W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Raport Trafficking in Persons 2016

05.07.2016

30 czerwca 2016 opublikowany został kolejny raport Departamentu Stanu USA na temat handlu ludźmi Trafficking in Persons 2016. Do przygotowywania raportu amerykańską administrację zobowiązują przepisy uchwalonego w 2000 roku Trafficking Victims Protection Act. Raport stanowi ważne źródło informacji na temat sytuacji w obszarze handlu ludźmi w 209 krajach na świecie. Zapraszamy do zapoznania się z rankingiem krajów oraz opisem sytuacji Polski.

Raport nt. handlu ludźmi (TIP) stanowi corocznie aktualizowane, globalne spojrzenie na charakter i zasięg handlu ludźmi oraz zakresu działań rządów w celu wyeliminowania go. Na całym świecie, raport jest wykorzystywany przez organizacje międzynarodowe, rządy i organizacje pozarządowe, również jako narzędzie analityczne do oceny obszarów, wymagających największego zaangażowania.

Raport Departamentu Stanu USA przygotowywany jest w oparciu o informacje pochodzące z amerykańskich placówek dyplomatycznych, administracji poszczególnych państw, organizacji pozarządowych i międzynarodowych, opublikowanych raportów, artykułów prasowych, badań naukowych, wyjazdów studyjnych oraz informacji dostarczonych na adres tipreport@state.gov. Obejmuje okres od kwietnia 2015 do marca 2016. W tym okresie kolejne kraje stały się stronami Protokołu o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi, w szczególności kobietami i dziećmi, uzupełniający Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, przyjęty przez Zgromadzenie Ogólne NZ, zwanego protokołem z Palermo. Są to: Republika Korei, Singapur i Sri Lanka.

Każdy kraj umieszczany jest w jednej z czterech kategorii. Kwalifikacja do danej kategorii zależy w większej mierze od działań, jakie dany rząd podejmuje by zapobiegać handlowi ludźmi, niż od rozmiarów zjawiska na danym terytorium. Analizowane są działania dążące do osiągnięcia minimalnych wymagań określonych w Trafficking Victims Protection Act (TVPA), które odpowiadają zapisom Protokołu z Palermo (w załączniku). Kategoria 1 jest najwyższą w rankingu, nie oznacza jednak, że na terenie danego kraju nie występuje przestępstwo handlu ludźmi, ani że dany kraj robi wszystko co możliwe by temu przestępstwu zapobiegać. Kategoria 1 wskazuje na to, że kraj jest świadomy przestępstwa handlu ludźmi, prowadzi działania mające mu zapobiegać i spełnia minimalne standardy z TVPA. Dodatkowo, dla każdego kraju przygotowywany jest krótki opis uzasadniający ewentualne zmiany w rankingu i przedstawiający po krótce informacja zebrane na temat tego kraju przez Departament Stanu.

Kategoria 1 - kraje, których rządy w pełni stosują się do minimalnych standardów zgodnych z TVPA.

Kategoria 2 - kraje, których rządy nie w pełni stosują się do standardów zgodnych z TVPA ale ich działania zmierzają do zapewnienia pełnego ich przestrzegania.

Kategoria 2 – kraje obserwowane (watch list) - kraje, których rządy nie w pełni stosują się do standardów zgodnych z TVPA ale ich działania zmierzają do zapewnienia pełnego ich przestrzegania i w których:

  • całkowita liczba ofiar handlu ludźmi jest bardzo znaczna lub drastycznie rośnie,
  • nie udało się dostarczyć dowodów na rozwój działań zapobiegających handlowi ludźmi w okresie objętym badaniem w tym na wzrost liczby dochodzeń, oskarżeń i skazań w związku z przestępstwem handlu ludźmi
  • ocena kraju jako podejmującego znaczące wysiłki w walce z handlem ludźmi wynikała z wzięcia pod uwagę zobowiązań kraju do podjęcia dodatkowych działań, które jednak nie zostały zrealizowane.

Kategoria 3 - kraje, których rządy nie w pełni stosują się do standardów zgodnych z TVPA, a ich działania nie zmierzają do zapewnienia pełnego ich przestrzegania.

Kraje, które przez dwa lata z rzędu (licząc od roku 2009) były klasyfikowane w kategorii 2 na liście krajów obserwowanych, w przypadku braku poprawy sytuacji są przenoszone do kategorii 3.

Ogólne dane na temat handlu ludźmi na świecie

Ranking Krajów:

Kategoria 1

Armenia, Australia, Austria, Bahamy, Belgia, Kanada, Chile, Kolumbia (awans z kat. 2), Cypr (awans z kat. 2), Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Gruzja, Niemcy, Islandia, Irlandia, Izrael, Włochy, Korea Pd., Litwa (awans z kat. 2), Holandia, Nowa Zelandia, Norwegia, Filipiny (awans z kat. 2),  Polska, Portugalia, Słowacja, Słowenia (awans z kat. 2), Hiszpania, Saint Maarten (awans z kat. 2),  Szwecja, Szwajcaria, Tajwan, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone;

Kategoria 2

Albania, Angola, Argentyna, Aruba, Azerbejdżan, Bahrajn, Bangladesz, Barbados, Benin, Bhutan, Bośnia i Hercegowina, Botswana (awans z listy obserwowanych), Brazylia, Brunei, Burkina Faso (awans z listy obserwowanych), Kambodża (awans z listy obserwowanych), Czad, Chorwacja, Curaçao, Dominikana, Ekwador, Egipt (awans z listy obserwowanych), Salwador, Estonia, Etiopia, Fidżi, Gwatemala, Grecja, Gujana (awans z listy obserwowanych), Honduras, Węgry, Indie, Indonezja, Irak, Jamajka (awans z listy obserwowanych), Japonia, Jordania, Kazachstan, Kenia, Kosowo, Kirgizja, Łotwa, Liban (awans z listy obserwowanych), Lesoto (awans z listy obserwowanych), Liberia, Luksemburg, Makau, Madagaskar, Malawi, Malta, Mauritius (awans z listy obserwowanych),  Meksyk, Mikronezja, Mołdowa, Mongolia, Czarnogóra, Maroko, Namibia (awans z listy obserwowanych), Nepal, Nikaragua, Nigeria, Palau, Panama, Paragwaj, Peru,  Rumunia, Sierra Leone, Singapur,  RPA, Tadżykistan, Timor Wschodni (awans z listy obserwowanych), Togo, Turcja, Uganda, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Urugwaj,Wietnam, Zambia;

Kategoria 2 (lista obserwowanych)

Afganistan (spadek z kat. 2), Antigua i Barbuda, Benin (spadek z kat. 2), Boliwia, Bułgaria, Wyspy Zielonego Przylądka (spadek z kat. 2), Kamerun (spadek z kat. 2),  Chiny, Republika Kongo, Demokratyczna Republika Kongo (spadek z kat. 2), Kostaryka, Wybrzeże Kości Słoniowej (spadek z kat. 2), Kuba, Kuwejt (awans z kat. 3), Gabon, Gana, Gwinea, Hong Kong (spadek z kat. 2), Kiribati (spadek z kat. 2), Laos, Malezja, Malediwy, Mali, Mozambik (spadek z kat. 2), Niger (spadek z kat. 2), Oman (spadek z kat. 2), Pakistan, Katar, Rwanda (spadek z kat. 2), Arabia Saudyjska, Sri Lanka, Saint Vincent i Grenadyny, Wyspy Salomona, Senegal (spadek z kat. 2), Serbia (spadek z kat. 2), Seszele (spadek z kat. 2), St. Lucia (spadek z kat. 2), Suazi (spadek z kat. 2), Tanzania, Tajlandia (awans z kat. 3), Tonga (spadek z kat. 2), Trinidad i Tobago, Tunezja, Ukraina;

Kategoria 3

Algieria, Białoruś, Belize, Birma, Burundi, Republika Środkowoafrykańska, Komory, Dżibuti (spadek z listy obserwowanych 2), Gwinea Równikowa, Erytrea, Gambia, Gwinea-Bissau, Haiti (spadek z kat. 2), Iran, Korea Północna, Wyspy Marszala, Mauretania, Papua Nowa Gwinea (spadek z kat. 2), Rosja, Sudan Południowy, Sudan, Surinam (spadek z listy obserwowanych), Syria, Turkmenistan (spadek z listy obserwowanych), Uzbekistan (spadek z listy obserwowanych) Wenezuela, Zimbabwe;

Polska w TIP 2015

Polska ponownie zakwalifikowana została do pierwszej kategorii. Autorzy raportu zwrócili uwagę na ciągłe działania zmierzające do poprawy skuteczności organów ścigania oraz utrzymanie wysiłków, mających na celu zapewnienie skutecznej ochrony i kompleksowego wsparcia ofiarom handlu ludźmi.

Autorzy rekomendują przede wszystkim:

  • wprowadzenie specjalnych środków dla wsparcia małoletnich ofiar handlu ludźmi,
  • zwiększenie wysokości  zasądzanych kar, tak by odpowiadały one ciężarowi przestępstwa,
  • zwiększenie skuteczności ścigania sprawców wykorzystujących ofiary do pracy przymusowej,
  • zwiększenie liczby szkoleń dla prokuratorów i sędziów,
  • podniesienie świadomości ofiar cudzoziemskich nt. zakresu przysługującej im pomocy,
  • zapewnienie opieki i schroniska męskim ofiarom handlu ludźmi,
  • zwiększenie wysiłków na rzecz proaktywnej identyfikacji ofiar,
  • zwiększenie dostępu ofiar do kompensaty,
  • poprawa koordynacji oraz gromadzenia danych nt. zwalczania handlu ludźmi.

Całość raportu dostępna na stronach amerykańskiego Departamentu Stanu

Materiały

Protokół o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi, w szczególności kobietami i dziećmi, uzupełniający Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, przyjęty przez Zgromadzenie Ogólne NZ - PDF
Protokol​_o​_zapobieganiu​_​_zwalczaniu​_oraz​_karaniu​_za​_handel​_ludzmi.pdf 0.90MB
Protokół o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi, w szczególności kobietami i dziećmi, uzupełniający Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, przyjęty przez Zgromadzenie Ogólne NZ - wersja dostępna
Protokol​_o​_zapobieganiu​_​_zwalczaniu​_oraz​_karaniu​_za​_handel​_ludzmi.docx 0.02MB
{"register":{"columns":[]}}