Transgraniczne działania kontrolne w ramach ELA Week of Action
27.11.2025
Międzynarodowe inspekcje drogowe w Szczecinie i Świnoujściu miały na celu wzmocnienie współpracy oraz ujednolicenie standardów kontroli w transporcie drogowym. Działania polskich inspektorów i delegacji z Danii, Szwecji oraz Litwy koncentrowały się na transporcie multimodalnym, przestrzeganiu przepisów socjalnych, delegowaniu kierowców, stanie technicznym pojazdów oraz bezpieczeństwie przewozu ładunków.
Główny Inspektorat Transportu Drogowego, we współpracy z Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego w Szczecinie oraz Europejskim Urzędem ds. Pracy (ELA), zorganizował w dniach 20–21 listopada w ramach inicjatywy ELA Week of Action międzynarodowe działania kontrolne z udziałem delegacji służb transportu drogowego i inspekcji pracy z Litwy, Danii i Szwecji, reprezentowanych przez Lithuanian Transport Safety Administration, Lithuanian State Labour Inspectorate, Swedish Transport Agency oraz Danish Police. Kontrole koncentrowały się na transporcie multimodalnym i wyzwaniach związanych z jego realizacją, a także na przestrzeganiu przepisów socjalnych, delegowaniu kierowców, stanie technicznym pojazdów, prawidłowym zabezpieczeniu ładunku oraz zgodności z wymaganiami przewozu towarów niebezpiecznych zgodnie z umową ADR.
Pierwszego dnia działania prowadzone były na terenie terminalu portowego w Świnoujściu, we współpracy ze Strażą Graniczną oraz Krajową Administracją Skarbową. Kolejne kontrole przeprowadzono na MOP Wysoka przy drodze ekspresowej S3 pod Szczecinem. W ramach operacji zatrzymano do kontroli 43 kierowców z państw Unii Europejskiej oraz krajów trzecich, w tym m.in. z Czech, Bułgarii, Rumunii, Litwy, Ukrainy, Szwecji, Portugalii, Słowacji, Turcji, Serbii, Mołdawii, Polski, Niemiec i Macedonii. Ujawniono naruszenia dotyczące czasu prowadzenia pojazdu, przerw i odpoczynków, nieprawidłowości w zabezpieczeniu ładunku, braki wpisów manualnych oraz naruszenia dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych, w tym brak wymaganej gaśnicy. W kilku przypadkach stwierdzono również zły stan techniczny pojazdów, co skutkowało zatrzymaniem czterech dowodów rejestracyjnych.
Delegacje z Danii, Szwecji i Litwy podkreślały wysoki poziom wiedzy, profesjonalizm oraz kompetencje polskich inspektorów. Zwracano uwagę na nowoczesne technologie wykorzystywane w procesie kontroli, takie jak systemy preselekcji, nowoczesne wagi, urządzenia do badania układów hamulcowych oraz precyzyjne procedury związane z badaniami technicznymi. Goście zauważyli, że polskie metody pracy są zbliżone do praktyk stosowanych w innych państwach europejskich, a w wielu obszarach – zwłaszcza technologicznych – prezentują bardzo wysoki poziom.
Wspólne działania były okazją do szczegółowej wymiany doświadczeń, wspólnego omówienia wyzwań związanych ze zwalczaniem naruszeń w transporcie drogowym oraz wzmocnienia współpracy między służbami państw członkowskich. Uczestnicy zgodnie podkreślili, że współpraca przyniosła realne korzyści operacyjne i merytoryczne, a możliwość obserwacji pracy w terenie pozwoliła na lepsze zrozumienie stosowanych rozwiązań i procedur. Transgraniczne kontrole stanowią istotny krok w kierunku budowania spójnych standardów działań kontrolnych, przeciwdziałania nieuczciwym praktykom oraz wzmacniania bezpieczeństwa na europejskich drogach.