W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wspólna akcja mazowieckiej i świętokrzyskiej ITD

14.11.2019

Przeładowane oraz wyposażone w urządzenia służące do zakłócania prawidłowego działania tachografu i układu oczyszczania spalin pojazdy zatrzymano podczas wspólnej akcji mazowieckiej i świętokrzyskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Inspektorzy zatrzymali też kierowcę bez właściwych uprawnień i udzielali pomocy osobie rannej w wypadku.

Wywrotka na wadze ITD

W środę (13 listopada) inspektorzy ITD z Radomia i Kielc prowadzili wspólną akcję wzmożonych kontroli pojazdów w rejonie krajowej "siódemki". Celem działań była poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez wycofanie z dróg przeładowanych i niesprawnych samochodów. Sprawdzano też prawidłowość działania tachografów i układów oczyszczania spalin w autach.

Inspektorzy ITD z Radomia zatrzymali 11 przeładowanych samochodów (3 ciężarówki i 8 pojazdów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony). Wywrotka o dopuszczalnej masie całkowitej do 32 ton przewoziła gorącą masę bitumiczną i ważyła z ładunkiem 37,9 tony. Taki tonaż spowodował przekroczenie dopuszczalnego nacisku podwójnej osi napędowej o 5,5 tony. Wobec przewoźnika i załadowcy toczy się postępowanie administracyjne. Grozi im po 15 tysięcy złotych kary. Ten sam patrol ITD zatrzymał w innej części Radomia także trzyosiową wywrotkę. Ciężarówka przewoziła piach bez zaciągniętej plandeki na przestrzeni ładunkowej. Samochód o dopuszczalnej masie całkowitej do 26 ton ważył z ładunkiem 27,2 tony. O 2,5 tony przekroczony był dopuszczalny nacisk osi napędowej. W tym przypadku przewoźnikowi grozi 2 tys. zł kary. Z kolei 33,2 tony zamiast dopuszczalnych 32 ton ważyła czteroosiowa wywrotka z tzw. suchym betonem. O 1,4 tony przekroczony był dopuszczalny nacisk jej podwójnej osi napędowej. Tutaj za ujawnioną nieprawidłowość przewoźnikowi grozi 500 zł kary. Natomiast najcięższy z 8 zatrzymanych, przeładowanych busów o DMC do 3,5 tony, ważył 7,2 tony. Pojazd ten przewoził alkohol z hurtowni do sklepów. Wszyscy kierowcy przeciążonych "dostawczaków" zostali ukarani mandatem i mogli odjechać z miejsca kontroli ITD po rozładowaniu nadmiaru towaru na inny pojazd.

Uwagę inspektorów patrolujących radomskie ulice zwrócił również pojazd z przyczepką przewożący duże kłody drewna. Zespół pojazdów nie przekraczał dozwolonego tonażu, ale kierowca nie posiadał wymaganych w tym przypadku uprawnień kategorii "C" i "E". Mężczyzna został ukarany mandatem i nie mógł już samodzielnie odjechać z miejsca kontroli ITD.

W trakcie wspólnej akcji inspektorzy ITD z Kielc zatrzymali na świętokrzyskim odcinku ekspresowej "siódemki" 3 ciężarówki wyposażone w urządzenia służące do symulowania prawidłowego działania układu oczyszczania spalin (SCR). Każdego z kierowców ukarano mandatem. Niesprawne samochody nie dopuszczono do dalszej jazdy. Oprócz tego zatrzymali również samochód bez ważnych badań technicznych.

Jeden z patroli świętokrzyskiej ITD najechał na miejsce groźnie wyglądającego wypadku z udziałem ciężarówki w pobliżu miejscowości Występa. Inspektorzy wydostali rannego kierowcę z kabiny i udzielili mu pierwszej pomocy. Wspierali również policję w ustaleniu przyczyny tego zdarzenia. Inspektorzy sprawdzili tachograf cyfrowy i przeanalizowali zapisane w nim dane. Ujawnili, że urządzenie zostało zmanipulowane poprzez zmianę oprogramowania. Analiza danych wykazała, że w pojeździe dochodziło wielokrotnie do fałszowania czasu pracy kierowcy. Tachograf zatrzymano jako dowód w postępowaniu administracyjnym. Przewoźnikowi grozi teraz wysoka kara pieniężna.

Mazowieccy i świętokrzyscy inspektorzy ITD ukarali również kilku kierowców mandatami m.in. za wyprzedanie w miejscu niedozwolonym i naruszenia norm czasu pracy.

Wspólne akcje prowadzone na trasach pomiędzy sąsiednimi województwami mają na celu poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz ochronę rynku transportowego przed nieuczciwymi praktykami. Oprócz tego przeciwdziałają degradacji nawierzchni dróg przez przeładowane pojazdy.

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}