W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przekroczone tonaże i pojemności

16.11.2023

Przekroczona dopuszczalna waga i nieprawidłowa pojemność zbiorników paliwa – te nieprawidłowości wykazały kontrole inspektorów łódzkiej, wielkopolskiej i zachodniopomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego. O ponad 8 t za dużo ważyły dwa samochody ciężarowe, a o prawie 100 procent za ciężki był jeden ze skontrolowanych w Zachodniopomorskiem dostawczaków. W tym województwie w ciągu trzech dni kontroli zatrzymano aż 22 przeładowane pojazdy.

Ciężarówka skontrolowana przez funkcjonariuszy wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego

We wtorek (14 listopada), inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Łodzi zatrzymali dwie wywrotki wykorzystywane na budowach prowadzonych w okolicy jednej z łódzkich ulic. Kontrole były efektem interwencji mieszkańców zaniepokojonych tym, że pojazdy przewożą sypki ładunek bez odpowiedniego zabezpieczenia, przez co ładunek wysypywał się na jezdnię. Uwagi mieszkańców potwierdziły się. Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej 32 t miały też znacznie przekroczoną wagę i naciski osi na drogę. Jedna ze skontrolowanych ciężarówek ważyła 40,74 t, a dopuszczalny nacisk grupy osi złożonej z dwóch osi napędowych wynosił 25,18 t, zamiast maksymalnie 19 t. W drugim przypadku było podobnie – rzeczywista masa całkowita wywrotki to 42,12 t, a nacisk grupy osi złożonej z dwóch osi napędowych – 26,72 t. Wobec przedsiębiorców wszczęto postępowania administracyjne.  

W tym samym czasie, na ekspresowej „ósemce”, w okolicach Wolborza, inspektorzy łódzkiej ITD skontrolowali bułgarski pojazd służący do przewozu samochodów oraz turecką ciężarówkę-chłodnię. Pierwszy zestaw przekroczył dopuszczalną wysokość, a drugi miał za duże zbiorniki paliwa – ich łączna pojemność wynosiła 1680 litrów. 

Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących maksymalnej pojemności zbiorników paliwa ograniczonej do 1500 l, stwierdzili w dwóch przypadkach także wielkopolscy inspektorzy. W środę (15 listopada), na autostradzie A2, funkcjonariusze z WITD w Poznaniu zatrzymali ciężarówki z Łotwy i Litwy, którymi przewożono materiały niebezpieczne. Łotewski zespół pojazdów jechał tranzytem przez Polskę z Niderlandów na Łotwę. Pojemność zbiorników paliwa wynosiła w jego przypadku 1745 l. Natomiast pojazd litewskiego przewoźnika przejeżdżał przez Polskę tranzytem z Belgii na Łotwę w sumie z 1680 l paliwa. W obu przypadkach kontrole zakończyły się pobraniem kaucji w wysokości odpowiadającej przewidywanej karze pieniężnej.

Aż 22 przypadki przeładowania dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu to bilans działań inspektorów zachodniopomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Między 8 a 10 listopada funkcjonariusze z WITD w Szczecinie przeprowadzili wzmożone kontrole pojazdów dostawczych o dmc do 3,5 t. Rekordzista ważył 6,8 tony – maksymalnie dopuszczalną wagę przekroczył aż o 3,3 t. W każdym przypadku przekroczonego tonażu zakazano dalszej jazdy do czasu doprowadzenia pojazdu do stanu normatywnego. Kontrole wykazały też inne nieprawidłowości. W jednym przypadku stwierdzono niesprawne oświetlenie, za co zatrzymano dowód rejestracyjny, a inny skontrolowany pojazd był niedopuszczony do ruchu – inspektorzy ukarali jego kierowcę mandatem karnym i zakazem dalszej jazdy.

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}