W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Straty poważniejsze niż zyskany czas

07.04.2022

Trzy przypadki ingerencji w pracę tachografów ujawnili inspektorzy łódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego. Kierowcy wykorzystując różne, niedozwolone, sposoby próbowali ukryć swoją aktywność za kierownicą ciężarowego pojazdu. Próby okazały się daremne. Stracili prawa jazdy na 3 miesiące.

Kontrola inspektorów łódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego. Na pierwszym planie inspekcyjny furgon. Przed nim kontrolowana ciężarówka. Przy ciągniku siodłowym stoi inspektor ITD.

Patrole łódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego we wtorek (5 kwietnia) na drogach dojazdowych do miejsc załadunków w Zgierzu sprawdzały, czy kierowcy ciężarowych pojazdów prawidłowo rejestrują swoją aktywność na kartach kierowcy lub wykresówkach. W trzech przypadkach okazało się, że tachografy zamontowane w ciężarówkach rejestrowały rzekomy postój zamiast jazdy. W jednym przypadku kierowca przyłożył magnes do impulsatora przy skrzyni biegów, w drugim używał wyłącznika, który uruchamiał kombinacją pedału gazu i przestawieniem manetki skrzyni biegów, a w ostatnim przypadku kierujący, wprowadzając PIN, zmieniał wskazania tachografu z jazdy na odpoczynek. Wszyscy nie rejestrowali zatem rzeczywistych aktywności, a drogomierze w ciężarówkach nie zapisywały przejechanych kilometrów. 

Zgodnie z obowiązującymi od początku roku nowymi przepisami, inspektorzy zatrzymali prawo jazdy wszystkim trzem kierowcom na trzy miesiące i oprócz tego nałożyli mandaty karne. Wszczęto też postępowania administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej na przewoźników. Za stwierdzone naruszenie odpowiedzialność finansowa grozi również osobie zarządzającej transportem w firmie. 

Jazda „na magnesie”, z wyłącznikiem tachografu lub zmienionym oprogramowaniem powoduje zabronioną ingerencję w stan drogomierza pojazdu, co jest przestępstwem zagrożonym karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Inspektorzy wezwali na miejsce kontroli Policję, której funkcjonariusze prowadzą swoje czynności pod kątem możliwości popełnienia przestępstwa z art. 306a kodeksu karnego. Dwie z trzech zatrzymanych ciężarówek zostały doprowadzone do serwisu tachografów, aby usunąć niedozwolone urządzenia oraz przeprowadzić kalibrację tachografów.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}