Dlaczego musimy angażować użytkowników w projektowanie e-usług publicznych?
25.07.2019
Analiza użytkowników i tzw. analiza popytu, czyli uwzględnienie potrzeb i planowanie wykorzystania e-usług, jest jednym z najważniejszych etapów przygotowania koncepcji projektu IT. To najlepszy moment, aby myśleć o użyteczności rozwiązania dla odbiorców. Wtedy podejmujemy decyzje dotyczące priorytetowych funkcjonalności, które podczas programowania i testowania trudniej jest zmienić lub naprawić.
Analiza potrzeb użytkowników jest równie ważna jak zebranie wymagań dla oprogramowania przez analityka biznesowego czy ocena możliwości realizacji projektu od strony technicznej. Decyzje o priorytetowych funkcjonalnościach podejmujemy na podstawie danych i wniosków z rzetelnie przeprowadzonych badań. Nawet jeżeli zespół projektowy ma wieloletnie doświadczenie w projekcie, sprawdzenie hipotez dotyczących użytkowników e-usług jest konieczne, ponieważ zmniejsza ryzyko błędów i niskiego wykorzystania oprogramowania.
Oprócz korzyści, które wynikają ze wzrostu satysfakcji użytkownika, ważne są korzyści związane z oszczędnością czasu i pieniędzy na etapie analizy biznesowej, programowania i wdrażania. Projektowanie na podstawie potrzeb użytkowników pozwala nam:
- szybciej i sprawniej dojść do konkretnego celu
- wybrać priorytetowe dla użytkownika funkcjonalności
- zrezygnować z kosztownych opcjonalnych elementów
Nie ograniczajmy kontaktu z użytkownikiem tylko do fazy wstępnej projektu. W trakcie projektu sprawdzamy z użytkownikami zgodność oprogramowania z ich oczekiwaniami. Pokazujemy im wtedy makiety i prototypy.
Program Operacyjny Polska Cyfrowa (POPC) stawia wymagania projektom informatycznym, które chcą dostać dofinansowanie w działaniu 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych”, także w zakresie User Experience.
Projekt taki musi zapewnić wysoką użyteczność funkcjonalną e-usługi publicznej. POPC premiuje projekty, które wykorzystują nowoczesny i dopasowany do użytkownika model projektowania e-usługi. Dlatego wnioskodawcy przedstawiają w studiach wykonalności proces badawczy i projektowy oraz skalę zaangażowania użytkowników we współtworzeniu usługi elektronicznej.
Nie wiesz, jak to się robi? Zapytaj ekspertów POPC Wsparcie. Nasi badacze UX są do Twojej dyspozycji.
Zadzwoń lub napisz!
tel.: +48 22 250 18 03 lub +48 22 250 28 85
e-mail: popcwsparcie@coi.gov.pl
Więcej o e-usługach publicznych możesz przeczytać w naszym opracowaniu Standard opisu elektronicznej usługi publicznej w działaniu 2.1 Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych.