W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Czy da się prowadzić badania UX w czasie pandemii? Da się!

11.05.2020

Jak prowadzić testy użyteczności? Jak się do nich przygotować? Na co zwrócić uwagę, pisząc zadania? Jak to wszystko pogodzić z pracą zdalną?

Baner o treści: ćwiczyliśmy UX ciąg dalszy. W tle przybory biurowe.

 

Czego potrzebujemy do zdalnych badań?


Praca zdalna w projektach IT nie jest nowym trendem. Tak naprawdę to od IT zarażały się nią inne branże. Jeśli możemy prowadzić skuteczne spotkania zespołów projektowych, to dlaczego nie prowadzić też zdalnych badań z użytkownikami?

Badania UX jak najbardziej możemy prowadzić zdalnie. Zwłaszcza zadaniowe testy użyteczności, w trakcie których oceniamy prototypy naszej usługi lub systemu z użytkownikami. Nie wymaga to zaawansowanych umiejętności moderowania rozmowy. Wystarczą jedynie:

  • dobre narzędzia do pracy on-line,
  • prototyp naszego produktu,
  • chęć do wsłuchania się w głosy użytkowników. Nawet, jeżeli są one krytyczne lub nie po naszej myśli.

Właśnie do tego służą badania UX.

 

Czego możemy się dowiedzieć i co zyskujemy?


Każda architektura informacji jest kompromisem. Zaangażowanie użytkowników pozwala usunąć błędy i wybrać priorytetowe funkcjonalności usługi lub systemu. Dzięki zadaniowym testom użyteczności możemy zebrać jak najwięcej informacji przy jak najmniejszym wysiłku. Oszczędzamy czas, pieniądze i wizerunek naszej organizacji. Zdecydowanie łatwiej i taniej zmienić prototyp usługi niż już funkcjonujący i zaprogramowany system, do którego użytkownicy nabywają lub tracą zaufanie. I zasypują pytaniami nasz help desk.

Szczególnie ważne jest zaplanowanie badań UX na wczesnym etapie realizacji projektu.

Jeśli zlecamy prace wykonawcy zewnętrznemu, nie mniej istotne są dobrze opisane wymagania oraz kompetencje zespołu projektowego do interpretacji wyników badań.

Te i inne zasady projektowania zorientowanego na użytkownika poznali pracownicy Krajowej Administracji Skarbowej zaangażowani w projekt „PUESC” (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych). Przeprowadziliśmy dla nich szkolenia zdalne z badań UX i praktycznego prowadzenia testów zadaniowych.

Poszczególne zespoły zadaniowe dowiedziały się, że badania UX to praca zespołowa. Buduje wspólne zrozumienie priorytetów użytkowników. Szkolenie oparliśmy na praktycznych przykładach przygotowanych przez koordynatora UX w tym projekcie.

 

Nie przestajemy się szkolić!


Szkolenia były kontynuacją warsztatów z projektowania zorientowanego na użytkownika, przeprowadzonych w Ministerstwie Finansów w lutym br. W trakcie tych warsztatów projektowaliśmy przykładowe usługi na portalu PUESC dla poszczególnych typów użytkowników. Było ciekawie i kreatywnie.

W szkoleniu – w ramach dwóch sesji (29 i 30 kwietnia) – wzięło udział 58 osób.

Szkolenie przeprowadziła nasza badaczka UX Magdalena Andrzejewska.

 

Jak oceniliście nas i nasze szkolenie?


Wszyscy uczestnicy wypełnili elektroniczną ankietę wysłaną im po szkoleniu.

Ocenialiście nas w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznaczało „bardzo nisko,” a 5 – „bardzo wysoko”.

  1. Czy szkolenie spełniło oczekiwania? – średnia 4,46
  2. Czy informacje, pod względem podnoszenia umiejętności i wiedzy, są przydatne? – średnia 4,44
  3. Czy informacje przekazano w sposób jasny i zrozumiały? – średnia 4,62
  4. Jak oceniasz przygotowanie merytoryczne trenera? – średnia 4,90

Brawo Magda!

 

Co o nas mówicie?


Prezentujemy też kilka odpowiedzi na pytania otwarte z ankiety. Zaskoczyliście nas! Odpowiedzi udzieliło aż 40 respondentów, czyli prawie 70%. To się bardzo rzadko zdarza! 

 

Szkolenie profesjonalnie przygotowane. Wyczerpujące odpowiedzi na pytania. Dobrze opracowane materiały.

Wiedza niezbędna, często intuicyjnie przeczuwana, zebrana w jedną całość.

Szkolenie bardzo praktyczne i jasno zakomunikowane.

Szkolenie zawierało elementy teoretyczne oraz prezentacje z rzeczywistych badań. Łączyło więc teorię z praktyką. Trener omówił w przystępny sposób poszczególne elementy badania i wykorzystanie jego wyników do formułowania wniosków z badania.

Szkolenie spełniło moje oczekiwania, ponieważ zdobytą wiedzę będę mogła praktycznie wykorzystać w pracy. Temat został przedstawiony w jasny, przystępny i przyjazny sposób.

{"register":{"columns":[]}}