W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Za ciężka waga, zbyt „lekkie” uprawienia

13.05.2021

Przeładowane dostawczaki, brak wymaganej kategorii prawa jazdy, brak badań lekarskich, psychologicznych, kwalifikacji wstępnej dla kierowców wykonujących przewozy drogowe, nieprawidłowości dotyczące stosowania i użytkowania urządzeń rejestrujących – lista naruszeń ujawnionych przez dolnośląskich inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego jest dłuższa.

Inspektor przy zatrzymanej ciężarówce

Dolnośląscy inspektorzy ITD prowadzili w ostatnich dniach wzmożone kontrole w okolicach Legnicy i Kłodzka. Sprawdzali m.in. wagę pojazdów oraz uprawnienia kierowców. Lista stwierdzonych naruszeń jest długa.


We czwartek (6 maja) na drodze ekspresowej S3 inspektorzy z legnickiego oddziału ITD zatrzymali do kontroli dwa pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. W obu przypadkach widać było znaczące ugięcia piór resorów, co wskazywało na przeładowanie pojazdów. Potwierdziła to tzw. kontrola ważeniowa. Rzeczywista masa całkowita jednego z dostawczaków wynosiła 6,95 tony, przekraczając dopuszczalną o 3,45 t. W drugi przypadku, dostawczak był za ciężki o 1,1 tony. Pojazdy do czasu częściowego rozładunku, nie zostały dopuszczone do dalszego ruchu.

Z kolei w skontrolowanej również na S3 ciężarówce, ważność przeprowadzonego sprawdzenia okresowego tachografu upłynęła w listopadzie 2019 r. Kierujący nie okazał też wypisu z licencji uprawniającej do realizacji przewozu, a do tego nieterminowo wczytywał dane z karty kierowcy i nie wprowadzał zapisów dotyczących jego aktywności.


Natomiast na autostradzie A4 kierujący pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony nie posiadał wymaganej kategorii "C" prawa jazdy. Nie miał również badań lekarskich i psychologicznych oraz nie ukończył wymaganej przy tego typu przewozach kwalifikacji wstępnej. Kierowca nie rejestrował swojej aktywności bo nie miał karty kierowcy, a dane rejestrowane w pamięci tachografu nie były zgodne ze stanem faktycznym. Od ponad 3 tygodni tachograf działał nieprawidłowo i mimo jazdy rejestrował odpoczynek. Kierowcy wydano zakaz dalszej jazdy.

Również inspektorzy z oddziału terenowego w Kłodzku zatrzymali do kontroli przeciążone dwa pojazdy dostawcze. Jeden z pojazdów ważył 5,5 t i przekroczył ładowność o ponad 2 t. Natomiast drugi ważył 7,7 t czyli o ponad dwa razy więcej niż wynosi jego dopuszczalna masa całkowita.


Kierowcy obu pojazdów zostali ukarani mandatami karnymi. Mogli odjechać z punktu kontroli dopiero po rozładowania nadmiaru towaru.

Również mandatem karnym i zakazem jazdy do czasu rozładowania nadmiaru towaru zakończyła się kontrola transportu mięsa. Za ciężki pojazd dostawczy zatrzymano do kontroli w środę (12 maja) na terenie powiatu wałbrzyskiego. Podczas szczegółowej kontroli z użyciem wagi, inspektorzy stwierdzili, że pojazd waży 6 650 kg mimo, że jego dopuszczalna masa całkowita wskazana w dokumentach pojazdu nie powinna przekraczać 3,5 t. Masa samego ładunku wynosiła 3,7 t przy ładowności do 550 kg.

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}