W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Czym są metareguły i zasady budowy cyfrowych usług publicznych?

 

Metareguły i zasady budowy usług cyfrowych to zbiór wytycznych i dobrych praktyk związanych z budową i utrzymaniem usług cyfrowych podmiotów publicznych. Choć nie mają charakteru wiążącego, niewątpliwie ich stosowanie przyczyni się do projektowania dobrych usług cyfrowych, które odpowiadają na zapotrzebowanie obywateli. Kierowanie się metaregułami i zasadami w projektach mających na celu wdrożenie usług elektronicznych może przynieść poszczególnym instytucjom i całej administracji publicznej wiele korzyści na etapie realizacji projektów i świadczenia usług. Niżej wymienione metareguły i zasady opracowało Ministerstwo Cyfryzacji (MC).

Metareguły

Metareguły wskazują na preferowany sposób podejścia administracji publicznej do świadczenia usług drogą elektroniczną.

Ministerstwo Cyfryzacji opisało je w następujący sposób:

  1. Potrzeby i korzyści obywatela są w centrum – na każdym etapie procesu świadczenia usługi punktem odniesienia jest potrzeba obywatela, miarą sukcesu jest korzyść uzyskana przez obywatela.
  2. Usługi są świadczone w tle – minimalizacja wymagań wobec klienta, ograniczenie etapów procesu administracyjnego do minimum, osobiste stawiennictwo wnioskodawcy jako wyjątek.
  3. Administracja jest podstawowym źródłem danych – pobieranie danych z rejestrów państwowych, zakaz wymagania od obywatela informacji będących już w posiadaniu administracji, możliwych do uzyskania automatycznie drogą elektroniczną bądź wynikających z procesu świadczenia usług.
  4. Dokumenty dla obywatela umieszczane są w repozytorium – tak, aby obywatel miał możliwość pobrania tych dokumentów w dogodnym dla siebie momencie.
  5. Dostęp do informacji o stanie sprawy jest możliwy na każdym etapie – system transakcyjny obsługujący usługę daje obywatelowi możliwość sprawdzenia statusu załatwianej sprawy i szacunkowego czasu do jej zakończenia, na kluczowych etapach sprawy użytkownik otrzymuje powiadomienia.
  6. Usługi łączone są w pakiety – powiązanie usług wynikających z danej potrzeby/zdarzenia życiowego (np. narodziny dziecka, becikowe, Rodzina 500+ – użytkownik ma możliwość załatwienia ich wszystkich w jednej transakcji).
  7. Projektowanie uniwersalne – responsywność, dostępność z różnych platform sprzętowych oraz dla osób niepełnosprawnych – uwzględnienie wytycznych WCAG 2.0.
  8. Interfejs użytkownika – zastosowanie wytycznych dotyczących wyglądu stron internetowych i aplikacji udostępniających e-usługi.
  9. Bezpieczeństwo i niezawodność – zapewnienie bezpieczeństwa danych w warstwie technologicznej oraz pewności prawa w trakcie świadczenia usługi.
  10. Otwartość na integracje – dostarczenie API, które pozwoli włączyć usługę do większego pakietu i/lub zintegrować ją z portalem GOV.PL[1].

Zasady

Oprócz ww. metareguł, które obowiązują przy tworzeniu usług przez administrację, MC wskazało 16 zasad, którymi instytucje powinny kierować się w procesie projektowania, wytwarzania i świadczenia usług publicznych. Zasady te regulują kwestie związane z projektowaniem usług (stawiają w centrum potrzeby wygodę użytkownika) i organizacją prac (gromadzenie i wymiana doświadczeń, etapowanie prac). Dotyczą one również kwestii technologii i technik (stosowanie wystandaryzowanych rozwiązań, zapewnienie nowoczesnego stosu technologicznego oraz elastycznego środowiska i zasobów).  

 

Autor: Szymon Sankiewicz

 

Artykuły powiązane:

Materiały

Czy w ramach POPC możemy uzyskać finansowanie lub współfinansowanie usług?
Działanie 2.1 Usługi elektroniczne dla obywateli
Zasada trwałości projektu realizowanego ze środków unijnych
{"register":{"columns":[{"header":"Pozycja","value":"65","registerId":20735334,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Obszar publikacji","value":"","registerId":20735334,"dictionaryValues":[{"id":"zarządzanie projektem","value":"zarządzanie projektem"}],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}