Czy każdy rejestr prowadzony przez administrację jest rejestrem publicznym?
Odpowiedź:
Nie.
Uzasadnienie:
Rejestrem publicznym jest rejestr, ewidencja, wykaz, lista, spis albo inna forma ewidencji, która służy do realizacji zadań publicznych.
Ewidencję prowadzi podmiot publiczny na podstawie odrębnych przepisów ustawowych.
Rejestr musi spełniać następujące warunki:
- powstał na podstawie przepisów prawa (przepisy przynajmniej przewidują jego utworzenie),
- jest prowadzony przez organ rejestrowy o charakterze publicznym,
- przyjęcie, utrwalenie, a następnie ujawnienie określonych w nim informacji następuje co do zasady w drodze decyzji,
- jego prowadzenie i ujawnianie zawartych w nim danych ma skutki prawne zarówno dla osoby, której wpis dotyczy, jak i dla organu,
- jest jawny.
Jeśli rejestr prowadzony przez podmiot publiczny nie spełnia tych warunków, nie jest rejestrem publicznym w rozumieniu ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne.
Autor: Piotr Herman
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne