania niedozwolonych praktyk w transporcie drogowym - jak manipulacji w tachografach, fałszowania czasu pracy - odgrywa kluczową rolę w podniesieniu poziomu bezpieczeństwa w transporcie. Jedną z najczęstszych ujawnianych nieprawidłowości jest nieprzestrzeganie przez kierowców dopuszczalnego czasu prowadzenia pojazdów oraz obowiązkowych przerw i odpoczynków - to ponad 51 proc. wszystkich naruszeń stwierdzonych w czasie tegorocznych wakacji - mówi Szef ITD Alvin Gajadhur.

Ponad 34 proc. stwierdzonych w lipcu i sierpniu naruszeń dotyczyło nieprawidłowego używania urządzeń rejestrujących. Natomiast kontrola stanu technicznego pojazdów zakończyła się m.in. zatrzymaniem ponad 1,8 tys. dowodów rejestracyjnych.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}