W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Za ciężkie pojazdy na wagach ITD

17.08.2022

Za ciężką „gruszkę” z betonem i „stonogę” z dwoma kontenerami oraz trzy przeładowane pojazdy dostawcze wycofali z dalszej jazdy funkcjonariusze śląskiej, wielkopolskiej i warmińsko-mazurskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Kierowców ukarano mandatami karnymi. Wobec przewoźników wykonujących transport dużymi pojazdami wszczęto także postępowania administracyjne. Grożą im kary pieniężne.

Na pierwszym planie: przeładowana betoniarka przelewa nadmiar przewożonego betonu do podstawionej drugiej „gruszki” na punkt kontrolny śląskiej ITD. W tle: kontrolowany ciągnik siodłowy z naczepą.

W czwartek (11 sierpnia), na odcinku drogi krajowej nr 88 w Gliwicach, patrol śląskiej ITD zatrzymał do kontroli czteroosiową „gruszkę” z betonem. Ciężarówka z przewożonym ładunkiem ważyła 36,1 t zamiast dopuszczalnych 32 t. O 3,4 t przekroczone były też naciski podwójnej osi napędowej pojazdu na drogę (naciski wynosiły 21,4 t zamiast 18 t).

Z kolei w środę (10 sierpnia), na ekspresowej „piątce” koło Gniezna, patrol wielkopolskiej ITD zatrzymał do kontroli tzw. „stonogę”, czyli ciągnik siodłowy z dwoma naczepami kontenerowymi. Ciężarówką przewożono elektronarzędzia i części do urządzeń AGD z Gdyni do Wrocławia. Już sama konfiguracja tego zestawu jest według polskich przepisów niedozwolona. Zespół pojazdów składał się bowiem z więcej niż dwóch pojazdów. Inspektorzy skierowali ciężarówkę na wagi. Ośmioosiowa „stonoga” ważyła 44 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Oprócz tego naciski grupy osi naczepy wynosiły 26,85 t przy normie 24 t. Nieprawidłowości wykazała też kontrola czasu pracy. Kierowca osiem razy skrócił wymagany odpoczynek dobowy oraz trzy razy przekroczył dozwolony dzienny czas prowadzenia pojazdu. Obie kontrole zakończyły się ukaraniem kierowców mandatami karnymi i wydaniem zakazu dalszej jazdy do momentu doprowadzenia ciężarówek do właściwego tonażu. Kierowca „stonogi” musiał również odebrać skrócony odpoczynek dzienny w liczbie 9 godzin. Za stwierdzone naruszenia odpowiedzialność finansowa grozi też przedsiębiorcom. Wobec nich wszczęto postępowania administracyjne.

W ostatnich dniach, na ekspresowej „siódemce” koło Ostródy, inspektorzy warmińsko-mazurskiej ITD wycofali tymczasowo z dalszej jazdy trzy przeładowane pojazdy dostawcze. We wtorek (16 sierpnia) na inspekcyjne wagi skierowali busa przewożącego części samochodowe. Pojazd z ładunkiem ważył 6,4 t zamiast dopuszczalnych 3,5 t. Z kolei w czwartek (11 sierpnia), w tym samym miejscu zatrzymali do kontroli dwa „dostawczaki” z artykułami spożywczymi. Jeden ważył blisko 6,1 t, a drugi prawie 5,7 t zamiast przepisowych 3,5 t. Kierowców busów ukarano mandatami karnymi. Mogli pojechać dalej dopiero po przeładowaniu nadwyżki przewożonych towarów na inne pojazdy.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}