W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Komórki organizacyjne GIJHARS

Biuro Kontroli Jakości Handlowej

Do zadań biura należy koordynacja działań w zakresie kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz środków produkcji na rynku krajowym i w obrocie międzynarodowym, a w szczególności:

  1. Opracowywanie rocznych ramowych planów kontroli Inspekcji uwzględniających propozycje działań kontrolnych przekazane przez wojewódzkie inspektoraty JHARS, biura Głównego Inspektoratu, departamenty Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz jednostki uczestniczące w realizacji polityki rolnej państwa.
  2. Opracowywanie szczegółowych programów kontroli planowych i doraźnych przeprowadzanych przez wojewódzkie inspektoraty JHARS.
  3. Opracowywanie instrukcji w sprawie organizacji, planowania oraz szczegółowych zasad i trybu postępowania przy wykonywaniu kontroli i oceny jakości handlowej przez wojewódzkie inspektoraty JHARS.
  4. Opracowywanie innych instrukcji i wytycznych określających zasady i tryb postępowania wojewódzkich inspektoratów JHARS, mających związek z działaniami Inspekcji koordynowanymi przez Biuro.
  5. Opracowywanie informacji zbiorczych o wynikach kontroli planowych i doraźnych, na podstawie materiałów przekazanych przez wojewódzkie inspektoraty JHARS oraz przekazywanie tych opracowań wszystkim zainteresowanym jednostkom.
  6. Koordynowanie działań w zakresie oceny jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
  7. Nadzorowanie wojewódzkich inspektoratów JHARS w zakresie certyfikacji chmielu i produktów chmielowych.
  8. Koordynowanie działań związanych z wydawaniem świadectw potwierdzających pochodzenie mięsa wołowego z dorosłych osobników męskich.
  9. Koordynowanie działań związanych ze zwalnianiem podmiotów z obowiązku znakowania jaj kierowanych do przemysłu spożywczego bezpośrednio z miejsca produkcji.
  10. Koordynowanie działań związanych z klasyfikacją tusz wołowych i wieprzowych
    w systemie EUROP.
  11. Koordynowanie działań związanych z kontrolą prawidłowości przekazywania danych rynkowych.
  12. Koordynowanie działań związanych z kontrolą mięsa pochodzącego z bydła w wieku do dwunastu miesięcy.
  13. Koordynowanie zadań kontrolnych związanych z produkcją wina gronowego z upraw własnych.
  14. Przygotowywanie informacji dla Komisji Europejskiej przewidzianych w przepisach UE, w ramach zakresu kompetencji Biura.
  15. Przekazywanie do Głównego Urzędu Statystycznego informacji o powierzchni plantacji  i wielkości zbiorów chmielu.
  16. Prowadzenie baz danych na potrzeby Biura.
  17. Udział w realizacji programów pomocowych w zakresie objętym działaniem Biura.
  18. Współpraca z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wojewódzkimi inspektoratami JHARS, biurami Głównego Inspektoratu oraz jednostkami realizującymi politykę rolną państwa w zakresie wynikającym z zadań Biura.
  19. Opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie kompetencji Biura.
  20. Uczestniczenie w posiedzeniach Komitetów Technicznych PKN oraz opiniowanie projektów norm.
  21. Planowanie i przygotowanie pod względem merytorycznym szkoleń organizowanych przez Główny Inspektorat w zakresie kompetencji Biura.
Biuro Rolnictwa Ekologicznego i Produktów Regionalnych

Do zadań biura należy wykonywanie zadań wynikających z przepisów o rolnictwie ekologicznym oraz przepisów o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych, a w szczególności:

  1. Prowadzenie audytów i inspekcji jednostek certyfikujących w rolnictwie ekologicznym.
  2. Przeprowadzanie analiz danych i informacji dostarczanych przez jednostki certyfikujące.
  3. Opracowywanie programów i wytycznych do kontroli sprawdzających u producentów w rolnictwie ekologicznym, przeprowadzanych przez wojewódzkie inspektoraty JHARS.
  4. Koordynowanie działań w zakresie kontroli sprawdzających i kontroli doraźnych, przeprowadzanych przez wojewódzkie inspektoraty JHARS.
  5. Gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących jednostek certyfikujących działających w obszarze rolnictwa ekologicznego.
  6. Gromadzenie, przechowywanie i przetwarzanie informacji o producentach w rolnictwie ekologicznym.
  7. Udostępnianie danych i informacji na temat produkcji ekologicznej i producentów ekologicznych.
  8. Przekazywanie do Głównego Urzędu Statystycznego informacji o producentach oraz rodzajach produkcji w rolnictwie ekologicznym.
  9. Rozpatrywanie wniosków o pozwolenie na zastosowanie przewidzianych prawem odstępstw od zasad produkcji ekologicznej.
  10. Przygotowywanie egzaminów na inspektorów rolnictwa ekologicznego oraz prowadzenie rejestru tych inspektorów.
  11. Prowadzenie audytów i inspekcji jednostek certyfikujących w zakresie przeprowadzania kontroli, wydawania i cofania certyfikatów zgodności dla produktów posiadających chronioną nazwę pochodzenia, chronione oznaczenie geograficzne lub będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami dokonywana w ramach sprawowanego nadzoru nad tymi jednostkami.
  12. Opracowywanie programów kontroli i wytycznych do kontroli artykułów rolno-spożywczych posiadających zarejestrowane, na podstawie odrębnych przepisów, chronione nazwy pochodzenia, chronione oznaczenia geograficzne lub będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami przeprowadzanych przez wojewódzkie inspektoraty JHARS.
  13. Koordynowanie kontroli zgodności procesu produkcji produktów rolnych i środków spożywczych posiadających chronioną nazwę pochodzenia, chronione oznaczenie geograficzne lub będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami ze specyfikacją, przeprowadzanych przez wojewódzkie inspektoraty JHARS.
  14. Współpraca z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, biurami Głównego Inspektoratu, wojewódzkimi inspektoratami JHARS, agencjami płatniczymi oraz jednostkami i instytucjami w zakresie wynikającym z zadań Biura.
  15. Opracowywanie projektów decyzji oraz postanowień Głównego Inspektora w przypadku wniesienia przez stronę odwołania od decyzji w zakresie działalności Biura.
  16. Zgłaszanie do Biura Kontroli Jakości Handlowej propozycji tematów kontroli do rocznego ramowego planu kontroli Inspekcji oraz przekazywanie planów kwartalnych w zakresie kompetencji Biura.
  17. Rozpatrywanie wniosków kierowanych do Inspekcji w zakresie kompetencji Biura.
  18. Opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie kompetencji Biura.
  19. Planowanie i przygotowanie pod względem merytorycznym szkoleń organizowanych przez Główny Inspektorat w zakresie kompetencji Biura.
Biuro Orzecznictwa i Legislacji

Do zadań biura należy :

  1. Prowadzenie postępowań administracyjnych.
  2. Reprezentowanie Głównego Inspektora w procesie legislacyjnym.
  3. Reprezentowanie Głównego Inspektora przed sądami administracyjnymi.
  4. Planowanie i koordynowanie organizacji egzaminów na rzeczoznawców.
  5. Prowadzenie postępowań w sprawie upoważnienia do prowadzenia szkoleń dla rzeczoznawców w zakresie ustalania klas jakości świeżych owoców i warzyw.
  6. Planowanie i organizacja egzaminów dla pracowników IJHARS.
  7. Prowadzenie punktu kontaktowego ds. oszustw związanych z żywnością.
  8. Informowanie pracowników IJHARS o zmianach w obowiązujących przepisach.
Biuro Współpracy Międzynarodowej

Do zadań biura należy opracować spraw z zakresu współpracy międzynarodowej z właściwą organizacją międzynarodową, z instytucji Unii Europejskiej i państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państwem innych, aw każdym przypadku:

  1. Prowadzenie Punktu Kontaktowego Komisji Kodeksu Żywnościowego FAO/WHO dla Polski, w tym m.in.: opiniowanie dokumentów kodeksowych, koordynacja właściwych polskich delegatów na zgodność z kodeksowe, przestrzeganie stosunku z polskimi ekspertami i instytucjami współpracującymi oraz formułowanie polskich stanowisk do dokumentów kodeksowych.
  2. Koordynacja współpracy z Grupą Roboczą Rady Unii Europejskiej ds. Kodeksu Żywnościowego.
  3. Prowadzenie Sekretariatu Współpracy z Grupą Roboczą polskiego ds. Norma Jakościowych dla Produktów Rolnych Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG/ONZ).
  4. Prowadzenie współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach Systemu Stosowania Międzynarodowych Norm dla Owoców Warzyw.
  5. Koordynacja i prowadzenie prac z zakresu działań związanych z członkostwem Polski w Unii Europejskiej, aw szczególności działania z udziałem Głównego Inspektoratu w działaniach organów Unii Europejskiej.
  6. Sporządzanie informacji o nowych przepisach Unii Europejskiej oraz aktualizacjach przepisów prawnych Unii Europejskiej w zakresie Inspekcji.
  7. Koordynacja kontaktu z zagranicą, w tym opracowywanie zagadnień do związku i stanowisk w zakresie Inspekcji.
  8. Koordynacja realizacji służbowych podróży personelu Głównego Inspektoratu.
  9. Organizacja lub pomoc w organizacji kontroli tożsamości delegacji w urzędzie.
  10. Współpraca z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wojewódzkimi inspektoratami, komórkami organizacyjnymi Głównego Inspektoratu oraz jednostkami realizującymi zadanie rolną państwa w zakresie wykonywania z zadań Biura.
Biuro Strategii i Kontroli Wewnętrznej

Do zadań biura należy:

  1. Wykonywanie zadań w zakresie nadzoru nad działalnością organów Inspekcji.
  2. Przeprowadzanie kontroli planowych działania Inspekcji oraz kontroli doraźnych.
  3. Prowadzenie rejestru skarg i wniosków wpływających do Głównego Inspektora.
  4. Rozpatrywanie skarg i wniosków kierowanych do Głównego Inspektora.
  5. Prowadzenie rejestru petycji wpływających do Głównego Inspektora.
  6. Opracowywanie analiz w zakresie sposobu rozpatrywania skarg i wniosków kierowanych do Inspekcji, na podstawie dokumentów Głównego Inspektoratu i wojewódzkich inspektoratów.
  7. Opracowywanie okresowych sprawozdań z realizacji ustawowych zadań Inspekcji na podstawie danych zgromadzonych w centralnym rejestrze oraz rocznego sprawozdania z realizacji ustawowych zadań Inspekcji na podstawie danych przekazywanych przez wojewódzkie inspektoraty i komórki organizacyjne Głównego Inspektoratu.
  8. Nadzór, koordynowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działalności podmiotów, kierowanych do Głównego Inspektora oraz organów Inspekcji.
  9. Opracowanie analizy w zakresie rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności podmiotów, kierowanych do Głównego Inspektora oraz organów Inspekcji.
  10. Przygotowywanie danych do wkładu do Zintegrowanego Wieloletniego Planu Kontroli dla Polski oraz Raportów rocznych (MANCP).
  11. Prace dotyczące centralnego rejestru i rejestru rzeczoznawców.
  12. Koordynacja działalności merytorycznej laboratoriów.
  13. Koordynacja działalności informacyjnej, komunikacyjnej i promocyjnej.
  14. Współpraca ze służbami prasowymi ministerstw, urzędów centralnych, samorządowych oraz organizacji współpracujących z Inspekcją.
  15. Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z partnerami społecznymi, organizacjami pozarządowymi, dziennikarzami i innymi grupami otoczenia.
  16. Prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem materiałów informacyjnych o Inspekcji, wydawaniem publikacji i materiałów edukacyjnych.
  17. Zarządzanie profilami urzędu w mediach społecznościowych.
  18. Rozpatrywanie wniosków o patronat Głównego Inspektora.

W strukturach biura funkcjonują dodatkowo:

  1. Pełnomocnik do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych, do którego należy realizacja zadań określonych ustawą z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych.
  2. Pełnomocnik do Spraw Systemu Zarządzania Jakością, do którego zadań należy nadzór nad funkcjonowaniem Systemu Zarządzania Jakością oraz Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym w Głównym Inspektoracie.
  3. Samodzielne Stanowisko ds. Obronnych, do którego zadań należy realizacja zadań wynikających z przepisów o obronie Ojczyzny oraz zarządzania kryzysowego.
  4. Inspektor Ochrony Danych, do którego zadań należy koordynacja wykonywania zadań w zakresie zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.
     
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
12.04.2023 11:58 Izabela Zdrojewska
Pierwsza publikacja:
18.02.2020 10:57 Kamil Rytel-Kuc
Biuro Administracji

Do zadań biura należy prowadzenie spraw administracyjnych i gospodarczych Głównego Inspektoratu JHARS, a w szczególności: 

  1. Prowadzenie spraw administracyjno-własnościowych laboratoriów.
  2. Gospodarowanie mieniem.
  3. Udzielanie i realizacja zamówień publicznych.
  4. Planowanie, opracowywanie i wdrażanie systemów teleinformatycznych oraz nadzór nad ich funkcjonowaniem.
  5. Prowadzenie archiwum zakładowego.
Biuro Budżetowo - Rachunkowe

Do zadań biura należy prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem i realizacją budżetu oraz obsługą księgową Głównego Inspektoratu, a w szczególności:

  1. Prowadzenie spraw wchodzących w zakres księgowości Głównego Inspektoratu.
  2. Koordynowanie i sporządzanie projektów budżetu finansowego i zadaniowego Głównego Inspektoratu.
  3. Sporządzanie układu wykonawczego i aktualizowanie go w trakcie roku budżetowego.
  4. Sporządzanie i aktualizacja rocznego harmonogramu realizacji dochodów i wydatków.
  5. Sporządzanie sprawozdań z wykonania budżetu Głównego Inspektoratu.
  6. Sporządzanie sprawozdań finansowych i informacji dotyczących stanu realizacji budżetu Głównego Inspektoratu.
  7. Prowadzenie spraw związanych z naliczaniem oraz rozliczaniem wpłat na PFRON.
  8. Prowadzenie spraw płacowych pracowników Głównego Inspektoratu i ich rozliczanie.
  9. Prowadzenie spraw związanych z naliczaniem wynagrodzeń z tytułu wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych oraz rejestru tych umów.
  10. Prowadzenie spraw związanych z obsługą finansową Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Głównego Inspektoratu.
  11. Prowadzenie spraw związanych ze statystyką w zakresie wynagrodzeń i środków trwałych.
  12. Prowadzenie wartościowej ewidencji składników majątkowych Głównego Inspektoratu.
  13. Prowadzenie rejestru wpływu dokumentów zewnętrznych i rozdzielanie ich według kompetencji komórkom organizacyjnym Głównego Inspektoratu.
  14. Prowadzenie spraw związanych z obsługą informatyczną systemu budżetu państwa.
  15. Prowadzenie rozliczeń z kontrahentami i pracownikami.
  16. Współpraca z agencjami płatniczymi w zakresie rozliczeń zadań delegowanych i innych.
  17. Prowadzenie rozliczeń gotówkowych i bezgotówkowych Głównego Inspektoratu.
Biuro Kadr i Szkoleń

Do zadań biur należy przyjąć zadania polityki personalnej i szkoleniowej oraz czynności z zakresu prawa pracy i usług socjalnych wobec pracowników Głównego Inspektoratu, aw każdym:

  1. Prowadzenie naboru pracowników do Głównego Inspektoratu.
  2. Prowadzenie dokumentacji związanej z narzędziem i wynagradzaniem pracowników.
  3. Prowadzenie spraw z dokonywaniem opisów i wartościowaniem stanowisk pracy.
  4. Koordynacja komisji ocen w służbie cywilnej oraz ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej.
  5. Organizowanie służby przygotowawczej dla osób niepełnosprawnych po pierwszej pracy w służbie cywilnej.
  6. Prowadzenie całokształtu spraw z indywidualną polityką szkoleniową pracowników.
  7. Przygotowywanie i tworzenie dokumentacji z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
  8. Realizacja ustawy o służbie cywilnej oraz przepisów prawa pracy dotyczących pracowników.
  9. Prowadzenie ewidencji i rozliczeń czasu pracy w celu wykorzystania czasu pracy w pracownikach okresowo rozliczeniowego oraz prowadzenie zwolnień lekarskich.
  10. Prowadzenie spraw z wykorzystaniem urlopów wypoczynkowych, macierzyńskich, wychowawczych i bezpłatnych.
  11. Prowadzenie ewidencji pełnomocnictw i upoważnień.
  12. Opracowywanie okresowych analiz stanu kadr.
  13. Prowadzenie rozrostu ze statystyką państw w zakresie kadrowym i szkoleniowym.
  14. Prowadzenie ewidencji ksiąg nabywanych na potrzeby Głównego Inspektoratu.
  15. Opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie biura.
  16. Przygotowywanie pod względem merytorycznym szkoleń organizowanych przez Główny Inspektorat w zakresie biura.

W strukturach biura funkcjonuje dodatkowo samodzielne stanowisko ds. bezpieczeństwa i higieny pracy, do którego zadań należą:

  1. Zapewnienie funkcjonowania przepisów BHP i ppoż. w GIJHARS.
  2. Sporządzanie dokumentacji dotyczącej wypadków przy pracy.
  3. Przygotowywanie oprogramowania i oprogramowania zgodnego z przepisami BHP i ppoż. w Głównym Inspektoracie.
  4. Planowanie, przygotowanie i przygotowanie szkoleń BHP dla pracowników Głównego Inspektoratu.
Laboratoria

Laboratoria Głównego Inspektoratu JHARS spełniają wymagania stawiane przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin. Posiadają kompetencje potwierdzone poprzez akredytację zgodnie z normą PN-EN ISO/IEC 17025, a wdrożony i utrzymywany system zarządzania jest właściwy dla zakresu ich działalności, zapewnia wysoką jakość wyników badań. 

W strukturach bazy laboratoryjnej GIJHARS znajduje się obecnie 7 laboratoriów będących podstawą działania inspekcji:

  • Laboratorium w Poznaniu LP, nr akredytacji AB 370,
  • Laboratorium w Białymstoku LB, nr akredytacji AB 705,
  • Laboratorium w Gdyni LG, nr akredytacji AB 285,
  • Laboratorium w Kielcach LK, nr akredytacji AB 704,
  • Laboratorium w Lublinie LL, nr akredytacji AB 775,
  • Laboratorium w Olsztynie LO, nr akredytacji AB 433,
  • Laboratorium w Warszawie LW, nr akredytacji AB 592.

Laboratoria Głównego Inspektoratu JHARS przeprowadzają badania cech artykułów rolno-spożywczych:

  • w ramach urzędowej kontroli na podstawie kwartalnych planów kontroli oraz kontroli doraźnych, 
  • w ramach współpracy z państwowymi jednostkami organizacyjnymi, realizującymi politykę rolną państwa,
  • na wniosek zainteresowanego przedsiębiorcy.

Przeprowadzane badania laboratoryjne artykułów rolno-spożywczych obejmują właściwości organoleptyczne, fizykochemiczne i mikrobiologiczne w zakresie jakości handlowej wynikające z przepisów prawa lub zadeklarowane przez producenta.

Laboratoria GIJHARS dzięki wysoko wykwalifikowanej kadrze, wyposażeniu w nowoczesny sprzęt analityczny oraz stałemu wdrażaniu nowych, specjalistycznych metodyk badawczych, skutecznie realizują ustawowe zadania Inspekcji, przyczyniając się tym samym do eliminowania nieuczciwych praktyk fałszowania żywności i wprowadzania jej do obrotu oraz wszelkich innych praktyk mogących wprowadzić konsumenta w błąd. 

Laboratoria GIJHARS sukcesywnie poszerzają zakres metodyk objętych akredytacją a biegłość analityczną weryfikują poprzez udział w badaniach biegłości i porównań międzylaboratoryjnych, zarówno krajowych, jak i  zagranicznych. Laboratoria GIJHARS są również doceniane na forum międzynarodowym. W strukturach GIJHARS znajdują się laboratoria pełniące funkcję laboratoriów referencyjnych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 grudnia 2014 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz laboratorium będące referencyjnym w zakresie badania zawartości wody dodanej w mięsie drobiowym (załącznik XI Rozporządzenia Komisji (WE) NR 543/2008 z dnia 16 czerwca 2008 r. wprowadzającego szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do mięsa drobiowego).

Polityka Jakości

Podstawowym zadaniem laboratoriów GIJHARS jest wykonywanie badań artykułów rolno-spożywczych w zakresie niezbędnym dla przeprowadzenia prawidłowej kontroli i oceny jakości handlowej oraz świadczenie usług laboratoryjnych w zakresie badania żywności na poziomie spełniającym wymagania i oczekiwania naszych klientów.

Cel ten osiągamy przez:

udokumentowany, wdrożony i utrzymywany system zarządzania zgodny z normą
PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 „Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących”. Dzięki utrzymaniu i ciągłemu doskonaleniu systemu zarządzania zapewniamy wiarygodność, bezstronność i konkurencyjność usług badawczych. Potwierdzamy, że Laboratoria są kompetentne i zdolne do uzyskiwania rzetelnych wyników.

Naszą politykę realizujemy poprzez:

  • zapewnienie właściwego poziomu badań w zakresie urzędowej kontroli i oceny jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w obszarze regulowanym prawnie, w pełni spełniającego wymagania klientów,
  • przestrzeganie wymagań ustawowych i przepisów prawnych,
  • spełnianie wymagań klienta tak, aby wyniki badań były odpowiednie dla zadania zleconego przez klienta oraz terminową realizację zleceń metodami ustalonymi z klientem, właściwymi do zastosowania w obszarze regulowanym prawnie.
  • systematyczne dostosowywanie zakresu akredytacji do potrzeb klienta poprzez wprowadzanie i stosowanie elastycznego zakresu akredytacji,
  • zagwarantowanie rzetelności wyników badań poprzez stosowanie certyfikowanych materiałów odniesienia i wzorców oraz zabezpieczenie odpowiednich warunków środowiska i pomieszczeń,
  • zagwarantowanie wysokiej jakości wyników badań poprzez uczestnictwo w badaniach biegłości i porównaniach międzylaboratoryjnych (PT/ILC),
  • zatrudnianie odpowiednio wykształconego, kompetentnego personelu, ustawicznie podnoszącego swoje kwalifikacje i umiejętności zawodowe,
  • wdrażanie nowych metod i technik badawczych,
  • stosowanie do badań nowoczesnej aparatury pomiarowo-badawczej,
  • zapewnienie spójności pomiarowej ze wzorcami jednostek miar,
  • stosowanie metod pracy gwarantujących niezawodność i prawidłowe działanie wyposażenia pomiarowo-badawczego,
  • utrzymywanie integralności systemu zarządzania podczas planowania i wdrażania zmian,
  • identyfikację, analizę i ocenę występujących ryzyk oraz pojawiających się szans jak również podejmowanie działań w odpowiedzi na nie,
  • niezależność kierownictwa i personelu od handlowych i finansowych nacisków wewnętrznych i  zewnętrznych oraz przestrzeganie zasad poufności badań,
  • przestrzeganie dyspozycji zawartych w Głównej Księdze Jakości, procedurach systemu zarządzania, gwarantujących wykonanie badań w sposób rzetelny, bezstronny, niezależny i wiarygodny,
  • ciągłe doskonalenie skuteczności funkcjonującego systemu zarządzania w oparciu o systematyczną współpracę z jednostką akredytującą - Polskim Centrum Akredytacji.
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
01.06.2023 10:19 Joanna Narożniak
Pierwsza publikacja:
18.02.2020 10:58 Kamil Rytel-Kuc
Audytor wewnętrzny

Do zadań audytora wewnętrznego należy realizacja zadań wynikających z przepisów o audycie wewnętrznym, a w szczególności:

  1. Przygotowanie w porozumieniu z Dyrektorem Generalnym rocznego planu audytu wewnętrznego.
  2. Przeprowadzanie audytu wewnętrznego na podstawie rocznego planu.
  3. Rozpoznawanie obszarów problematycznych i inicjowanie prowadzenia działań doradczych na rzecz kierownictwa GIJHARS.
  4. Przeprowadzanie audytu wewnętrznego poza planem audytu, na wniosek członka kierownictwa GIJHARS, w tym czynności doradczych.
  5. Sporządzanie sprawozdań z przeprowadzonych zadań audytowych.
  6. Opracowywanie i prowadzenie akt stałych i bieżących audytu.
  7. Współpraca z audytorami zewnętrznymi oraz Ministerstwem Finansów.
  8. Opracowywanie sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego za rok poprzedni.
  9. Planowanie i przygotowywanie pod względem merytorycznym szkoleń organizowanych przez Główny Inspektorat w zakresie kompetencji Stanowiska.
  10. Wykonywanie audytu wewnętrznego zleconego na podstawie ustawy.
Radca Prawny

Do zadań Radcy Prawnego należy realizacja zadań wynikających z przepisów o radcach prawnych, a w szczególności:

  1. Ochrona prawna interesów Głównego Inspektoratu.
  2. Sporządzanie opinii prawnych.
  3. Udzielanie porad i konsultacji prawnych.
  4. Zastępstwo prawne i procesowe.
  5. Wykonywanie innych zadań, zgodnie z uprawnieniami określonymi w ustawie.
Samodzielne stanowisko ds. bezpieczeństwa i higieny pracy

Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy należy realizacja zadań wynikających z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, a w szczególności:

  1. Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania przepisów BHP i ppoż. w GIJHARS.
  2. Sporządzanie dokumentacji dotyczącej wypadków w pracy.
  3. Przygotowywanie planów i raportów związanych z realizacją przepisów BHP i ppoż. w Głównym Inspektoracie.
  4. Planowanie, przygotowywanie i prowadzenie szkoleń BHP dla pracowników Głównego Inspektoratu.
{"register":{"columns":[]}}