W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zielone światło dla dyrektywy ułatwiającej transgraniczną wymianę informacji dotyczących bezpieczeństwa drogowego oraz naruszeń z nim związanych (tzw. cross-border enforcement)

08.07.2011

Dnia 6 lipca br. podczas sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego zostało przyjęte stanowisko dotyczące projektu Dyrektywy Parlamentu Europejskiego oraz Rady ułatwiającej transgraniczną wymianę informacji dotyczących bezpieczeństwa drogowego oraz naruszeń z nimi związanych. Jest to ogromny krok naprzód, wieńczący ponad dwuletnie prace nad projektem dyrektywy CBE, szczególnie popierane przez prezydencję Belgii i Węgier, i kontynuowane po objęciu przewodnictwa w Radzie UE przez Polskę. W chwili obecnej projekt oczekuje na ostateczne przyjęcie przez Radę UE.

O znaczeniu tego wydarzenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego decyduje przede wszystkim kompleksowy charakter przepisów. Głównym celem dyrektywy jest ułatwienie egzekwowania kar w stosunku do wszystkich kierowców, niezależnie od tego w którym państwie członkowskim Unii Europejskiej został zarejestrowany prowadzony przez nich pojazd. W konsekwencji zapewniona zostanie skuteczność działań prowadzonych przez inspektorów transportu drogowego oraz inne służby uprawnione do kontroli ruchu drogowego. Postanowienia dyrektywy mają także charakter prewencyjny. Wzrost świadomości o nieuchronności kary za popełnienie określonych naruszeń będzie miało bowiem istotny wpływ na kształtowanie właściwych postaw europejskich kierowców, a tym samym przyczyni się do zapobieżenia znacznej części wypadków o skutkach śmiertelnych.

Dyrektywa poprzez szeroką kategoryzację katalogu wykroczeń podlegających karze, może stanowić doskonałą podstawę prawną umożliwiającą skuteczną egzekucję prawa drogowego na obszarze Unii Europejskiej. Zidentyfikowano w niej naruszenia szczególnie zagrażające bezpieczeństwu drogowemu, takie jak:

  • nieprzestrzeganie dozwolonej prędkości,
  • prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu lub narkotyków,
  • niestosowanie pasów bezpieczeństwa,
  • niestosowanie się do sygnalizacji świetlnych,
  • nieuprawnione korzystanie z pasa ruchu (tzw. ?bus pasy?),
  • jazda bez kasku oraz korzystanie z telefonu komórkowego w trakcie prowadzenia samochodu.

Przyjecie dyrektywy będzie stanowiło także kolejny krok w kierunku realizacji przedsięwziętego na najbliższą dekadę celu zmniejszenia o połowę liczby ofiar na drogach.

Reprezentanci GITD uczestniczyli w każdym etapie prac nad projektem dyrektywy, jako przedstawiciele wyznaczeni z ramienia Ministerstwa Infrastruktury, które z dniem 10 maja 2011 r. objęło funkcję instytucji wiodącej. Fakt ten znacząco wpłynął na zwiększenie roli GITD. Od tego czasu bowiem, pracownicy Wydziału ds. Współpracy Międzynarodowej GITD (WSM) bezpośrednio uczestniczą w dyskusjach prowadzonych na forum grupy roboczej Rady UE służąc wiedzą merytoryczną w poruszanych kwestiach i reprezentując stanowisko Polski.

Warto zaznaczyć, że w ramach GITD rozpoczęto już przygotowania mające na celu skuteczną realizację postanowień niniejszej dyrektywy. W strukturach instytucji utworzone zostało Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, które przejmie nowe obowiązki. Już z dniem 1 lipca br. Centrum zaczęło egzekwować przestrzeganie ograniczeń prędkości za pomocą stacjonarnych urządzeń rejestrujących, zainstalowanych w pasie drogowym dróg publicznych.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
11.10.2021 17:03 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
11.10.2021 17:03 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}